Però, què passa amb aquells infants i adolescents que no poden accedir a aquestes activitats? Que no hi participen perquè no tenen informació sobre elles, perquè el seu entorn proper no les contempla com un aprenentatge de valor o perquè no tenen els recursos per a realitzar-les. Com podem apropar aquests nens i nenes a aquestes activitats educatives que traspassen les fronteres de la seva jornada escolar? La resposta és clara: amb política pública i connectant tots els agents educatius i tots els aprenentatges que es produeixen en qualsevol moment del dia i en qualsevol espai del territori.
Aprendre més enllà de l’escola, política pública
Ens hem proposat que aquest 2020 sigui l’any en el qual avancem cap a un nou model de política pública que fixi, com un dret real, l’ampliació d’oportunitats educatives de qualitat per a tothom. Volem convertir el dret a aprendre, més enllà de l’escola, en política pública. I per a fer possible aquest repte, estem convençuts que el que hem de fer és impulsar ecosistemes educatius locals arreu de la geografia catalana, uns ecosistemes que generin i ofereixin als infants i joves del territori noves activitats, nous aprenentatges que els “atrapin” i els permetin desenvolupar competències de vida.
Volem, doncs, generar més i noves activitats educatives que permetin a tots els nens i nenes triar el seu camí d’aprenentatge, fent realitat els seus somnis d’aprendre allò que els interessa realment? Si és així, cal que els governs locals facin una clara aposta política i econòmica per a desplegar mesures que garanteixin l’accés en igualtat de condicions a les activitats extraescolars.
I perquè pensem que el municipi és clau, en aquest procés? Perquè sabem que és, en l’àmbit local, com ajuntaments, entitats, escoles, instituts… es poden conèixer i reconèixer. En les seves mans està la possibilitat de fer una fotografia 360 de l’educació que reveli les necessitats dels infants del territori i també les oportunitats per a cobrir aquestes necessitats. És així com biblioteques, espais esportius, centres educatius, museus, caus, esplais i, molts d’altres, poden vincular la seva tasca educativa entre ells i generar noves activitats que arribin a tothom. És així com es poden optimitzar els recursos ja existents i trobar solucions imaginatives de forma col·laborativa.
Connectant territoris per l’equitat
Per sort, aquest repte que planteja avui l’Aliança Educació 360 és compartit per centenars d’institucions, centres educatius, entitats, grups de recerca d’arreu del país… que entenen que garantir l’equitat educativa va molt més enllà del que succeeix dins l’escola. Parlem d’organitzacions, escoles, instituts i administracions locals, moltes de les quals, estan tirant endavant ja projectes amb aquesta mirada 360. De fet, 250 d’elles ja s’han adherit formalment a l’Aliança, un número que no para de créixer.
Representants de moltes d’aquestes institucions es van reunir el passat 5 de febrer, a la Jornada Anual d’Educació 360 amb l’objectiu de compartir, aprendre i construir, entre totes, formes per a fer front al repte de la igualtat d’oportunitats. Prop de 800 persones van respondre a la crida formulada per l’Aliança. A la Jornada, es va treballar de forma col·lectiva sobre temes clau: com generar comunitat, compartint i connectant espais; com avançar cap a l’equitat des dels ecosistemes educatius locals…
Sense cap mena de dubte, l’èxit de la convocatòria va ser la participació, la implicació i el sentiment col·lectiu que es va generar entorn la idea que som molts i moltes les que caminem en la mateixa direcció, amb el mateix objectiu. Un sentiment creat, en bona part, per les 24 experiències d’Educació 360 que es van presentar, al llarg de la Jornada Anual.
Un ric ventall d’experiències 360
Un dels objectius de la Jornada ha estat precisament visibilitzar el fet que, al nostre país, són moltes les iniciatives que estan treballant perquè els infants més vulnerables tinguin accés a aprenentatges de qualitat fora de l’escola. 24 d’aquestes pràctiques es van presentar a la trobada anual d’Educació 360. Amb el seu testimoni, van explicar com han aconseguit resoldre les seves necessitats: per aconseguir un espai de migdia educatiu; per fer accessibles extraescolars a infants i joves, que mai havien tingut abans aquesta possibilitat; per ajudar a descobrir la pràctica artística a nens i nenes que no havien tingut aquesta oportunitat… I així fins a 24 respostes a reptes que han liderat, en uns casos, centres educatius, en altres entitats o ajuntaments, d’arreu de Catalunya.
També, hem après i molt, de l’experiència de la ciutat de Boston, un model que volem seguir estudiant per posar llum sobre quines polítiques cal aplicar a Catalunya. El president i director de Boston After School & Beyond, Chris Smith, ens ha demostrat que quan tota la ciutat es converteix en escola, es redueix la diferència d’oportunitats d’aprenentatge entre els joves que tenen més recursos i els que en tenen menys. Ell ha estat el protagonista de la conferència de la jornada d’Educació 360 d’enguany. En 15 anys, el projecte ha aconseguit reduir la diferència en l’accés a les activitats educatives dels infants i joves, passant d’oferir de 5 a 161 programes educatius d’estiu, un dels períodes de l’any on la diferència d’oportunitats pels joves és més gran. Aquest increment ha fet possible passar de 232 a 21.000 infants participants en aquest tipus d’activitats.
Un camí necessàriament compartit
Una de les grans lliçons que ens ha deixat la Jornada Anual d’enguany és que només podem donar solució a la creixent escletxa d’oportunitats educatives si fem el camí entre tots i totes. Una segona lliçó és que l’entusiasme i vocació dels centenars de persones que es van aplegar el passat 5 de febrer al CCCB farà possible que el repte que planteja l’Educació 360 es faci realitat.
La nostra feina serà seguir explicant i defensant, al costat de tots el qui formen part del món educatiu, que l’educació s’expandeix més enllà dels murs escolars i que els infants i adolescents adquireixen competències rellevants per a la vida en diferents espais i moments. Per això, cal ampliar el dret educatiu més enllà de l’escola perquè tothom tingui accés a aquests aprenentatges significatius per a la vida.