Atreveix-te! Qualitats, subtilitats i intangibles de l’ofici de mestre
Autor: Joan Domènech Francesch
Editorial: Graó
Any Edició: Febrer 2021
Joan Domènech condensa en aquest volum tots els ensenyaments apresos durant quaranta anys d’exercici de mestre, dels quals uns quants com a director de l’Escola Fructuós Gelabert. Un llibre escrit per un mestre que clarament s’adreça als companys i companyes de professió per parlar del dia a dia d’un ofici que té molt d’artesanal i de vocacional. Per això l’autor, que també va ser un dels impulsors del Congrés d’Educació Pública, anima les noves generacions de mestres (i docents en general) a comprometre’s, a atrevir-se a ser mestre, que vol dir “atrevir-se a trencar rutines, a defensar allò que és important per sobre del que és urgent”.
El primer paràgraf de la introducció és tota una declaració d’intencions: “En aquest escrit vull parlar d’allò que no servirà ningú d’oposicions. D’aspectes que un director tecnòcrata no valorarà mai. De qüestions impossibles de quantificar i difícils de qualificar. D’idees, actituds, valors, tons i tactes, intangibles, amb més o menys visibilitat, que conviuen amb nosaltres, en la nostra feina diària i que a penes tenim en compte ni donem importància. De finalitats, propòsits i orientacions ideològiques que poden fer que els projectes vagin en una direcció o la contrària”.
Compartir la vida educa
Autores: Agnès Grossa i Amalia Gordóvil
Editorial: EumoEdic
Edició: Gener 2021
Llibre pensat per pares i mares. Útil també per tota mena d’educadors. Les autores fan un recorregut amb personatges de 5 a 24 anys d’edat amb 21 capítols on en cada un és dona una situació on la pandèmia hi te una influència significativa. En cada mini història s’explica que se’n pot concloure una experiència positiva.
En el llibre, que sembla d’autoajuda, trobem a faltar experiències de nens i nenes de nois i noies que no siguin de classe mitjana afavorida sociològicament. En el llibre TOTS el problemes tenen sortida creativa i positiva. (?). Pensem que és un llibre real, però que no inclou tota realitat social que comporta l’epidèmia. Penso que cal un altre llibre o la continuació d’aquest.
Creiem que la dinàmica familiar és molt més complexa i dura que el que ens expliquen avui, les autores. Un llibre ben escrit de fàcil lectura que fa preguntes i respostes que ens poden ajudar a avançar.
De 0 a 3, ¿Nada de pantallas?
Autora: Anna Ramis
Editorial: Octaedro
Edició: gener 2021
Llibret, en el sentit de número de pàgines i format. Llibràs, en el sentit del contingut, claredat, i, sobretot, defensa fonamentada dels drets dels infants. Aquest llibre està pensat per a pares de nens petit, com diu el títol. Afegeixo que he après molt com a avi).
Agafat directament del text publicat: “Necessitats dels pares, necessitats dels fill”. “Es tracta de tenir present que hi ha maltractes per omissió present, que l’afectaran tota la vida”. “Els nens i nenes no necessiten mirar pantalles, necessiten que nosaltres, els adults els mirem a ells”.
El llibre remarca que l’ofici de pare, de mare, necessita temps i per tant l’hauríem de prioritzar (ho facilitarà quan llegim quants avantatges suposa fer-ho): si tenim temps podrem practicar totes les alternatives a les pantalles; l’infant ho agrairà.
El text és de fàcil lectura, senzill però fonamentat. Gens agressiu. En el darrer capítol “En Síntesi” hi ha dos blocs: “Deu Idees” i “Nou recomanacions bàsiques” que ens serviran per greixar la nostra memòria dels continguts bàsics del llibre.
No te’l perdis. El nadó, l’infant t’ho agrairà.
Educar sin GPS
Autor: Ares González
Editorial: Planeta
Edició: Abril 2021
Ares González és pare de família nombrosa, mestre i formador en educació i criança. És tutor al Colegio Lourdes FUHEM (Madrid) i col·laborador de la revista Aula de Infantil, de Graó, a més d’impulsor de la web ‘Alaya Difundiendo Infancia’. En aquest llibre, adreçat sobretot a famílies, l’autor convida a deixar enrere la idea que no arriben a tot o no som prou bons pels nostres fills.
Educar sin GPS defensa una visió global de les relacions familiars, de l’educació, de la infància i del creixement amb sentit comú. Segons defensa l’autor, en aquest trajecte vital no ens fa falta una veu que ens digui a cada segon quin camí hem d’agafar, ens hem d’oblidar doncs del GPS i centrar-nos en estar amb els nostres fills i filles, fomentar la seva autonomia, donar-los suport però també establir límits clars, deixar-los ser ells mateixos i garantir el benestar familiar.
