Coincidint amb el període de preinscripcions, el Síndic de Greuges ha presentat l’informe El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar, que analitza el paper clau que tenen els ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar, d’acord amb les seves competències en matèria d’educació. El Síndic considera que, en general, els ajuntaments poden fer més del que fan a l’hora de lluitar contra la segregació escolar i demana canvis en diversos aspectes. Alguns ja s’han de produir per l’aplicació del nou decret d’admissió, però altres no tenen res a veure. En el que possiblement més es fixa el Síndic en aquest informe és la forma “no adequada” que tenen els ajuntaments a l’hora d’informar sobre l’oferta educativa del municipi.
La gran majoria dels ajuntaments elaboren diferents instruments de publicitat activa per informar les famílies sobre l’oferta educativa i el procés d’admissió de l’alumnat: guies de centres, tríptics informatius, pàgines web, cartes informatives adreçades directament a les famílies, etc. Diversos municipis, a més, organitzen actuacions (in)formatives obertes a les famílies del municipi perquè puguin conèixer els projectes educatius dels centres i també els projectes educatius municipals, en què participen centres i associacions de famílies d’alumnat, com ara fires d’ensenyament, jornades d’inici de curs, etc. Alhora, les oficines municipals d’escolarització, presents en nombrosos municipis mitjans i grans, són referents en l’atenció, informació i orientació a les famílies.
No obstant això, segons diu el Síndic, en la majoria dels municipis “aquests sistemes d’informació es converteixen en instruments neutres o poc efectius des de la perspectiva de la lluita contra la segregació escolar. Cal impulsar sistemes i campanyes d’informació que corregeixin les desigualtats i facin arribar, de forma efectiva, la informació a totes les famílies, també a les famílies que fan una tria de centre menys estratègica. Cal establir mecanismes d’acompanyament perquè les famílies que habitualment en queden desplaçades la puguin interpretar i, així, exercir la tria en condicions d’igualtat”.
El Síndic considera que cal repensar els sistemes d’informació municipal perquè, lluny d’accentuar les dinàmiques de segregació escolar, esdevinguin veritables instruments que ajudin a combatre-la. A l’informe fa moltes recomanacions, amb exemples gràfics d’ajuntaments que sí que estan fent bé les coses. Per exemple, recomana reforçar la imatge de les escoles menys demandades, però a la vegada no reforçar la presentació de diferències entre els projectes educatius dels diferents centres, així com tampoc organitzar una guia separant els centres públics dels concertats.
També demana estratègies per desemmascarar els rumors, els prejudicis o les pors, incorporar una explicació sobre el funcionament real del procés d’admissió i emfatitzar els avantatges de l’escolarització de proximitat, però a la vegada la idea que la tria d’escola és l’expressió d’una preferència, supeditada a que hi hagi places. Una altra proposta és organitzar jornades de portes obertes d’àmbit territorial, i sempre fer referència al Pacte contra la segregació escolar i emfasitzar el valor educatiu de la diversitat.
Promoció de pactes locals
Un altre punt que subratlla l’informe és que actualment són pocs els municipis que tenen formalment plans o acords locals per promoure la lluita contra la segregació escolar, i que quan hi són “tenen un abast limitat”, bé perquè el seu impacte queda restringit a algun dels àmbits d’actuació, bé perquè la seva inserció en plans més generals pot provocar manca de concreció i precisió, o bé perquè més aviat són instruccions verticals “que no sempre compten amb la complicitat i implicació de la comunitat educativa (o de part d’aquesta)”.
Cal promoure pactes locals contra la segregació escolar, insisteix l’informe, “que defineixin criteris i mesures a desenvolupar per combatre aquest fenomen al municipi, a partir de la participació i el treball compartit dels agents de la comunitat educativa, i amb el colideratge del Departament d’Educació”. Els pactes locals, afegeix, “permeten visibilitzar el problema de la segregació escolar i situar-lo en l’agenda política, alinear els actors claus en l’abordatge del fenomen, més enllà dels interessos particulars de cada actor, i apoderar i legitimar les administracions a adoptar mesures decidides”.
D’altra banda, l’informe també analitza el paper dels municipis de més de 10.000 habitants en relació al Decret d’Admissió, tant pel que fa a la seva participació en la planificació, amb l’obligació de crear les taules locals de planificació educativa; la responsabilitat que assumeixen de millorar els sistemes de detecció d’alumnat vulnerable per raons socioeconòmiques; o, en l’àmbit de la gestió i la distribució equitativa de l’alumnat, la creació de les OME (oficines municipals d’escolarització) en aquells municipis que encara no en tinguin.