L’Ajuntament de Martorell es va incorporar, fa anys, a l’Aliança Educació 360, i a partir d’aquí va començar a indagar sobre la realitat dels infants de la seva ciutat fora de l’horari lectiu. Fer aquesta diagnosi és més difícil del que sembla, bàsicament cap administració acostuma a disposar d’aquestes dades. Per això, a Martorell es va encarregar un estudi a una consultoria especialitzada en sociologia de l’educació, que va fer enquestes entre famílies i docents dels set centres d’infantil i primària del municipi (sis públics i un concertat). El principal resultat va ser que més del 20% dels alumnes d’aquests centres no feien cap activitat extraescolar.
A partir d’aquí va començar un intens treball amb les escoles, les AFA i els agents socioeducatius de Martorell, i d’aquí va néixer el programa Martorell Educa 360, que ha impulsat una Carta Bàsica d’Activitats Extraescolars. Dijous passat van presentar la seva experiència en una jornada, organitzada pel mateix municipi a proposta de l’Aliança Educació 360. L’equip tècnic que ha dissenyat el programa va poder explicar al públic (format per tota mena d’agents educatius del municipi i la comarca) totes les passes que es van anar fent, sota l’atenta mirada de la regidora d’Educació, Soledad Rosende, i del mateix alcalde, Xavier Fonollosa, que va ser l’encarregat d’obrir i tancar la jornada.
La Carta Bàsica consisteix en una oferta d’activitats extraescolars que, de moment, es fan als mateixos centres educatius, de 16.30h a 18h. Són dos dies d’esport i dos dies d’activitats culturals, de tal manera que l’infant es pot apuntar només a un dia d’una activitat cultural, o pot arribar a fer els quatre dies (en el cas d’infantil són dos dies). Després d’una prova pilot que va tenir lloc l’últim trimestre del curs passat, només amb les activitats esportives, la Carta Bàsica ja va entrar a ple rendiment a començaments d’aquest curs, i el resultat ha estat espectacular. En una ciutat de 29.000 habitants, en aquests moments hi ha un miler d’alumnes que prenen part a les activitats extraescolars de Martorell Educa 360. D’aquests, n’hi ha aproximadament 650 que fins aleshores no feien cap extraescolar.
El disseny de les activitats s’ha fet d’acord amb els centres, i tractant que estiguin lligades als seus projectes educatius, segons subratllen des del Patronat Municipal d’Atenció a les Persones, que engloba les regidories d’ensenyament, esports, cultura i serveis socials, que son les que han treballat conjuntament aquest projecte. En la major part d’aquests centres ja s’ha creat la figura del coordinador/a 360, un membre del claustre que és la veu del centre en el programa municipal, i que es coordina amb l’Oriol Bosch, l’orientador d’àmbit comunitari de l’ajuntament.
Una de les decisions més meditades ha estat la gratuïtat del programa. El cost de totes les activitats les assumeix l’Ajuntament a través del patronat municipal, que és qui contracta els monitors directament (la major part de vegades) o qui contracta els serveis d’entitats del municipi que faciliten el seu equip humà. Segons expliquen des del municipi, es va decidir fer una proposta de gratuïtat universal i no subjecte a la renda per evitar guetitzar les activitats. No es volien unes extraescolars de rics i unes altres de pobres. A la vegada, afegeixen, s’ha vetllat perquè totes les activitats siguin inclusives, i que els infants que necessitin algun tipus de suport el tinguin.
Segons va subratllar l’alcalde durant la jornada, es tracta d’un projecte “molt ambiciós, perquè comporta un gran desplegament de recursos i hi implica tots els agents que participen del procés d’aprenentatge dels nens i nenes: professors, AMPAs, tècnics i monitors”. “És molt important que sigui gratuïtat i que sigui universal –va afegir Fonollosa–, gratuït perquè és donar oportunitats i acabar amb les desigualtats quan ets nen, i universal per evitar segregacions i que tothom s’hi pugui acollir”.
Les desigualtats creixen per la tarda
Segons explica Edgar Iglesias, professor i coordinador dels estudis de Pedagogia de la UdG, i que va participar en la jornada com a col·laborador de l’Aliança Educació 360, “iniciatives com aquesta posen en valor que l’educació és un bé comú, ja que la Carta esdevé una eina per preservar els drets d’aprenentatge que tenen els infants de Martorell per accedir a activitats educatives de tarda. És a dir, mitjançant el desplegament d’una política educativa pública i decidida, es garanteix l’accés a les activitats extraescolars i aquesta aposta té valor en sí mateix, ja que és conegut que el temps educatiu de les extraescolars evidència desigualtats d’accés a Catalunya”.
A la vegada, Iglesias sosté que de la proposta de Martorell cal subratllar el fet que “tant el seu disseny com la seva concreció s’emmarca en un procés de diàleg i codisseny amb escoles i entitats del municipi, elements que evidencien una base de responsabilitat compartida davant l’educació”. A més, afegeix, “la construcció d’ecosistemes educatius locals necessita de condicions que l’acompanyin, tant pel seu present com per la seva sostenibilitat. En aquest cas, Martorell disposa d’un professional que s’encarrega de vertebrar l’oferta i accés amb les diferents escoles implicades i cada una d’elles hi té un professional de referència que fa de connector”.
Durant la jornada també es van poder albirar alguns dels reptes que segueixen a aquesta experiència innovadora. El primer és superar la principal dificultat que s’han trobat durant aquest curs: trobar el personal adequat per dur a terme les activitats quan algun monitor ho deixa pel motiu que sigui. Passen moltes coses a l’hora a set llocs diferents i això no ha estat fàcil. Després, ampliar l’oferta, arribar a més infants, incorporar el centre d’educació especial del municipi al programa i també fer el salt a la secundària, que té un alumnat amb unes necessitats diferents i que cal estudiar bé. També, estrènyer encara més les relacions amb la resta d’agents educatius del municipi (clubs esportius, entitats culturals) a fi que, com es va dir a la jornada, la consolidació i extensió d’aquesta proposta no causi “danys col·laterals”. I, per últim, avaluar l’impacte del programa, imprescindible perquè evolucioni i millori.