El curs 2018-2019 a l’Escola Pia de Granollers vam decidir iniciar, amb els alumnes de 1r de batxillerat, un projecte interdisciplinar de dues assignatures: Ciències pel món Contemporani i Filosofia i Ciutadania.
Aquestes dues matèries tenen molts continguts en comú que es van trenant. La ciència i la pseudociència amb el discurs racional filosòfic, l’origen de la vida i l’evolució amb l’antropologia, el desenvolupament sostenible i la responsabilitat individual en són alguns exemples; temes que s’enllacen i es comuniquen, perquè l’essència de cadascun d’ells i el com es plantegen són qüestions cabdals que interpel·len l’existència humana. De tots els temes que tenien vasos comunicants, ens vam centrar en la genètica i l’ètica. I així va néixer el nostre projecte: Bioètica.
Les professores de Ciències pel Món contemporani (M.Dolors Boleda i Maria Parera) i Filosofia i Ciutadania (Elisabet López) vam començar fent una distinció entre els termes ètica i moral per, després, fer una exposició sobre bioètica (definició, recorregut històric, temes). A continuació es va apuntar la relació que s’establia entre els temes, malgrat que els continguts fossin de diferents disciplines acadèmiques.
Quan ja havíem aclarit els conceptes, vam explicar el projecte: les activitats, el seu procés, la metodologia i la seva culminació en una revista de Bioètica.
Activitat
Metodologia
|
El treball concloïa en una revista, per tant també calia explicar-ne les diferents parts i els diferents gèneres periodístics que sortirien a la nostra, així com el format de la publicació.
Vam decidir que seria un treball col·lectiu (treballant en equips). Per això vam dividir la classe en diferents grups de treball i cada grup es va responsabilitzar d’una activitat. Per tant, en primer lloc vam concretar aquests aspectes més generals:
Treball en equip
Format de la revista
|
“De vell antuvi les ciències i la filosofia no tenen res a veure, però hem demostrat el contrari i la seva unió ens ha permès veure el món d’una nova manera” Àlex Viaña (alumne de 2n de Batxillerat)
A partir d’aquest moment, ja podíem concretar les diferents activitats i quina feina cada grup.
Les activitats
Activitat 1. Genètica
Article de 150 paraules. (valoració crítica de la genètica i el futur) Activitat 2. Herència i entorn Entrevista a un especialista donant resposta a les preguntes (preguntes relacionades amb l’herència i l’entorn) Activitat 3. El debat sobre l’eutanàsia Redacteu una reflexió filosòfica (d’entre 300 i 360 paraules aproximadament) sobre el tema de l’eutanàsia. Activitat 4. La reproducció assistida Redacta una notícia resolent les qüestions plantejades. Activitat 5. Declaració universal sobre bioètica Anota 5 articles que consideres essencials. argumentació de per què ho són. (document de la Declaració Universal sobre Bioètica de les Nacions Unides.) Activitat 6. Recorregut de la bioètica Reportatge que inclogui els dos punts. (arguments a favor i arguments en contra a la següent qüestió: ¿Hi ha problemes ètics en l’enginyeria genètica?) Activitat 7. Globalització Recollir la tasca de tots els grups i configurar la revista. |
Resultats
Dues revistes informatives i creatives:
Bioètica és un projecte que té la voluntat d’innovar i assumir reptes, és un projecte que vol trencar cadenes entre ciències i humanitats establint un diàleg entre diferents disciplines per tal de percebre millor aquest món, tan divers com global.
Objectius
- Fomentar el pensament crític i reflexiu
- Relacionar diferents aspectes del món científic, social, filosòfic i ètic,
- Afavorir la interdisciplinarietat
- Introduir el treball per projectes a batxillerat.
“Ha sigut un dels projectes que he gaudit més realitzant-lo, ja que ha consistit en una combinació excepcional de dos àmbits completament diferents (CMC i Filosofia), de manera que m’ha permès experimentar i relacionar coneixements molt curiosos i valuosos”. Beiqing Zhu (alumna 2n Batxillerat)
Conclusió
Un projecte col·lectiu on hi participen tots els alumnes de 1r de Batxillerat i que culmina amb un revista de Bioètica i la construcció d’un somni: trencar les eternes i caduques cadenes que separen les lletres de les ciències i obrir possibilitats creatives en un món on massa sovint els individus es veuen engolits per la massa. En definitiva, un projecte de cooperació entre alumnes de diferents grups, professores de diferents matèries i entre alumnes i professores. Perquè estem convençuts que la intel·ligència i possibilitats d’un grup són més grans que la intel·ligència i possibilitats aïllades d’una persona. I perquè cada persona pot aportar el seu gra de sorra a un tot i és mitjançant l’aportació de cadascú que es dona sentit a la cooperació i es creen col·lectivitats. Així, cadascú segons les seves habilitats i necessitats contribueix a un món millor.
“La connexió d’aquestes dues disciplines ens ha permès donar resposta a diverses preocupacions humanes, o si més no, plantejar-nos-les. Aquest projecte ha estat una manera d’aprendre més sobre aquest lligam de la biologia i l’ètica. I ens ha ensenyat a obrir més els ulls per tal d’aconseguir un futur millor”. Carla Parcerias (alumna 2n Batxillerat)
“La bioètica, un pont entre la ciència i la moral”. Óscar Estévez (alumne 2n Batxillerat)
Premi Fundació Víctor Grífols
El divendres 7 de febrer el projecte va obtenir el tercer premi d’Ètica i Ciència, un reconeixement que atorga anualment la Fundació Víctor Grífols i Lucas. Un treball fet per la reflexió i la creativitat que, en paraules dels mateixos alumnes, “tindrà un paper transversal” en les seves vides.