Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio han arribat a un acord amb el Departament d’Educació per fer difusió a través de la seva programació de les orientacions i consells que el Departament ha fet arribar als centres educatius per contribuir a l’aprenentatge de tot l’alumnat. Així ho ha anunciat el Departament en un comunicat, poques hores després que el conseller Bargalló, en una entrevista a TV3, donés per fet que el confinament serà més llarg del previst, i que per tant també ho serà el període sense escola.
“Quan acabi el confinament ens plantejarem quan tornarem a obrir els centres”, ha dit el conseller, a la vegada que ha donat per fet que “el confinament augmentarà i, per tant, haurem d’allargar el tancament de les escoles”. El que tot seguit ha afirmat Bargalló és que, malgrat aquestes setmanes sense classe, no hi ha cap intenció en aquests moments d’allargar el curs escolar al mes de juliol.
Programes de TV i ràdio per l’alumnat
En el cas de Televisió de Catalunya, aquest reforç dels continguts didàctics es farà a través de diferents programes del canal Super3 i del nou format digital “Avui aprenem”, un recull de peces divulgatives sobre diferents àmbits. I, en el de Catalunya Ràdio, es farà en la programació excepcional d’aquests dies a les emissores de Catalunya Ràdio i d’iCat.
Concretament, el canal Super3 difondrà els continguts pedagògics que el Departament d’Educació posa a l’abast de la CCMA en espais com “Una mà de contes”, el programa de ciència “Dinàmiks”, l’informatiu infantil i juvenil “InfoK”, l’espai de cuina amb “Manduka” o el concurs d’anglès “Fish&Chips”. Catalunya Ràdio, per la seva banda, també farà divulgació d’eines i accions telemàtiques adreçades als alumnes a través de les xarxes socials als espais “Adolescents iCat” i ”iCat Kids”. D’aquesta manera, la ràdio pública es posa al servei de la comunitat educativa per evitar la bretxa digital entre els alumnes que no tenen connectivitat a casa amb ordinador, però que en canvi sí que disposen de telèfon mòbil i escolten la ràdio en FM
Autonomia personal, motivació i curiositat
Aquesta col·laboració permetrà la creació de continguts audiovisuals adreçats a tot l’alumnat a través de nous canals de comunicació que se sumaran a les propostes dels centres educatius, fet que n’incrementarà la seva difusió. L’objectiu és que aquests continguts puguin reforçar el desenvolupament de l’autonomia personal, generar motivació i curiositat a tot l’alumnat i que també siguin significatius per al seu aprenentatge. Les propostes estaran alineades amb les orientacions i activitats adreçades a l’alumnat que ahir va publicar el Departament a la Xarxa Telemàtica de Catalunya, Xtec per als centres educatius.
Les activitats i orientacions que es proposen són diverses i contemplen diferents nivells de desenvolupament de capacitats i competències, com ara la realització d’activitats d’observació i de contrast d’elements propers a la realitat de l’alumne, de cerca d’informació, d’indagació, de lectura, culturals, artístiques, lúdiques… Alguns exemples són realitzar un diari o representar una història amb titelles a l’etapa d’educació infantil; escoltar un audiollibre o visitar museus virtuals a l’educació primària; o propostes d’anàlisis sobre el coronavirus transversals i dels diferents àmbits competencials a l’educació secundària.