Govern i les universitats catalanes preveuen un model híbrid de docència presencial i virtual per al curs 2020-2021 com a conseqüència del període d’excepcionalitat causat per la Covid19. En el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), la Secretaria d’Universitats i Recerca, els vicerectors de docència de les 12 universitats catalanes i l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) han acordat “un document marc sobre les mesures acadèmiques a prendre durant aquest període d’excepcionalitat per garantir la qualitat dels ensenyaments i mantenir l’equitat del propi sistema universitari, així com preveure els diferents escenaris que poden donar-se a curt i mig termini”, segons informa el Govern en un comunicat.
Les mesures acadèmiques per al curs 2020-2021 preveuen que, almenys, durant la primera meitat del curs es desenvolupi una presencialitat restringida condicionada per l’aplicació del distanciament obligatori a les aules, en els passadissos i als espais comuns. En aquest sentit, s’ha acordat definir un model de docència mixta o híbrida que combini la presencialitat a les aules amb entorns no presencials o virtuals. “No es tracta de transformar les universitats presencials en universitats en línia, ni tampoc la docència que imparteixen”, ha subratllat la directora general d’Universitats, Victòria Girona.
Les mesures d’adaptació de la docència universitària per al pròxim curs incideixen en la informació i preparació dels estudiants, així com en la formació del professorat. Els canvis introduïts en les metodologies docents i en el sistema d’avaluació es realitzaran d’acord amb línies determinades per AQU Catalunya, per assegurar-ne la qualitat. Pel que fa a l’activitat presencial, es recullen les mesures del Pla sectorial d’universitats aprovat ahir pel Procicat.
Les mesures de protecció per prevenir la propagació del virus que s’aplicaran als campus universitaris són les aprovades pel Procicat en el Pla sectorial d’universitats. Aquest Pla preveu mesures a nivell general (distància física, ús de mascareta, priorització de videoconferències per evitar desplaçaments); de material i equips de protecció; per als edificis, espais, instal·lacions i equipaments; protocols de neteja i desinfecció; de caràcter sanitari i de prevenció; específiques en aules i laboratoris; en espais d’ús compartit (sales d’estudi, biblioteques, sales d’acte, menjadors i similars); al serveis higiènics; i en altres serveis (bars, restaurants, instal·lacions esportives, aparcaments, etcètera).
Simposi sobre el model híbrid obert a tothom
Precisament sobre aquest model híbrid gira el simposi internacional que aquesta setmana organitzen les vuit universitats públiques catalanes juntament amb l’ACUP (Associació Catalana d’Universitats Públiques). Aquest simposi substitueix el CIDUI (Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació), un congrés amb 20 anys d’història que té els seus orígens en una iniciativa impulsada l’any 2000 pels tres Instituts de Ciències de l’Educació de la UB, UAB i UPC. Aquest mes de juliol s’havia de realitzar la seva onzena edició, amb l’assistència de més de 500 experts del món de l’educació superior, però a causa de la crisi sanitària s’ha substituït per un simposi en format virtual, d’inscripció gratuïta i obert a tothom a través del web https://www.cidui.org/.
El simposi s’estructura en base a dues sessions. A la primera jornada, el dimecres 1 de juliol a les 16h, el professor Peter Mathieson, vicerector i director de la Universitat d’Edinburg, impartirà la Conferència Internacional titulada “Models alternatius per abordar un sistema universitari híbrid”. A la segona, el 2 de juliol a la mateixa hora, el professor Hugo Pardo, d’Outliers School, i la professora Linda Castañeda, de la Universidad de Murcia, participaran en un diàleg sobre “L’evolució del binomi estudiant – docent en el nou context”, moderat per Josep Joan Moreso Mateos, catedràtic de Filosofia del Dret de la UPF i President d’AQU Catalunya.
El model híbrid ha vingut per quedar-se? Ho preguntem a Ernest Pons, professor d’Estadística de la UB i coordinador del simposi. “És complicat fer previsions, perquè segurament hi haurà grans diferències entre universitats i entre titulacions. Algunes potser acabaran tornant al 90% de presencialitat, altres al 70% i potser altres al 30%. Segurament hi haurà de tot. La pregunta no és si anem o no a un model híbrid sinó: com serà aquest model (o models) híbrids? I d’això en parlarem, justament, al simposi”.
