La commemoració del 24 d’octubre, Dia Internacional de les Biblioteques, és una oportunitat per recordar que l’any 1992 l’Adaggio d’Albinoni va omplir l’espai destruït per les bombes de la Biblioteca Nacional de Sarajevo quan el violoncel·lista Vedran Smailović va interpretar-lo, com una bella protesta, en aquell edifici devastat.
El Dia Internacional de les Biblioteques és, també, l’excusa per visitar-ne alguna, perquè segur que hi trobarem alguna cosa especial i, si això no ens és possible, sempre podem compartir una ressenya sobre algun dels nostres llibres per inspirar a algú a endinsar-se en aquest univers de paper.
De fet, quan agafem un nou llibre solem mirar-nos la contraportada, l’índex o la primera pàgina per fer-nos-en una idea. Però diuen que el novel·lista anglès Ford Madox Ford recomanava una altra cosa: “Si obres el llibre per la pàgina 99 se te’n revelarà tota la qualitat”. En què es basava? Doncs en la idea que aquesta pàgina sol correspondre al primer terç o al primer quart d’un llibre; per tant, la trama ja és avançada, els personatges ja tenen una entitat definida i l’autor pot haver insinuat detalls del desnuament. Tot plegat fa de la pàgina 99 la més representativa de la qualitat global de l’obra i la millor per decidir ràpidament si pot interessar-nos llegir-la.
Si amb les mesures de prevenció de la covid19 els alumnes s’han allunyat de la biblioteca escolar, aquesta bé pot respondre apropant-s’hi. Pàgina 99 és una bona estratègia per fer-ho: cal portar una selecció de llibres a l’aula; allí, els alumnes han de triar-ne un, obrir-lo per la pàgina 99, llegir-la i fer-ne una valoració.
A l’escola, érem a punt de fer el que acabem d’explicar quan el Servei de Vigilància Epidemiològica ens va ordenar el confinament d’un grup de secundària. Aleshores, vam modificar l’estratègia: ara, caldria que cada alumne triés un llibre de casa i compartís la troballa amb la resta de companys tot escrivint un article en el qual calia explicar si el trobava recomanable i per què. I, per fer-ho, també va haver d’aprendre com s’escriu un article.
Així doncs, de la lectura silenciosa i comprensiva vam passar a la producció de textos escrits tot seguint unes pautes d’estil com ara l’objectivitat i la subjectivitat, la legibilitat i la brevetat, amb l’objectiu implícit d’acostar la biblioteca escolar als alumnes en aquests temps de restriccions de les activitats socials. Si en voleu veure la proposta completa, podeu visitar Pàgina 99.
I, després de la lletra, la música. La proposta acaba amb l’oferiment a visitar alguns indrets d’internet per saber-ne una mica més de Ford Madox Ford, de l’origen del Dia Internacional de les Biblioteques i acabar escoltant l’estremidor Adagio d’Albioni.