El passat mes de juliol explicàvem en aquest mateix espai del Diari de l’Educació el naixement del Programa de Millora i Transformació de centres de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears i ara, en aquest article, volem compartir el recorregut fet aquest trimestre, encoratjador, gràcies al compromís dels companys dels centres.
Es van inscriure 109 centres (36 IES i 73 CEIP), provinents de les quatre illes (Mallorca, Eivissa, Formentera i Menorca), que varen quedar organitzats en dos grans grups amb objectius diferents: les xarxes d’Orientació (orientades a la gestió de canvi) i la xarxa de Fonamentació (orientada a fonamentar un projecte de centre ja consolidat). Dins el grup d’Orientació tenim 4 xarxes de CEIP a Mallorca, 1 a Eivissa-Formentera i 1 a Menorca (d’entre 5 a 9 centres cada una) i 3 xarxes d’IES. La xarxa de Fonamentació és única i compta amb 26 CEIP i 2 IES (que també van a una xarxa d’Orientació).
Hem pogut realitzar, amb èxit d’assistència, participació i implicació dels centres, les dues primeres de les sis sessions telemàtiques previstes per a aquest curs, que tenen una durada de dues hores i mitja i a les quals assisteixen els directors i un membre de l’equip impulsor de cada centre. Les trobades de les xarxes d’Orientació són facilitades per dues assessores del Programa i la xarxa de Fonamentació per un facilitador extern i quatre assessores del programa. Hem fet servir dinàmiques que facilitin la participació i l’eficàcia de les trobades i pensades per ser fàcils de reproduir als centres.
Així mateix, cada centre compta amb un assessor del Programa per fer-ne l’acompanyament a través de visites presencials, almenys trimestrals, i trobades telemàtiques sempre que siguin necessàries. La prioritat és facilitar l’ús dels recursos i eines necessaris per dur a terme el seu procés de canvi, transformació o fonamentació, així com posar-lo en contacte amb altres centres amb situacions o reptes similars amb qui puguin compartir experiències. El programa compta amb 3 assessors tècnics docents que estam a temps complet a la Conselleria i 9 docents a mitja jornada a un centre i mitja amb el Programa.
Els compromisos, flexibles, que tenen els centres de les xarxes d’Orientació per a aquest curs tan atípic i imprevisible són: un compromís actiu de les direccions, comptar amb equips impulsors (adaptats a les condicions de l’actual context) que mantinguin un debat pedagògic que orienti el projecte de centre al marc educatiu de referència i comptar amb eines de gestió que permetin la millora contínua.
Els compromisos que tenen els centres de les xarxes de Fonamentació són: consolidar i fonamentar el projecte educatiu propi, aprofundir en el marc educatiu de referència (propòsit competencial, pràctiques fonamentades, avaluació formativa i organització per a l’aprenentatge) a través d’un prototipatge i una lectura crítica d’una rúbrica de centre; i aportar agents del canvi i pràctiques de referència fonamentades per a esdevenir centre de referència educativa.
Per reforçar els objectius del programa, molt especialment els de la visualització de la importància de la feina en xarxa i la unitat d’acció per aconseguir la millora del sistema educatiu, hem creat una xarxa a la qual ja estan apuntats 432 professors dels 109 centres.
Cal destacar que el Programa de Millora i Transformació de centres fa una convocatòria anual perquè qualsevol centre públic hi pugui entrar. Aquests centres, abans de poder formar part d’una de les xarxes, han de fer dos anys de formació. Actualment, tenim 23 centres al primer any i 8 al segon. També acompanyam 9 centres específics (conservatoris, escoles oficials d’idiomes, etc) i els 7 EAP de l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància, integrats en una xarxa. Tot plegat, el Programa compta amb un total de 149 centres i els 7 EAP.
Cal esmentar un tema de gran valor estratègic. La Conselleria està acabant de dissenyar un Pla Coordinat d’Innovació, en què es treballa en la sinergia de les seves unitats. Per això, el Programa de Millora i Transformació de centres es desenvolupa en coordinació amb iniciatives del Departament d’Inspecció i d’altres serveis com ara el de Normalització Lingüística i Formació del professorat i el d’Innovació Educativa.
No podem acabar sense destacar la gran lliçó de professionalitat que estan mostrant els equips directius i els equips impulsors dels centres. Cap pandèmia atura la seva dedicació en la preservació, tant com poden, del seu projecte educatiu i el seu compromís amb la millora del sistema educatiu.