Llicenciat en filosofia i lletres i doctor en ciències de l’educació, Pere Darder va fundar el 1959 l’Escola Costa i Llobera, juntament amb Pau López. Una escola que primer va ser un centre privat de batxillerat, totalment laic, i que amb poc temps va afegir les línies d’educació primària i infantil. Amb els anys, seria un dels centres del CEPEPC que es va incorporar a la xarxa pública, i el primer a ser reconegut com a institut escola a Barcelona durant el període democràtic.
Des dels seus inicis com a docent Darder va connectar i ajudar a impulsar els moviments de renovació pedagògica, i el 1965, juntament amb Marta Mata, Maria Antònia Canals, Maria Teresa Codina, Jordi Cots, Enric Lluch i Anna Maria Roig, va fundar l’associació de mestres Rosa Sensat. A banda, també va ser cofundador de l’Escola de Mestres de Sant Cugat i de la Facultat de Ciències d’Educació, totes dues de la UAB.
Les dimensions afectives de la persona formaven part del que Darder anomenava “educació integral”, per la qual cosa la seva obsessió va ser promoure el treball en equip i l’establiment de relacions empàtiques a l’aula i el centre, i finalment en tots els àmbits de la vida. Com a formador de formadors, va ser dels primers a posar l’èmfasi en les emocions, com a factor clau en el procés educatiu. Des de la universitat va impulsar la creació d’un grup de recerca sobre les emocions (DPE, Desenvolupament Personal i Educació).
També com a representant de les universitats, va ser membre del Consell Escolar de Catalunya, que va presidir entre els anys 2004 i 2011. «Hem d’apostar per una educació integrada de pensament, emoció i acció», apuntava encara aquells anys en una entrevista. «El treball en grup i el contagi emocional amb col·lectius permeten ampliar el potencial», afegia.
Pere Darder també és autor o coautor dels llibres Sedueix-te per seduir, viure i educar les emocions; QUAFE 80. Qüestionari d’anàlisi del funcionament de l’escola; Deseduca’t. Una proposta per viure i conviure millor; Aproximació al fet educatiu. Perspectiva i selecció de texts; Elements d’organització i avaluació del centre educatiu d’EGB; El funcionament de l’escola privada a Catalunya; Un grup-classe. Un potencial educatiu fonamental; El niño y los demás. L’any 2017 va coordinar La formació emocional del professorat, un dels llibres editats pel Diari de l’Educació per als seus subscriptors, i que encara es pot demanar dins del catalàleg d’Octaedro.