“Els nens no juguen per aprendre, però aprenen perquè juguen”
Jean Piaget
El joc és una activitat espontània que es mostra present al llarg de tota la infància. La curiositat és l’estímul necessari que mou l’infant a jugar i, a través d’aquest joc, a desenvolupar capacitats diverses (cognitives, personals, socials…)
En el cas concret dels jocs de taula, els infants desenvolupen, a més, accions bàsiques de l’aprenentatge com la interacció, la presa de decisions, l’experimentació, el desenvolupament d’estratègies… A aquests factors cal sumar-hi la motivació que mou l’infant a guanyar i a intentar-ho aprenent de les accions de la resta de jugadors per aplicar-les en el seu joc i aconseguir la victòria en partides posteriors. El fem una altra partida? que el nen o la nena pronuncia al final del joc és l’evidència que vol tornar a jugar aplicant allò que ha après, provant una nova estratègia, decidint córrer un nou risc, tenint en compte estadísticament les possibilitats que li aportarà la sort, perdent la por a equivocar-se de nou perquè no hi ha res a perdre…
En aquest article ens centrarem en els jocs que col·laboren en l’aprenentatge matemàtic cooperatiu permetent treballar diferents continguts com la numeració, el càlcul, la mesura, la situació espaial, la probabilitat, la lògica… Es tracta de jocs que permeten concretar aspectes abstractes de les matemàtiques a partir de la manipulació, que permet veure i viure allò que s’està representant.
Fem una reflexió sobre les característiques que determinen què és un bon joc en relació a l’aprenentatge cooperatiu de les matemàtiques. El joc ha de permetre dur a terme partides diferents aplicant allò que s’ha après dels altres jugadors. En aquest sentit és preferible triar jocs que permetin partides curtes (10-20 minuts). Cal que sigui un joc motivador, amb un fil conductor atractiu i interessant per a l’infant. No oblidem l’aspecte lúdic, la diversió és el principal motor perquè un infant triï un joc i no un altre. És important també que els reptes plantejats siguin assumibles per part de l’infant d’acord amb la seva edat evolutiva, que senti que el repte és al seu abast.
Cal triar jocs que permetin partides curtes; que siguin motivadors, amb un fil conductor atractiu; que siguin divertits; i que l’infant senti que el repte plantejat és al seu abast
A continuació us fem algunes propostes que acompleixen aquestes característiques:
Unicornio destellos: un joc senzill en què els nens i nenes podran comptar per avançar ii aconseguir gemmes però també per comparar quantitats i decidir a qui els convé donar-ne i a qui no. A partir de 3 anys.
Rally de zanahorias: els infants hauran d’estimar longituds per ser els primers a aconseguir que el seu conill arribi a la pastanaga. A partir de 4 anys.
Swish: ajudarem estimulació de l’habilitat visual i espaial amb aquest joc de seixanta cartes transparents que podran girar, rotar i apilar per aconseguir combinacions gràfiques i ser qui més cartes guanyi. A partir de 8 anys i adults.
Quarto: l’objectiu del joc és ser el primer a aconseguir una filera de quatre peces iguals. El repte? les peces tenen atributs variables (forma, alçada, color i material) i cada jugador decideix quines peces pot jugar l’oponent. A partir de 8 anys i adults.
L’oferta és cada dia més nombrosa: ¡Mía!, Shut the box, Tantrix, Set, Con 5… Només cal remenar, triar i gaudir en família compartint un temps de qualitat.