Avui és l’últim dia d’escola, l’Andreu, la Marta i la Irina surten de les seves aules amb un paper de color blau a la mà. És un tríptic, amb lletres de colors, que els ha donat el director aquest matí, a l’acte final de curs. S’hi pot llegir que avui comencen les vacances, un temps de descans, d’activitats, d’aire lliure i de compartir amb la família. Recomana aprofitar molt els dies i no estar connectats totes les hores als dispositius mòbils. Darrere del tríptic, en lletres negretes i en cursiva, hi posa l’adreça d’un enllaç vinculat al títol: deures recomanats per a l’estiu…
L’Andreu surt mirant el tríptic amb els seus immensos ulls blaus, s’acomiada perquè ja arriben les vacances. Ens dona la mà, perquè no li agraden massa les abraçades, ni tampoc que el toquin. Potser la inquietud de la seva mirada té a veure amb els dies que li esperen, sense activitats específiques, sense acompanyament terapèutic i sense el seu millor amic del SIEI (Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva). Té davant un temps de família i de dosi considerable de paciència per anar acceptant el canvi de rutina, es posa molt nerviós davant la incertesa. I les vacances seran, per ell, un temps de molta incertesa.
La Marta surt amb el seu tríptic, corrents, ha vingut l’àvia a buscar-la, viu amb els avis des de fa temps. Té moltes idees per fer activitats plàstiques, li encanta pintar, dibuixar i fer petites escultures. Ja té pensada una exposició perquè vinguin les veïnes i les amigues de l’àvia. L’informe escolar indica que a la Marta li ha costat una mica assolir els objectius del curs i l’àvia s’ha esforçat molt per signar un informe NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu). perquè és gran i no va poder anar a l’escola. Les vacances seran, per a ella, un temps sense llibres i sense el neguit de no poder resoldre ella sola les tasques escolars.
La Irina, quan ha recollit el tríptic, li ha donat una carta a la tutora amb qui ha fet molt bon vincle, li explica que la trobarà molt a faltar, les seves llargues xerrades i sobretot poder explicar-li les seves històries i il·lusions. Els pares treballen tot el dia i arriben cansats a casa, no sempre tenen temps per dedicar-li a ella i a la seva germana. L’han apuntat al casal de l’escola, al de futbol i al campament. Només coincideixen tres dies tota la família, tenen un hotel reservat a Portugal, serà un temps únic. Les vacances seran, per ella, un temps de moltíssimes activitats programades i força soledat.
Fer de l’estiu un temps d’aprenentatge i de creixement és fonamental. Cal reduir el temps de pantalles i guanyar en temps de família, sol, aire lliure, amics i vida en majúscules
Com a pedagogs i pedagogues sabem que les situacions personals, familiars i socials de cada infant són molt diferents i que també són diverses les necessitats. L’entorn escolar s’ocupa de treballar a favor de les necessitats de tot l’alumnat, amb una atenció el més personalitzada possible i un acompanyament proper. Però quan es tanquen les portes de l’escola, aquests infants i joves queden immersos en la realitat que els envolta i en el seu context familiar i social. Els pedagogs/gues sabem que l’entorn és fonamental per al creixement i el desenvolupament òptim de les capacitats i les competències de cadascun/a. Des de la nostra mirada animem a optimitzar al màxim aquest entorn, aquest context, recomanant donar-los llibertat, però també certa estructura que els permeti mantenir algunes rutines quotidianes importants. Alguns nens/es, nois/es, necessiten d’aquestes rutines, com els horaris molt clars, conèixer les activitats que faran, saber amb quines persones compartiran, quins seran els seus nous/ves referents, perquè els dona molta seguretat i confiança.
Algunes pistes
Des del Col·legi Oficial de Pedagogia volem donar algunes pistes per facilitar aquesta optimització, des de les possibilitats i el contextos variats, lligades a potenciar al màxim les habilitats i els sabers dels infants i del joves, per continuar, durant l’estiu la tasca educativa i educadora.
