1/ Quedar-se a casa
Quedar-se a casa, per moltes persones és una recomanació o obligatorietat que han tingut o arribaran a tenir més d’una vegada al llarg de la seva vida. Totes les persones que tenen un cor, uns pulmons, uns ronyons … que necessiten una atenció especial, que a vegades han d’anar a l’hospital i seguir un tractament, que els hi han d’operar o fer proves que fa que es quedin ingressades durant una temporada a l‘hospital, o bé que quan els hi donen l’alta, s’ha de quedar a casa descansant i recuperant-se, necessiten que tot els que farien a l’escola ho puguin fer l’hospital o a casa. En realitat aquest virus ens fa que totes i tots aquests dies fem el mateix. Ara casa nostra per a tots i totes durant unes hores al dia representa l’escola.
2/ Siguem solidaris
Recorda que no estàs sòl. Els teus companys i companyes de classe i de la teva escola, altres escoles, universitats, centres d’educació d’adults, del nostre país i del molts països del planeta estan en situació del que s’anomena situació d’alarma. Situació que, entre molts temes, demana estar a casa, estudiant, jugant, dinant, dormint… és a dir, desenvolupant totes les activitats que abans fèiem en llocs diferents -l’escola, l’esplai, el conservatori, el gimnàs, el parc…, en un mateix espai: a casa.
3/ Cada dia és un nou dia
El fet de conviure minut a minut amb les mateixes persones i amb les mateixes coses, pot fer que pensem i sentim que el món no canvia, que les coses no es mouen, que el temps no passa. Una de les conseqüències d’aquest pensament és sentir avorriment, pensar que no podré aguantar-ho, que ens sentim malhumorats i amb ganes de no fer res. Però hem de proposar-nos fer activitats noves cada dia. Hem d’aprofitar el temps. Recordo un llibre escrit per Michael Ende, Momo, una noia orfe amb una gran capacitat d’escolta, que arreplegava tots els minuts per… no us ho explico. Us recomano aquest llibre escrit ja fa molts anys, que ens pot ensenyar moltes coses aquests dies que les podrem traslladar en un futur. La realitat que estem experimentant canviarà, tot i que no sabem exactament quant.
4/ La creativitat la nostra gran aliada
Sempre es parla que hem de ser creatius, ara és el moment de posar-nos les piles en aquest sentit. Fem de casa nostra una escola creativa amb la participació de tots i totes: els que estem a casa –pare, mare, germans…– amb la proposta dels nostres mestres i amb les propostes de les plataformes virtuals segures que ens estan posant a l’abast. Són moltes les persones i entitats que estan intentant generar també des de casa seva, sinergies creatives.
5/ Les rutines regalen el seu temps a la creativitat
La creativitat té el carnet de família nombrosa: dedicació, paciència, il·lusió, ganes d’innovar i fer les coses diferents i també disciplina són part dels membres d’aquesta família. Encara que no t’ho pensis, Maria Curie, una científica coneguda per les seves investigacions sobre la radioactivitat, que va descobrir el radi i el poloni (dos elements químics) i que va obtenir dos premis Nobel per aquests descobriments, va ser altament creativa i altament disciplinada. La creativitat té un cosí germà anomenat rutina. Rutina ajuda a creativitat a disposar de més temps per estar amb la seva família, i tot i que al principi hi dedica molt temps, al cap de les setmanes és com si no estigués. Els aprenentatges rutinaris els fem sense ni adonar-nos.
Si vols saber les diferents rutines que aquests dies ajudaran a creativitat, només cal que continuïs amb la lectura dels quatre propers punts del decàleg. Ah!!! I si alguna d’aquestes rutines no les fas, ara és el moment, si una cosa tens és temps.
6/ Què puc fer abans de posar-me a estudiar?
Rutina 1. Pensa amb el que estaves fent fins ara.
- Intenta tenir un despertar calmat i amb alguns estiraments tranquils. Intenta anar sentint totes les parts del teu cos. No cal fer-ho sempre sòl, pots demanar-li a algú que ho faci amb tu o que t’ajudi a posar música si us agrada.
- Ahhh!!! Que no se m’oblidi, aixecat a la mateixa hora que t’aixecaves per anar a escola. Això et permetrà fer tot el que et proposo i iniciar l’estudi més o menys a la mateixa hora que abans.
- Ventila l’habitació, el llit i la roba amb la qual has dormit, segur que al cap d’una estona tots us sentireu millor, encara que no t’ho pensis, l’oxigen ens agrada a tots.
- Vés al bany, renta’t, aprofita aquest moment d’intimitat per pensar en els teus propòsits, si és que no ho has fet ja amb el teu despertar.
- Ajuda a preparar l’esmorzar, aprofita aquests dies que tens més possibilitats de fer-ho en família, segurament en el dia a dia anterior, havies d’esperar als caps de setmana per fer-ho.