Adaptació de la docència
El Pla sectorial d’universitats concreta que el concepte de docència mixta s’ha de traduir, en la pràctica, en la millor combinació possible de les qualitats d’una bona formació presencial i els beneficis d’una formació en línia. En aquest sentit, s’assegura que qualsevol possible escenari de model de docència híbrid ha de garantir que els estudiants obtinguin els resultats d’aprenentatge desitjats. A més, les activitats formatives que s’adoptin s’han d’aplicar a tot l’alumnat d’un mateix títol per igual per garantir-ne l’equitat, tal i com recull el document Orientacions per a l’adaptació de les titulacions universitàries en períodes d’emergència sanitària i excepcionalitat: implantació, desenvolupament i acreditació, aprovat per la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes (CAIP) d’AQU Catalunya.
Per a l’organització del curs 2020-2021 es tindrà molt en compte l’experiència del segon semestre del curs actual en aspectes com ara l’avaluació, les pràctiques externes i els treballs de fi de grau (TFG) i de màster (TFM) i les recomanacions ja contingudes en el document Acords i recomanacions del sistema universitari de Catalunya per a la finalització del curs 2019-2020. Així, en el cas de l’avaluació, s’aposta pels processos d’avaluació contínua ja que, entre d’altres, es considera que aquest tipus d’avaluació ajuda a l’estudiant a fer un procés d’aprenentatge gradual, el reorienta i el guia en l’assoliment de competències.
Pel que fa als TFG I TFM i a les pràctiques externes es consideren vigents les recomanacions realitzades i aplicades durant el segon semestre del curs actual i, en tot cas, es recomana reprogramar les pràctiques externes d’últim curs acadèmic en períodes no afectats per la pandèmia per tal que l’alumnat les pugui realitzar en la forma prevista inicialment. Per a la resta, assignar-les a entitats i centres on el teletreball estigui implantat o virtualitzar totes les activitats possibles com l’assistència a reunions (d’empreses, de seguiment de projectes, de presentació de resultats, etcètera) o les activitats d’observació (judicis, conferències, etcètera).
Pràctiques en centres sanitaris i educatius
Pel que fa a les pràctiques en centres sanitaris i educatius, s’han subscrit els acords necessaris amb els Departaments de Salut i d’Educació per tal de coordinar al màxim les decisions respecte al desenvolupament d’aquestes pràctiques per minimitzar l’afectació entre l’estudiantat.
En el cas de les pràctiques en l’àmbit de la salut, es prioritzaran el format presencial en les pràctiques dels estudiants de grau. En cas de manca de capacitat dels centres sanitaris docents, s’analitzarà la possibilitat de derivar les pràctiques a altres centres del SISCAT (Sistema Sanitari Integral d’Utilització Pública). Si finalment, hi ha prou capacitat, s’incorporaran a les pràctiques als estudiants de màster oficial, doctorat, i títols propis, entre d’altres.
Pel que fa a les pràctiques en centres educatius, es farà l’habitual sistema d’assignació de pràctiques tenint en compte les pendents del segon semestre del curs 2019-2020 i es dissenyaran tenint en compte els tres escenaris possibles amb el que treballa Educació: normalitat i presencialitat absoluta, presencialitat condicionada i confinament. En tots tres escenaris, s’implicarà als estudiants amb les pràctiques assignades.
A més, el Govern i les universitats han acordat que, abans de la matrícula del curs 2020-2021, tots els estudiants han de disposar dels plans d’aprenentatge de cadascuna de les assignatures, els quals inclouran informació sobre les metodologies docents i els sistemes d’avaluació. També caldrà tenir en compte les necessitats socials dels estudiants per pal·liar els efectes de la bretxa digital, segons informa el comunicat de la Secretaria d’Universitats. Pel que fa al calendari per al pròxim curs, les universitats catalanes el mantindran tal com està previst en totes les titulacions i cursos, preveient en tot cas la possibilitat d’endarrerir l’inici de curs per als estudiants de nou accés.