La programació anual dels centres incorporen totes les activitats extraordinàries i aquí s’inclouen les sortides al teatre, al cinema, als museus, a la natura, les sortides de tot un dia a un altre poble o ciutat o les colònies amb pernoctació. La majoria acostumen a tenir associada una despesa econòmica que pot arribar a excloure una part de l’alumnat en la seva participació. La prudència ha portat a bona part dels claustres a restringir aquest tipus d’activitat, especialment les que suposen un pagament, ja que no es pot garantir que es puguin dur a terme. Com a conseqüència directa, tot el sector econòmic que viu d’aquest tipus d’activitats es veu greument perjudicat, des dels autobusos fins a les cases de colònies, afectant una multitud de persones que hi treballen.
La tossuda realitat que ens imposa la crisi de la covid19 a les escoles no sembla aportar esperances de recuperar les activitats tal i com les hem estat fent fins ara. Com tants altres aspectes de les escoles i instituts, les sortides s’han de repensar per tal que puguin seguir jugant el seu important paper en l’aprenentatge dels nens i les nenes. L’entorn més immediat és ple d’oportunitats en forma de museus, espais naturals o equipaments culturals per dissenyar sortides adaptades a les programacions quotidianes dels centres educatius. Aquest curs és el moment d’aprofitar-les al màxim tornant al sentit original de les sortides escolars. Qualsevol projecte o activitat que es duu a terme a l’escola pot ser enriquit amb una sortida en la que els nens i les nenes poden exercitar la seva mirada a l’entorn més proper.
Hem de ser capaços de partir dels recursos que ens ofereixen els nostres pobles i ciutats. Un parc és un espai d’aprenentatge únic per poder descobrir espècies vegetals i animals que conviuen amb nosaltres, monuments amb una història darrera que ens explica com és la nostra societat o edificis d’usos múltiples passats, actuals i futurs dels quals podem ser protagonistes o absoluts desconeixedors.
El confinament pot comportar un aïllament no desitjat, amb un greu risc d’exclusió social que ja vam viure la primavera passada, i la millor manera de combatre’l és a través del coneixement, posant en valor l’entorn proper de l’alumnat, que és on convivim en comunitat. Més enllà de la tecnologia, les videotrucades o les xarxes socials hi ha una realitat molt més propera que cal cuidar més que mai. Les escoles i instituts són l’espai comunitari perfecte per millorar i ampliar el teixit relacions personals dels nostres pobles, barris i ciutats. Les sortides escolars ajuden a fer-ho possible.