“Ens estem reorganitzant per poder oferir la millor formació possible”, explica Pilar Gargallo, presidenta de la Federació dels Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC). A finals d’abril, el Departament d’Educació va informar els MRP que les escoles d’estiu, que tradicionalment es fan la primera setmana de juliol, haurien de ser virtuals, ja que només les acreditaria en aquesta modalitat. Encara no se sap si els casals d’estiu dels infants es podran fer i en quines condicions, però a finals d’abril les escoles d’estiu ja van tenir una primera notícia que molt possiblement no podrien ser presencials. Dijous de la setmana passada van rebre la confirmació.
La notícia va causar una certa sensació de frustració en aquell moment, però dues setmanes després les perspectives són molt més optimistes. La virtualitat impedirà el contacte personal, “però l’oportunitat de fer noves coneixences no la perdrem”, comenta Joana d’Arc Bermúdez, coordinadora del Moviment Educatiu del Maresme (MEM), un dels MRP que organitza una de les escoles amb més concurrència. Al contrari, mai com aquest 2020 serà possible entrar en contacte amb mestres de l’altra punta del país, ja que totes les escoles compartiran una part comuna, que a més serà en obert, mentre tindran mantindran una part específica. I com que finalment no tots els MRP faran escola (de les 18 que s’havien fet els dos darrers anys, en quedaran 10 o 11), qualsevol persona associada a un MRP podrà inscriure’s en l’escola d’un altre MRP amb el mateix descompte.
“Estem engrescats, perquè creiem que una escola d’estiu és ara més necessària que mai, estem en un moment que cada centre educatiu ha actuat com li ha semblat o ha pogut, i potser és el moment d’ajudar-nos els uns als altres”, comenta Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, que sempre organitza la més nombrosa, molt sovint amb més d’un miler de participants. “Les escoles d’estiu sempre han tingut aquest esperit de trobada amb mestres d’altres llocs; als claustres ja saps què dirà cadascú abans que obri la boca, mentre que trobar-te, parlar i compartir amb gent nova t’obre la ment i t’ajuda a carregar piles”, afegeix.
El calendari
Els programes encara s’han d’acabar de tancar, i estaran disponibles entre la darrera setmana de maig i la primera de juny, però en la major part de casos, les formacions que estava previst fer abans de l’arribada de la pandèmia es mantindran, ja que els formadors han vist factible traslladar-les a un format virtual. Rosa Sensat té previst obrir les inscripcions aquesta mateixa setmana pels socis i a partir de la vinent per tothom, mentre que la resta de MRP ho faran entre finals de maig i començaments de juny.
Les escoles arrencaran amb un programa conjunt els dies 1 i 2 de juliol, que consistirà en dues taules rodones, “la primera de les quals sobre l’acompanyament emocional en aquests moments d’incertesa, i la segona una taula més reivindicativa sobre el sentit de l’educació i l’escola avui”, comenta Gargallo. Del 4 al 10 de juliol cada MRP farà les seves formacions, però també hi haurà una programació general en obert coordinada per la federació i amb la participació dels diferents MRP. Només el MEM organitza la seva trobada per la setmana del 13 al 17 de juliol, en el seu cas amb el suport tècnic del Tecnocampus de Mataró.
A banda, segons explica la presidenta de la FMRP, les xerrades en obert generals també compten com a hores de formació, sempre que estiguis inscrit en una de les escoles d’estiu, i com que els materials quedaran penjats s’habilitarà un sistema perquè qualsevol persona pugui acreditar que ha seguit la formació al llarg de tot l’estiu i fins al 15 de setembre.
La plataforma Zoom serà la gran protagonista de les trobades, juntament amb un Moodle per compartir materials, si bé pot ser que algun MRP es decanti per altres aplicacions, i algunes xerrades es traslladin a Webinar o un canal de Youtube en directe. Els MRP ja compten des dels anys vuitanta amb una entitat amb molts anys d’expertesa en formació a distància, l’Associació Catalana per la Telemàtica Educativa (ACTE), la qual, segons explica Pilar Gargallo, ha estat una peça clau en aquesta ràpida reconversió.
L’impacte de la Covid en els programes
Malgrat que els programes feia mesos que s’estaven definint, com sempre d’acord amb les demandes de cada territori, la Covid19 ha obligat a replantejar-los o a ampliar-los. “Hem demanat a tots els formadors que pensin com serà la tornada a l’escola, que ens ajudin a tornar a començar”, comenta Bermúdez. En el cas de Rosa Sensat, es mantenen els 10 blocs temàtics que tenien previst (que orbiten sobre les idees de treball en equip, visió feminista i emergència climàtica), i hi afegeixen tres més a petició del Departament d’Educació: avaluació, acompanyament emocional en la tornada i gestió del dol.
“Esperem que s’apunti molta gent però realment és una incògnita, pot ser que ens trobem que els mestres ja estiguin cansats de tanta pantalla i tanta virtualitat, després de tots aquests mesos, o pot ser que aquesta possibilitat que s’obre d’assistir a escoles d’estiu d’altres territoris animi les inscripcions, no ho sabem”, comenta Francina Martí. “Ens hem arremangat i ens hem unit més que mai per col·laborar i ajudar-nos, aquesta és la força dels MRP i crec que aquest any la viurem més que mai”, conclou Pilar Gargallo.