Poc després de les 8h ja han començat a arribar a les portes de l’Institut Rambla Prim els primers alumnes que aquest matí s’examinen de les proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà. La major part són estudiants d’un programa de formació i inserció (PFI) que no es van treure l’ESO i ara intenten fer el salt a l’FP de grau mitjà. Altres venen directament del món laboral, sense cap titulació prèvia. S’han d’examinar de set matèries, dividides en dos blocs. En el primer, les lletres: llengua catalana, llengua castellana, llengua estrangera (anglès o francès) i competència social i ciutadana. En el segon, les ciències: tecnologia, matemàtiques i competència d’interacció amb el món físic.
L’entrada s’ha pogut fer amb totes les mesures de seguretat imaginables: control de temperatura a l’entrada, mascaretes posades, gel hidroalcohòlic, control de llista i cap endins. El saló d’actes de l’institut, recentment reformat, s’ha habilitat per acollir els examinands, cadascú amb la seva taula individual i senyalitzada amb un número, que han d’anotar al primer full de l’examen a fi que, en cas que d’aquí a uns dies aparegui algun positiu, se sàpiga on estava assegut i a prop de qui. A les 9.13h tothom està a lloc i comença l’examen. Ja es poden treure la mascareta.
Al voltant d’un centenar d’alumnes estan convocats en aquest centre, un dels 93 de tot Catalunya on avui es fan aquestes proves. Segons informa el Departament d’Educació, avui i demà s’examinen 8.337 persones a les proves d’accés a cicles de grau mitjà de formació professional i d’arts plàstiques i disseny (7.348 i 979, respectivament). Dilluns i dimarts es faran les proves d’accés a cicles de grau superior d’FP i d’arts plàstiques i disseny (APD), així com la prova per als qui no tenen el batxillerat i volen accedir a un ensenyament artístic superior. S’hi han inscrit un total de 6.346 persones (4.458, 1.808 i 80, respectivament). Les proves es faran en un total de 74 centres (46 d’FP, 27 d’APD i 1 per als d’ensenyament artístic superior). En total, doncs, 14.683 alumnes mobilitzats. D’aquí a menys de dues setmanes, quan es faci la selectivitat, seran més del doble.
Quatre hores d’examen (o cinc)
Hi ha més novetats d’aquest any que també tenen a veure amb la prevenció contra el virus. Fins a l’any passat, entre bloc i bloc els examinands disposaven de mitja hora de pausa, sortien a fora, feien l’entrepà o la cigarreta i tornaven a entrar. Aquest any es fa tot seguit per evitar que es tornin a barrejar i que s’hagin de repetir el mateix protocol d’accés durant la pausa. La segona novetat és una mica més dràstica: prohibit l’ús del lavabo. Són dues hores per bloc, quatre en total, i cinc en el cas de l’alumnat amb necessitats educatives especials. En tot aquest temps, si els entren necessitats fisiològiques, s’hauran d’aguantar. La raó que els ha donat el Departament és que necessitarien estar desinfectant-lo cada cop que algú hi entrés i sortís. Quan els membres del tribunal ho expliquen ningú sembla escandalitzar-se. Es veu que ja estaven advertits que a un examen de quatre hores s’hi ha d’anar amb la panxa plena i la bufeta buida.
“Espero que ens expliquin aviat com ens ho farem al setembre, començant pels lavabos, jo no puc tenir cinc-cents alumnes cada dia sense poder anar al lavabo durant sis hores”, comenta Miquel Rausa, director de l’Institut Rambla Prim, un institut d’FP situat al barri del Besòs que ofereix cinc cicles formatius de grau superior i tres de grau mitjà (la major part, de la família professional d’electricitat i electrònica), a més de dos PFI i d’un IFE. Segons Rausa, la major part de mesures de seguretat que s’han aplicat avui les ha decidit l’equip directiu del centre, el qual, a més de comprar un aparell que mesura la temperatura i diversos dispensadors de gel hidroalcohòlic, ha invertit també en diverses màquines d’ozó que se suposa que regeneren l’aire d’una sala cada quinze minuts i maten qualsevol virus o bacteri. Avui les tenen situades a la sala d’actes i a les escales que hi donen accés. “Necessitem instruccions clares i no que ens traslladin les decisions i la responsabilitat a les direccions”, insisteix Rausa.
Per aprovar, els alumnes necessiten una nota mitjana d’un cinc entre les set proves, excepte els qui venen de fer un PFI, que en tenen prou amb un quatre, perquè l’altre punt ja els hi dona la titulació del PFI. I els qui surten del PFI amb una nota superior al 8 no cal que s’examinin, accedeixen directament al grau, però així i tot aquest matí han passat uns quants per comprovar que el seu nom i la seva puntuació apareixen correctament al llistat. Aquest any ha estat especialment complicat preparar-se les proves, a causa del confinament. Com passarà amb la selectivitat, s’han introduït més opcions perquè els estudiants puguin triar la pregunta.
El desgast del confinament
Molts dels alumnes que s’examinen avui al Rambla Prim venen dels PFI que imparteix la Fundació Adsis, una entitat especialitzada en formació a persones vulnerables, amb seus a tota Espanya, i que en el cas de Barcelona té un centre al Carmel. La seva responsable de PFI, María López-Doriga, creu que els mesos de confinament han causat un clar esgotament emocional entre l’alumnat, entre altres coses perquè no han pogut fer pràctiques a empreses, si bé des de l’entitat han tractat de minimitzar-lo. “El que vam moure amb més urgència va ser repartir tots els portàtils que teníem al centre, targetes amb dades i tablets per assegurar que tots podien tenir accés per continuar la formació. Paral·lelament vam anar organitzant una nova rutina amb els joves. Cada dia comencem amb un enigma, i això ho hem continuat fent. I cada setmana hem dedicat dos o tres dies a fer classes virtuals, i la resta a tasques en relació al que havíem treballat, i els divendres hem fet tutories individuals i grupals”, explica López-Doriga.
“La clau -continua- ha estat estar molt a sobre d’ells, ajudar-los a organitzar el seu dia a dia i poder mantenir molt el vincle, no només entre educadors i joves sinó també entre el grup. Fer classes era important, sobretot per ajudar-los a estructurar el seu dia a dia, però el que s’ha tornat imprescindible per no pedre’ls ha estat cuidar molt com estaven i ajudar-los a trobar estratègies per adaptar-se a la nova realitat que ens ha dut aquest temps”.