Molts centres educatius continuen funcionant com a illes, però l’objectiu és que ho facin com a nodes. Aquesta és la idea que inspira el títol de la guia que ha presentat aquesta tarda l’Aliança Educació 360 (iniciativa impulsada per la Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Bofill), un document de 85 pàgines per convidar les escoles i instituts a esdevenir ‘centres educatius 360’, és a dir, centres que adopten un projecte educatiu que mira més enllà dels horaris lectius i de l’espai escolar endins.
La guia, que s’ha presentat aquesta tarda en una jornada online que ha tingut com a convidat estrella al professor de la Universidad de Granada Fernando Trujillo, s’estructura en dues grans parts. La primera inclou els fonaments teòrics de l’Educació 360, és a dir, quines evidències d’impacte té aquest model i quines són les característiques. La segona recull diverses estratègies (que cada centre ha de poder adaptar a la seva realitat), experiències (nacionals i internacionals), recursos, rúbriques i preguntes de reflexió per estimular el debat intern, que acompanyen aquest camí.
Els autors de la guia, Maria Canut i Maite Pujol, divideixen aquesta part més pràctica en el que es considera que són les tres connexions principals que proposa l’Educació 360: la connexió de temps i espais lectius i no lectius (és a dir, la connexió del projecte de centre amb el temps del migdia i les activitats extraescolars del mateix centre); la connexió del dins i fora escola per promoure itineraris d’aprenentatge personalitzat (en especial es refereix a enfortir l’acció tutorial i els espais de participació de l’alumnat), i la connexió del centre amb l’entorn i viceversa (plans de barri, projectes de ciutat, equipaments cívics i culturals, espai de famílies, etc.)
En la introducció de l’obra, es subratlla el fet que la pandèmia ha accentuat encara més la necessitat d’avançar en aquesta direcció: “Davant d’aquesta difícil situació, moltes veus posen de manifest que ara és l’hora de la mobilització de la comunitat educativa. Serà només a partir del reconeixement de tots els agents educatius, del treball conjunt entre aquests i els centres educatius i de polítiques públiques que compensin i previnguin les desigualtats, que els territoris enfortiran la seva capacitat de resposta i podran oferir, a tothom, oportunitats educatives de qualitat que faran disminuir aquesta escletxa educativa tan important. I en aquest escenari el rol dels centres educatius, com veureu al llarg d’aquesta guia, és clau”.
La presentació es pot recuperar a través d’aquest enllaç.