El Departament d’Educació ha fet balanç del primer any d’execució del Pla d’Educació Digital, presentat inicialment el desembre de 2019 i reformulat i accelerat el setembre de 2020 per fer front a un dels efectes que de seguida va posar en evidència la pandèmia, com és la bretxa digital entre l’alumnat segons els recursos econòmic de cada família. La setmana vinent el Departament haurà completat la distribució de 222.379 ordinadors entre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de batxillerat i cicles formatius públics, així com 72.400 portàtils a docents de centres públics de totes les etapes. També s’han millorat o instal·lat connexions wifi de 1.272 centres educatius i s’han adquirit 44.357 paquets Mifi per assegurar la connectivitat de l’alumnat vulnerable.
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha volgut subratllar que cap altra administració educativa, de l’Estat o dels països del nostre entorn, ha fet un esforç similar en la compra d’equipaments informàtics, que s’han acompanyat a més d’un programari específic pensat pel sistema educatiu perquè “no volem repartir ordinadors, sinó eines de treball”. “Tenim l’orgull de situar-nos a l’avançada de la transformació digital del sistema, a nivell estatal i europeu”, ha dit Bargalló, que també ha recordat que el pla neix de la necessitat de transformar els centres educatius amb el motor de la digitalizació, no de la pandèmia, si bé aquesta l’ha accelerat.
“Quan vam presentar el pla el debat que hi havia era si calia o no introduir la tecnologia mòbil a l’aula, i si la competència digital era una competència central o no. Aquest debat ja no hi és, perquè és evident que la tecnologia mòbil és útil per la docència i ara el debat és com usem aquestes tecnologies”, ha subratllat.
Segona fase i nou Govern
El pla, que estima un desemborsament de 139 milions d’euros fins al 2023 (36 milions més de la xifra que es va donar al setembre), inclou altres aspectes a banda de la compra de maquinària i programari. La secretària general del Departament, Núria Cuenca, ha recordat que el pla digital compta amb tres eixos principals: la transformació tecnològica dels centres, l’adquisició per part dels alumnes de les competències digitals i la capacitació del professorat. Segons Cuenca, “nou de cada deu treballs futurs requeriran les competències digitals i l’escola ha de garantir que els nostres alumnes tinguin aquestes competències”.
En aquest sentit, aquest curs hi ha hagut 36.000 docents que han rebut algun tipus de formació relacionada amb la cultura digital, que és una xifra que multiplica per sis la que s’acostumava a registrar fins ara. També s’han ofert 144 accions formatives, 104 webinars, i 120 vídeos formatius.
Per al curs vinent, la previsió del Departament és incrementar aquest vessant formatiu i que els dispositius puguin arribar també a l’alumnat de 5è i 6è de primària, i 1r i 2n d’ESO, i per això el conseller ha demanat la creació d’un nou Govern perquè “cal un Govern capaç de prendre amb urgència aquestes decisions pressupostàries i polítiques”. Malgrat aquesta al·lusió (per iniciativa pròpia) a les negociacions entre JxCat i ERC per la constitució del nou Govern català, Bargalló no ha volgut anar més enllà a preguntes dels periodistes. “No sé com estan les negociacions i si ho sabés diria que no ho sé”, ha afirmat.
L’alumnat vulnerable de la concertada
En aquesta segona fase es preveu que uns 30.000 ordinadors arribin a centres concertats. El conseller ha recordat que el bon estat dels equipaments com la formació del professorat de cada centre concertat és responsabilitat de les respectives titularitats, però que en canvi els seus alumnes ho són, com la resta, del sistema educatiu. I per això, després de donar-hi voltes, han trobat una fórmula per no deixar de banda l’alumnat vulnerable que està escolaritzat en centres concertats. D’aquesta manera, el Departament ha obert una convocatòria de subvencions perquè els centres concertats puguin presentar-s’hi per finançar aquestes compres per als seus alumnes amb pocs recursos.
Hi ha també una partida de 42.000 ordinadors que ha de facilitar el Ministeri d’Educació, si bé, segons ha assegurat el conseller, aquesta compra encara no està ni tan sols licitada.
Des d’una vessant de gestió i organització pedagògica dels centres, s’han publicat orientacions per a l’avaluació de la competència digital a infantil, primària i secundària, i properament es faran públiques del batxillerat. També s’ha elaborat un document per tal que els centres puguin elaborar la seva estratègia digital de centre, les funcions de la comissió digital de centre i un altre per definir les funcions del coordinador/a digital de centre.
La directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, ha ressaltat que “si volem dur a terme un canvi tan estratègic, la peça clau és el centre educatiu. Per això, hem generat tot un seguit de publicacions, normativa, orientacions, i manuals que acompanyin als centres en el desplegament que es farà en els propers mesos i anys. No podem tenir centres que no contemplin en el seu projecte la línia de treball digital, perquè és essencial la competència digital”.