«Ens feia molta il·lusió», diu Monserrat OIiveras, directora del portal educaweb. Feia anys que pensaven en la manera de donar més visibilitat al treball dels diferents serveis d’orientació, educativa o laboral, de centres educatius, empreses, oenegés… que realitzen «una labor silenciada i silenciosa», explica.
Ho han aconseguit, per fi. En la presentació (virtual) dels premis del concurs corresponent a 2020 van anunciar la posada en marxa d’aquest espai en el qual han recopilat 400 projectes d’orientació acadèmica i laboral, recollits després de 13 anys de convocatòries en els seus premis. A partir de l’edició d’enguany, les bases de la qual sortiran aviat, ja s’explicitarà que la participació en el concurs porta aparellada la publicació dels projectes en el repositori.
És part de l’ADN del portal. Ja va néixer en el seu moment per convertir-se en un espai des del qual «compartir i transferir» tot aquest coneixement pràctic. «El repositori únicament està per donar més volada a aquest propòsit fundacional. Si tot marxa com fins ara, cada any s’hi sumaran almenys 30 accions», explica Oliveras.
Els projectes es divideixen en diferents categories, objectius, persones destinatàries i any en què van participar en els premis educaweb. De manera que qualsevol que s’acosti al repositori podrà trobar, amb una certa facilitat, actuacions i experiències que, d’una manera o altra, podrà veure com pot adaptar al seu propi context.
Orientar des del primer minut
Per exemple, es pot accedir al projecte organitzat per l’Institut Torre Roja de Viladecans. Destaca per l’esforç que realitzen perquè l’orientació acadèmica i professional es desenvolupi al llarg de tota l’escolaritat i no se cenyeixi, com comenta Oliveras, a moments concrets de canvis d’etapa o cicle, com a 4t d’ESO o 2n de batxillerat. L’objectiu és que aquest esforç es reparteixi durant tots els cursos. Al mateix temps que dins de l’equip directiu hi ha un professional de l’orientació les actuacions del qual es contemplen en el projecte educatiu del centre. I això, confirma Oliveras, és molt singular.
Per la directora d’educaweb, un dels punts importants per al desenvolupament de les tasques d’orientació acadèmica i professional és que la direcció del centre prengui consciència de la importància del seu paper per, entre altres coses, combatre les altes taxes d’abandonament prematur que es produeixen en el sistema educatiu català i espanyol, així com les relacionades amb la taxa d’abandonament de l’alumnat universitari (dels més elevats de la Unió Europea) i, d’aquesta manera, posar el seu granet de sorra en el combat contra l’atur juvenil.
«És important donar eines a les persones perquè puguin prendre decisions correctes en uns moments de tanta incertesa com els que vivim ara», explica Montserrat Oliveras. «O saps orientar-te o és un drama», assevera aquesta orientadora, que insisteix en la necessitat que l’orientació, igual que l’educació, es desenvolupi al llarg de tota la vida. «Ningú et garanteix que hagis de ser sempre metge o periodista».
Per Oliveras, la tasca de l’orientació acadèmica i professional va molt més enllà de la captació de l’alumnat en els centres educatius, com passa sovint. És necessari que els seus professionals tinguin un molt bon coneixement dels diferents estudis que poden cursar els alumnes a la zona, quines institucions els oferten i, finalment, quins centres educatius són els millors (ja sigui pel seu professorat, pels seus convenis de pràctiques, etc.)
És important donar eines perquè les persones puguin prendre decisions correctes en uns moments de tanta incertesa com els que vivim ara
Una tasca complexa que es veu dificultada per les ràtios d’alumnes que ha de tractar cada orientador. Molt lluny de les xifres que en el seu moment va marcar la Unesco com a òptimes, és a dir, 250 nois i noies per professional.
Per intentar pal·liar aquesta situació, Oliveras aposta per projectes que intenten repartir la responsabilitat d’aquest treball mitjançant la formació del personal docent per part de l’orientador per conèixer, almenys, els rudiments de la seva matèria de treball, a fi que, d’aquesta manera, puguin fer una primera aproximació amb el seu alumnat. Més enllà que, en moments posteriors, sigui l’orientador qui acabi de fer aquesta tasca.