- Renta’t les dents i novament les mans i, cap a l’espai d’estudi. I un recordatori, vesteix-te. Sí. No vagis tot el dia amb pijama, o és que aniries en pijama a l’escola? I torna’t a rentar les dents segur abans d’anar a dormir i ara que tens més temps després de dinar també.
7/ Què puc fer durant el temps d’estudi
Rutina 2. Pensa amb les hores que dedicaves a l’escola.
- Prepara el lloc d’estudi, intenteu entre tots els membres de la família que el temps d’estudi sigui un temps tranquil. Segur que els pares també tenen feina, ells com tu han traslladat la feina a casa. I ells com tu, necessiten concentrar-se. Si sou molts germans o bé pocs però amb ritmes diferents, negocieu horaris d’estudi amb els de gresca, televisió… No cal que tots feu el mateix, però sí que és important que us respecteu.
- Intentem fer del nostre lloc d’estudi, un espai inspirador i motivador de nous aprenentatges.
- Potser avui és el dia que no tens ganes d’estudiar i és el dia que et menges els llibres. Tots tenim dels dos tipus. Però és important tenir present, que de la mateixa manera que fins ara has estat treballant amb una agenda, amb un horari, amb un calendari, un moodle, … bé totes les estratègies utilitzades per endreçar la nostra ment i planificar els nostres aprenentatges i anotar les nostres activitats. Ara és el moment de no prendre aquest bon costum. T’ajudarà a no perdre la noció dels dies i a regular el temps que li dediques a cada activitat.
- Recorda que els teus mestres continuen sent el teu mestre. Segur que ens estan ajudant molt en aquests moments i segur que teniu organitzat un sistema per explicar la matèria, per solucionar els teus dubtes i per poder explica’ls-hi com estàs i com et va.
- Beu aigua, però abans de sentir set, el teu cervell t’ho agrairà.
- Fes descansos, recorda que a l’escola hi ha moments d’esbarjo, l’anomenat pati. Ara a més, pots aprofitar que estàs a casa i fer petites parades, fer estiraments, canvi de postura, aixecar-te. El teu cos i la teva columna t’ho agrairà.
- Si el temps d’estar a casa, coincideix amb festes tradicionals, celebrem-les. Si a l’escola hi havia un hort: recorda que amb una llavor, cotó i aigua creix una planta.
8/ Què puc fer amb les extraescolars
Rutina 3. Adaptem i seguim en la mesura del que puguem.
- Quan sortim d’escola molts de nosaltres anem al que s’anomena, les activitats extraescolars, berenem pel camí i és el moment, moltes vedades, en què ens expliquem el nostre dia, el què ens ha passat, com ens sentim… No perdem aquest moment, aprofitem-lo en família, amb els pares, amb els germans. Fem que la nostra imaginació faci d’aquest moment una experiència nova.
- Depenent de l’activitat extraescolar que fèiem abans de quedar-nos tots a casa haurem de reinventar-nos més o menys. Per exemple, si practiquem un instrument, o fem teatre, o pintem a escola de pintura, podem continuar fent-ho a casa. Potser, i parlant amb els pares i els professors o professores, podem gravar un àudio amb la nostra interpretació, fer una fotografia de la nostra obra, un vídeo amb els nostres avanços. Altres activitats podria ser que durant un temps no les puguin portar a terme, però podem pensar en activitats noves, potser inclús acaba aquesta nova activitat sent la nostra nova extraescolar.
9/ Què puc fer els caps de setmana
Rutina 4. Els dissabtes i diumenges continuen estant en les agendes. No has desaparegut.
- El cap de setmana és el temps de descans i oci amb la família. No deixem de fer cap de setmana a casa. Podem aprofitar per connectar-nos amb els amics, jugar, veure la televisió, llegir un llibre, cuidar l’hort de casa, jugar més del que jugaves abans amb el teu gos o altre possible animal, si el tens.
- I, també podem fer deures o repassar amb l’ajut d’altres persones, pares o germans grans, aquelles matèries que et costen o que vols avançar perquè t’agraden molt. Recordo quan era petita que els caps de setmana a qui li tocava de casa escollia un tema, el preparàvem durant un tens fins que arribava el cap de setmana amb el pare i els germans fèiem com una mena de tertúlia i parlàvem del que havíem estat llegint sobre aquest tema.
- És el moment de donar forma als núvols, de fer formes en plastilina, d’obrir un llibre per qualsevol pàgina i dir tot allò que se’ns ocorri, de …
10/ Hem d’aprendre molt i molt d’aquest moment
Ja fa temps que la natura ens està avisant, ja fa temps que sabem que podem millorar la nostra forma de relacionar-nos amb la resta del planeta, ja fa temps que hem perdut la capacitat d’observar el que ens envolta. Ara és moment de reflexionar i fer entre tots un món millor per a tothom. El planeta és habitat per les plantes, els ocells, les roques, els arbres, el cel, el vent, l’oxigen, els… les… la… No és el nostre món, és el món de tothom i nosaltres som part de la vida d’aquest planeta: el planeta terra. En un altre capítol, serà important parlar de la galàxia. Potser serà motiu d’un altre decàleg.