I, amb tota la raó del món, escriu González que “els qui ens ensenyen a ser mares i pares són els nostres fills”.
El mundo pos-Covid. Entre la presencia y lo virtual
Autor: José Ramón Ubieto
Editorial: NED
Edició: 2021
Entrevista a José Ramon Ubieto al Diari de l’Educació
La Covid ha suposats canvis radicals en les nostres vides i sembla que alguns han vingut per quedar-se. Entre ells la rellevància que ha pres l’imatge virtual, en tots els àmbits de les nostres vides: treball, oci, sexualitat, educació i salut.
En una primera part més general en que parla del món en quarantena i una segona centrada més entre la presencial i el món virtual. Estem transitant cap a una nova normalitat que posa en evidència com internet i la tecnologia ja son una extensió de la pròpia existència. Es creen nous llaços socials, noves formes asistencials i nous vincles educatius. El món post-covid anirà entre la vida presencial i la digital.
Amb un epíleg sobre les coses que ens ha ensenyat la pandèmia, tanca la seva reflexió de com transitar de manera crítica entre aquests dues realitats, sense idealitzar-les, donant algunes propostes que prenen com a eix restablir una conversació que, a partir de la presència amb els altres, inclou la sorpresa, l’humor i el sense sentit com a garantia de preservar la singularitat de cadascú
El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible
Autors: Pilar Abós, Roser Boix, Laura Domingo, Juan Lorenzo, Pascual Rubio
Editorial: Graó
Edició: Gener 2021
El llibre aborda la realitat de l’escola rural, el que la fa singular respecte la resta de centres educatius, i els seus reptes de futur: la relació amb el territori i la cultura rural, el treball individualitzat en aules multigrau o multinivell, les competències que ha de tenir un mestre rural, la contextualització dels currículums, la qualitat, la innovació i les bones pràctiques en el context d’escola rural, etc.
És un llibre escrit per cinc estudiosos de les escoles rurals, dels quals tres són professors de la Universidad de Zaragoza (Abós, Lorenzo, Rubio), una de la Universitat de Vic (Domingo) i una altra de la Universitat de Barcelona (Boix). Uns i altres coescriuen els diferents capítols dels que es composa l’obra, que té com a denominador comú la voluntat de reivindicar i visibilitzar l’escola rural i les seves pràctiques pedagògiques.
Escolaritzar Barcelona. L’ensenyament públic a la ciutat, 1900-1979
Autores: Cèlia Cañellas i Rosa Toran
Editorial: Ajuntament de Barcelona
Edició: maig 2020
Entrevista a Cèlia Cañellas i Rosa Toran a l’Educa Barcelona
Aquest llibre explica l’escolarització al llarg del segle XX (1900-1979), centrat en els condicionants polítics i socials d’aquest procés: les mancances escolaritzadores, el desequilibri entre el sector públic i el privat, les demandes populars i les propostes i les realitzacions de les administracions.
El llibre té dues parts: una primera classificada per etapes cronològiques amb les diferents etapes de l’evolució de l’escolarització a la ciutat. Una segona part “estudiar a bcn” on en primer lloc s’analitza tres centres: l’escola Baixeres i els instituts Infanta Isabel d’Aragó i Joan d’Àustria, escollits per les seves característiques contrastades i després amb els “relats d’escolarització” es recullen entrevistes a antics alumnes de les primeres promocions d’aquests centres que ens ajuden a mesurar la funció social del sistema educatiu públic.
És un document voluminós, 495 pàgines, però molt ben estructurat en les diferents etapes del sistema escolar públic, les primeres iniciatives per assolir una nova escola pública digna i renovadora des de principis de segle fins a la ruptura de 1939, el llibre analitza la realitat escolar durant el franquisme, des de l’adoctrinament en el nacionalcatolicisme a les noves pautes modernitzadores i a l’ampliació de l’oferta dels anys del desarrolismo, amb el nou fenomen urbà sorgit dels corrents immigratoris i amb les reivindicacions per a una escola pública moderna, gratuïta, laica i catalana. Complementada amb l’exemplarització de dos centres, un de primària i un de secundària amb les entrevistes amb ex alumnes es dona una imatge clara del paper de l’escolarització pública a la ciutat de Barcelona.
És un llibre que ens ajuda a entendre l’escolarització pública a la ciutat de Barcelona al llarg dels segle passat.
La diversitat al cor de la infància
Autor: Miquel Àngel Essomba
Editorial: Mediterrània (premi Pilarin Bayés)
Edició: gener 2021
Un anàlisi dels contes presentats als Premis Pilarín Bayés, aquest cop al voltant de les identitats diverses. Hi ha participat gairebé 7.000 infants de tot Catalunya de 150 centres escolars. Els relats són un tresor i un altaveu sobre com senten la diversitat en la vida quotidiana, alguns escrits en primera persona, altres fets en petit grup, compartint pors, neguits i esperances pel fet de ser com som.
