La tarda del dilluns dia 25 de maig es publicava al Butlletí Oficial de les Illes Balears la “Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca per la qual s’aprova el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius de les Illes Balears”, que posava fi a totes les especulacions i dubtes que s’havien produït al llarg de les últimes setmanes en relació a la tornada a les aules de l’alumnat de les Illes.
Activitats presencials als centres
Pel que fa a les “activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius”, la Resolució diu que no es reprendran amb caràcter general les activitats educatives presencials fins al curs 2020-2021. Malgrat aquesta afirmació de caràcter general, uns paràgrafs més avall deixa la porta oberta a un possible canvi d’escenari, ja que llegim el següent: “No obstant això, abans de la finalització del curs 2019-2020, en relació a les distintes etapes educatives, es podran posar en marxa activitats puntuals de manera presencial en els centres educatius, en el marc del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, si les condicions sanitàries ho permeten”.
Així, doncs, tenim que, de moment, a partir del 27 de maig les activitats presencials que es duran a terme són les següents: tutories d’orientació o de matèria per l’alumnat de 2n curs dels cicles d’FP, 2n de batxillerat, 4t d’ESO, darrer curs dels ensenyaments de règim especial i 6è curs d’educació primària, amb cita prèvia, individuals o en grups de màxim 5 alumnes.
En una informació emesa per la Conselleria d’Educació sobre la fase 2 i 3 adreçada a les famílies i als alumnes, s’explica que en les tutories d’orientació “s’ha de tenir en compte l’aspecte socioemocional i l’orientació educativa i/o professional dels alumnes”. Per la seva part, “a les tutories de matèria, es prioritzaran els dubtes referits als aspectes curriculars”.
Així mateix, també a partir del 27 de maig els centres privats o de titularitat municipal de 0-3 anys podran reprendre les activitats educatives presencials, per decisió dels seus titulars, amb ràtios màximes i amb els protocols sanitaris establerts en la mateixa resolució. Les ràtios màximes seran:
- 0-1: 3 infants
- 1-2: 4 infants
- 2-3: 6 infants
- Aules mixtes: 30% de la ràtio d’abans de l’estat d’alarma
Pel que fa als centres de 0-3 anys, les anomenades escoletes a les Illes Balears, crida l’atenció que el conseller Martí March ha decidit el tancament de les que depenen de la Conselleria d’Educació, però no de les que són privades o de titularitat municipal. Preguntat sobre aquesta decisió, la seva resposta va ser que “no era competent per a decidir sobre aquestes escoletes que no depenen de la Conselleria”.
Pel que fa a les tutories d’orientació o de matèria, la resolució comenta que la direcció dels centres n’organitzarà l’horari a partir de les sol·licituds rebudes i determinarà el professorat que ha d’acudir de manera presencial als centres, en els dies i hores que s’estableixin; amb una antelació mínima de 24 hores, i de 48 hores en el cas del professorat resident en una illa diferent a la de destinació.
En aquest sentit, el professorat de les Illes Balears pateix una situació mot peculiar, amb docents que han passat el confinament en la seva illa de residència, però que pot ser diferent de l’illa en què tenen el seu lloc de treball; o de professors que han estat confinats a la península. Per aquest motiu, des de la Conselleria d’Educació s’informa que s’hauran d’incorporar a fer les tutories sol·licitades “sempre que hi hagi opcions de desplaçament”. També s’especifica que “la direcció general de Personal Docent valorarà individualment cada cas a petició del docent afectat”.
Les hores de permanència del professorat en el centre es limitarà a les tutories presencials, mentre la resta de jornada de treball (reunions, coordinacions, etc.) se seguirà fent mitjançant teletreball, sempre que sigui possible.
Durant aquesta fase 2, per tant, els alumnes continuaran el seu ensenyament de manera no presencial, com han fet d’ençà de la proclamació de l’estat d’alarma a mitjan del passat mes de març.
Mesures de protecció de la salut
Pel que fa a l’altre punt calent de la situació actual, això és, les mesures de protecció de la salut per a les persones treballadores del sector educatiu, la resolució diu que s’haurà de realitzar el qüestionari de salut, proporcionat pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals abans de la incorporació presencial de professorat i personal no docent. Aquests qüestionaris seran enviats al Servei de Prevenció de Riscos Laborals. En el cas que alguna de les 3 respostes del qüestionari sigui “Sí”, la persona treballadora no es podrà incorporar al lloc de feina, fins que no disposi de l’informe que autoritzi la incorporació signat pel metge de treball del Servei de Prevenció de Riscos Laborals.
L’àrea sanitària del Servei de Prevenció haurà d’avaluar la situació de les persones treballadores vulnerables a la Covid19: treballadors amb hipertensió arterial, malalties cardiovasculars, diabetis, malalties pulmonars cròniques, càncer en tractament actiu o immunosupressió, majors de seixanta anys i situació d’embaràs. Tindrà l’obligació d’emetre un informe de les mesures de prevenció, adaptació del lloc de treball i protecció necessàries seguint el procediment d’actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l’exposició als SARS-CoV-2.
Com no podia ser d’una altra manera, el Servei de Prevenció de Riscos Laborals està del tot desbordat, amb una allau de sol·licituds pendents de resoldre, a les portes de l’inici d’unes activitats presencials molt concretes en els centres educatius. Segons s’ha sabut, es resoldran de manera prioritària les sol·licituds d’aquells docents que es veuen més afectats per les peticions de les tutories presencials que es poden fer en els centres a partir de dia 27.
Curs 2020-2021
Queden pendents molts aspectes relatius al proper curs, com la reducció del nombre d’alumnes a les aules, la distribució i adequació dels espais, les plantilles docents que seran necessàries per a atendre una possible combinació de l’ensenyament presencial i en línia, i tantes altres. Una qüestió que el conseller Martí March es va comprometre a abordar a partir del mes de juny. Restarem a l’espera.