El conseller d’Educació, Josep Bargalló, acompanyat del director general de Centres Públics i president del Consorci d’Educació de Barcelona, Josep Gonzàlez-Cambray, ha presentat aquest migdia en roda de premsa el Pla d’actuació per al curs 2020-2021 per a centres educatius en el marc de la pandèmia, un document de 52 pàgines que han elaborat els Departaments d’Educació i Salut, i que avui ha aprovat el Procicat. Un pla que es basa en la creença que la incidència de la Covid19 en els infants és insignificant (per això s’insisteix que el document l’avala la Societat Catalana de Pediatria) i en l’estratègia de convertir l’escola en una segona casa.
Moltes de les mesures que contempla el Pla d’actuació s’han anat explicant al llarg dels darrers dies, com el fet que, mentre l’alumne estigui amb el seu grup estable de convivència no caldrà que dugui posada la mascareta ni que prengui cap precaució de distància, com passa en l’entorn familiar. I això val per l’aula, però també pel menjador, on els grups podran asseure’s junts sense el metre i mig de distància que sí que hauran d’observar en tot moment els alumnes de dos grups diferents.
En paraules del conseller, “després de l’entorn familiar, l’escola és l’entorn de seguretat més important per l’alumne, és la seva segona casa; a casa l’alumne té la màxima seguretat, a l’escola l’alumne té la màxima seguretat”. Per qualsevol activitat extraescolar sí que caldrà prendre mesures de seguretat com distància física o mascareta, segons ha dit Bargalló. Les extraescolars no poden ser una tercera casa.
Menjadors
El menjador escolar, doncs, es mantindrà en totes les escoles, així com la cantina als instituts que en tenien. El Departament proposa també que, sempre que sigui possible, l’àpat es faci a l’espai habitual del menjador escolar, i si no ho és, “l’alumnat podrà menjar a les aules o als espais que s’hagin habilitat a tal efecte, que hauran de ser utilitzats preferiblement per infants pertanyents a un mateix grup estable”.
Això pot provocar sobrecostos a les empreses o AMPAs que gestionen els menjadors, ja que és possible que hagin de fer algun torn més i contractar més monitors, o els mateixos durant més hores. El conseller ha assegurat que aquests sobrecostos els assumirà el Departament, de la mateixa manera que assumirà els de les mascaretes, gel hidroalcohòlic, mampares protectores, equips per prendre la temperatura, etc. Aquests costos aniran a càrrec de la partida de 233 milions que el vicepresident del Govern va anunciar dilluns, i que Bargalló ha confirmat que no aniran exclusivament destinats a la contractació de nou personal. El conseller no ha volgut confirmar si, com diuen els sindicats, les 5.000 noves dotacions es repartiran en 3.200 docents i 1.800 professionals d’altres àmbits, com poden ser TEEIs, TIS, educadors socials, vetlladors, etc.
Patis, entrades i sortides
El conseller d’Educació ha concretat que “la sortida al pati ha de ser esglaonada. En moltes escoles ja és així. Ara en tots els centres serà així. Dependrà de les dimensions del pati, de la realitat física del pati i de si l’hauran d’utilitzar diferents grups estables”. Així doncs, el centre educatiu, en la seva organització horària, haurà d’establir els torns d’esbarjo en funció de la dimensió del pati i les possibilitats de sectoritzar-lo, tenint en compte que hi pot haver a la vegada més d’un grup estable. Cada grup estable estarà junt i quan comparteixin l’espai amb altres grups, hauran de mantenir entre ells la distància sanitària i, quan aquesta no es pugui mantenir, caldrà l’ús de mascaretes.
Pel que fa a les entrades i sortides, els alumnes hauran de dur sempre la mascareta posada, i els centres organitzar-les de tal manera que s’evitin aglomeracions. Segons Bargalló, és més possible que això s’aconsegueixi habilitant accessos que habitualment no s’utilitzen i no tant establint un munt de franges horàries. En tot cas, les entrades i sortides no haurien d’alterar els horaris més enllà de mitja hora, segons les previsions del Departament. Un cop els centres les hagin elaborat, es comunicaran als ajuntaments perquè facin les alteracions de calgui pel que fa a les seves rutines de transport, talls de trànsit o vigilància policial.
Els adults que acompanyin els infants o joves hauran de ser els mínims possibles per cadascun d’ells i hauran de complir rigorosament les mesures de distanciament físic de seguretat i ús de mascareta, limitant tant com sigui possible la seva estada als accessos al centre educatiu. “Les famílies no tindran accés a l’escola excepte quan ho requereixi el centre i, en el cas de P3, al setembre pel periode d’adaptació, amb les mesures higièniques necessàries”, ha remarcat el conseller.
Ràtios i sobreràtios
En un comunicat emès aquesta tarda, significativament titulat “El Departament fa veure que fa alguna cosa”, el sindicat Ustec reitera que la premissa segons la qual els nens no són un vector de contagi “no la podem donar per certa”, i per això reclama baixades de ràtios, mascaretes FFP2 (amb filtre) i EPIs. “Ens reservem el dret d’anar a inspecció del treball si la situació sanitària no confirma les hipòtesis del Departament de Salut, que permeten un estalvi de professorat que, des d’USTEC·STEs, vam quantificar en 44.500, dels quals el Departament d’Educació només en pensa contractar 3.200 docents amb nomenaments extraordinaris i 1.800 dotacions de personal d’atenció educativa”.
Pel que fa a les ràtios, aquest matí el conseller ha evitat concretar quines ràtios serien idònies per a cada etapa educativa, i ha admès que els grups estables poden coincidir amb el que avui s’entén per un grup classe normal, si bé finalment l’organització d’aquests grups estables els determinarà cada centre. L’únic que ha afirmat Bargalló, com ja va fer dilluns, és que aquesta dotació extra de personal, la xifra final de la qual encara està pendent de ser negociada, pel cap baix hauria de posar fi a les sobreràtios.
Ahir mateix, el MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa), en el qual estan representats sindicats de docents i d’estudiants, federacions de famílies i moviment de renovació pedagògica, va fer públic un comunicat sobre el curs 20/21 en el qual insistia en garantir la presencialitat (objectiu que comparteix el Departament), però també en la necessitat de baixar ràtios, habilitar nous espais i augmentar plantilles.