Aquest informe pretén oferir una panoràmica general de quins han estat els principals protagonistes de les narracions, els arguments centrals i els desenllaços d’aquestes històries al voltant de la diversitat.
La diversitat ètnica o cultural de l’alumnat nouvingut, la perspectiva de gènere, l’orientació sexual, el dret a estimar com vulguis, el potencial de la discapacitat i la diversitat social, són els títols de cada capítol en que en Miquel Àngel Essomba fa un anàlisi rigorós i entenedor dels temes centrals dels relats. Acaba l’informe amb un capítol que recull les principals conclusions i es complementa amb un annex carregat de reflexions teòriques per a qui vulgui aprofundir-hi.
Segur que us agradarà la lectura clara i rigorosa d’aquest informe.
La práctica educativa con mirada neurocientífica
Autors: David Bueno i Anna Forés (coords)
Editorial: Horsori (Cuadernos de Educación 95)
Edició: Gener 2021
Entrevista a Anna Forés al Diari de l’Educació
David Bueno i Anna Forés són directors de la Càtedra de Neuroeducació UB-EDUIST que va ser creada a l’octubre de 2019 i que constitueix la primera a tot el món que té per objectiu formar, divulgar i potenciar a nivell de professionals de l’educació i de la societat en general els coneixements i les bones pràctiques en neuroeducació.
En el llibre hi trobarem experiències concretes de vint-i-sis educadores i educadors de totes les etapes educatives: d’educació infantil i primària, educació secundària i batxillerat, universitat i formació professional i formació de formadores, de persones adultes i de famílies. Experiències que permeten visualitzar la seva relació amb els principals conceptes neurocientífics que les sustenten, el que permet que puguin ser extrapolats per a qui ho llegeix a altres pràctiques des de la comprensió neurocientífica.
A cada capítol, doncs, trobarem una introducció, una descripció de l’experiència, la justificació des de la neurociència i una àmplia bibliografia.
Podem llegir a la contraportada: “Si alguna cosa ha quedat clara en els estudis sobre neuroeducació, és que l’educació no té límits ni barreres, i que el nostre cervell es va reconstruint constantment”.
L’art de fer classes (segons un lingüista)
Autor: Daniel Cassany
Editorial: Anagrama
Edició: Gener 2021
“El llibre s’adreça, sobretot, als mestres de llengua i als que encara que ensenyin altres matèries saben que la llengua és una eina bàsica de l’aprenentatge”. “Fer classe avui no significa impartir lliçons magistrals, sino planificar activitats perquè els alumnes emprin la llengua”.
L’autor es sincera i aporta exemples de la seva evolució com a docent, que manifesten, gracies a la formació permanent i l’experiència, que han enriquit la seva didàctica. I ho fa de forma enriquidora: text just i quadres aclaridors.
En Daniel sap del que parla i això passa perquè darrera s’endevinen moltes hores d’aula. Hores amb autoreflexió i entusiasme silenciós. El llibre és clar i dens. Està estructural en nou capítols. En cada un se segueix un esquema semblant que acaba amb un epíleg més personal.
Queda clar que el llibre és molt interessat per a qualsevol docent de qualsevol nivell. La manera com està escrit t’implica i fa que segueixis la lectura com si escoltessis un company que vol ajudar-te.
Aconsellem el llibre, a més amés, per l’obertura que suposa en el camp de les eines de la comunicació les de sempre i les més recents.
L’educació dins i fora de l’escola
Autor: Jaume Sarramona
Editorial: Horsori (Quaderns per a l’anàlisi 54)
Edició: Gener 2021
En la presentació del llibre podem llegir: “Aquest és un llibre nascut durant el llarg període que la COVID-19 ens ha sotmès a tots en els darrers temps. En tot cas, ens ha proporcionat l’ocasió per poder llegir, rellegir, revisar escrits i reflexionar sobre qüestions d’actualitat i d’interès permanent”
Està dividit en dos grans blocs:
- L’educació a les portes de l’escola
- Ja dins de l’escola
En cada un d’aquests apartats se’ns presenten diferents capítols amb temes que acostumen a ser debatuts entre les famílies, entre el professorat i altres professionals del món educatiu i en els mitjans de comunicació.
A tall d’exemple: “Pedagogia i política”, “Cal innovar en l’àmbit educatiu?” “El català és el signe d’identitat com a poble”, “ Gaudir de la tecnologia de la comunicació, però també saber-ne prescindir”, “ La Neurologia ara ens ve a ajudar, però… compte! També hi ha neuro-mites”, “Són necessaris els llibres de text?”…
I així fins a vint-i-quatre aspectes.
Pedagogía de la acción común
Autor: Josep M. Puig Rovira
Editorial: Graó
Edició: Abril de 2021
Aquesta “pedagogia de l’acció comuna” és una obra que afirma que el desenvolupament personal i la formació per a la ciutadania s’aconsegueixen actuant damunt de la realitat per transformar-la. Una proposta educativa que vol afegir una dimensió de contingut a la tradició de l’educació democràtica; ho vol fer perquè la cultura de l’individualisme, la recerca insaciable de benefici i la competitivitat, així com el triomf del mercat com a criteri últim per avaluar qualsevol activitat humana, han malmès l’educació democràtica.
El text busca un camí alternatiu posant en valor experiències i idees que destaquen la tendència humana a la cooperació, la cura, el diàleg i la defensa dels béns comuns i del món comú. Un univers de dinamismes que en el mon educatiu han de promoure l’acció conjunta del joves per enfrontar-se als problemes de la societat i per fer-ho en benefici de la comunitat. A la pràctica, l’acció comuna es concreta en la metodologia de l’aprenentatge servei i en una àmplia gamma d’experiències educatives en què l’aprenentatge es vincula a la realització d’un servei altruista a la comunitat.
Reinventar l’escola
Autor: Jordi Musons
Editorial: Arpa
EDICIÓ: Febrer 2021
Entrevista a Jordi Musons al Diari de l’Educació
L’autor és professor de biologia i director de l’escola Sadako de Barcelona. En la contraportada del llibre se’ns fa aquesta pregunta: Què està canviant en el sistema educatiu? En què consisteixen les escoles més innovadores de tot el món? Com afectarà l’ús continuat de la tecnologia en l’aprenentatge? De quina manera s’haurien d’abordar la desigualtat educativa i el fracàs escolar?
I diu l’autor en la presentació: “Els canvis en el segle XXI que estan venint són exponencials i molt més disruptius que en cap de les revolucions industrials viscudes fins ara”
El llibre està organitzat en tres grans apartats, amb diferents capítols (de l’educació de talla única a l’educació a mida; noves eines al servei de nous aprenentatges; per educar cal tota la tribu), i acaba amb una àmplia bibliografia.
Diu per acabar: “Canviar el món està a les mans de l’educació, en definitiva, està a les nostres mans. No hem d’oblidar que educar no només vol dir aprendre millor, sinó també aprendre a viure millor. El propòsit d’aquest llibre és fer que hi pensem junts per poder actuar també junts”
Tràveling CAT
Autor: Ramon Breu
Editorial: Rosa Sensat
Edició: Gener 21
Aquest és un llibre didàctic, multicompetencial, polivalent i especialment estimulant, on es mostren setze propostes de treball sobre setze produccions cinematogràfiques que ens apropen a la història més recent de Catalunya, aplicables a través de diferents gradacions en l’aprenentatge, des dels darrers cursos de la primària fins al grau universitari d’història, passant per l’ESO, el Batxillerat i l’educació d’adults.
Un tràveling és un moviment de càmera que ens vol fer penetrar amb vivesa dins d’un relat audiovisual i justament aquest llibre ens acosta de manera dinàmica i motivadora al coneixement de la nostra història des del segle XIX fins a les conseqüències de la repressió franquista que encara patim. Un recorregut històric a través de pel·lícules que de ben segur ajudaran els alumnes a entendre millor la realitat.
En Ramon Breu, premi Marta Mata de Pedagogia 2012 i premi Baldiri Reixac-UOC 2017 i coordinador del projecte Cinescola, és un docent coneixedor del món històric i audiovisual del país. I un gran divulgador del món mediàtic en l’educació.
Una educació rebel. El poder de transformar la societat
Autor: Cristian Olivé
Editorial: Rosa dels vents
Edició: 2021
Entrevista a Cristian Olivé al Diari de l’Educació
Cristian Olivé, professor de Llengua i Literatura que fa dos anys, amb al publicació de Profes rebels (Rosa dels Vents), sorprenia amb els seus mètodes creatius per atraure l’alumnat, inclosos dubtes i equivocacions, ens continua animant a la rebel·lió amb aquest nou llibre: Una educació rebel. El poder de transformar la societat.
En aquest segon llibre Olivé continua compartint estratègies que ha posat en pràctica i li serveixen per millorar l’atenció i els aprenentatges dels seus alumnes, si bé el llibre no busca únicament això sinó arribar a les famílies i a la societat en general. En el pròleg es deixa ben clar aquesta intencionalitat: “Un profe rebel pot canviar una aula, però una educació rebel que inclogui a tothom, sense excepcions, pot transformar el món. Aquest és el repte”.