Noves amistats
En primer lloc, pensem que l’estiu és un temps privilegiat per conèixer nens i nenes, nois i noies, i poder fer noves amistats. És important tenir la possibilitat de socialitzar amb persones diferents que els permetin posar en pràctica totes les habilitats socials que han anat aprenent durant el curs. És moment de facilitar que tinguin el màxim contacte amb altres persones, que facin activitats en grup, en equip i en família per posar en marxa algunes capacitats com l’empatia, l’acceptació de la diferència, el respecte per les opinions dels altres i la capacitat de construir plegats realitats diverses. És moment de poder establir relacions diferents, novadores, d’adaptar-se i d’assumir nous rols.
És per això que recomanem prioritzar les activitats grupals per damunt de les individuals, sabent que també és necessari un temps tranquil per a cadascú i cadascuna. A la vegada recomanem augmentar les relacions socials presencials, les converses i el contacte físic, per damunt de tota la xarxa d’amistats que estableixen on line, avui, els nostres joves.
Poder-se veure les cares, mirar-se als ulls i compartir estones d’esbarjo, els enriquirà molt com a persones que s’han de preparar per a una societat plural. També després d’un temps de pandèmia, que encara cueja, és més necessària que mai la trobada interpersonal.
Situacions quotidianes
Per altra banda, també és un temps per continuar desenvolupant les habilitats més cognitives treballades a l’escola. Com a pedagogs/gues animem a aprofitar aquest temps de descans de tasques establertes, per aplicar els coneixements adquirits durant el curs ajudant a resoldre situacions quotidianes. Seria molt interessant que puguin acompanyar als adults en les tasques diàries com fer la compra o col·laborar en l’organització de les vacances. Des de la confecció de llistes de la compra, del què cal portar a la maleta, del material necessari per a algun viatge a petits pressupostos per anar al mercat, a les vacances o el càlcul de productes rebaixats, que al juliol s’ofereixen per tots els comerços. En un àmbit més lingüístic es pot fer lectura i comentari de les notícies de la premsa, d’algun llibre compartit o elaborar relats sobre les vacances viscudes, mentre s’organitzen les fotografies per mostrar als familiars.
Viatges
Si feu algun viatge, no perdeu l’oportunitat de visitar alguns museus, emplaçaments importants, fent valer la riquesa arquitectònica de les ciutats o la bellesa paisatgística de la natura. Poden preparar alguna exposició oral per mostrar tot el que han vist quan tornin a l’escola. És moment de veure, en primera persona, molts indrets que hauran visitat via google o hauran vist en fotografies en els llibres de text. És bo fer especial menció a tot el bagatge històric i cultural dels llocs que visiteu, especialment si ho han treballat a l’escola, perquè segur que saben moltes més coses de les que pensen. Si l’entorn és més de natura, segur que us poden explicar com fer un planeta millor, com cuidar el medi ambient mentre veuen què estem fent malbé quan no reciclem, reutilitzem o reduïm.
Creativitat i imaginació
Com a pedagogs/gues no volem deixar de tenir present la creativitat i la imaginació en aquest espai estiuenc, com també es treballa durant l’any a l’escola. És un temps on podem construir joguines o mobles amb material reciclat, potser ajudar en l’arranjament de petites coses a casa, de fer exposicions, de fer collarets, folrar, de muntar amb peces o amb packs preparats. Potser es pot aprofitar per fer regals artesans als amics o a la família. Hi ha gran oferta de jocs i materials per poder treballar amb les mans com fang, plastilina, pintures, papers i milers d’idees on inspirar-se per la xarxa. Si ho construïm plegats, segurament els serà molt més motivador i fàcil, especialment si després ho poden regalar o mostrar.
Moviment
A la vegada també tenim la responsabilitat de fomentar al màxim el moviment físic, sigui mitjançant un esport, fent caminades, passejant o jugant. El clima convida molt a practicar esports o jocs a l’aire lliure, gaudir del sol, del bon temps i de natura. El joc lliure o dirigit, en equips grans o més petis, així com els jocs de taula, fomenten el pensament, la interacció, l’avançament i l’estratègia. Mentre ho passem bé, estem treballant un munt d’habilitats motrius i cognitives.
Comunicar-nos
Aprofitem també l’estiu, com a famílies diverses, per comunicar-nos. Els nens i les nenes, igual que els joves, necessiten poder expressar allò que senten i viuen. A l’estiu tenen molt temps per viure noves experiències que els suscitaran un munt de dubtes, d’inquietuds i d’il·lusions. Seria molt bo aprofitar aquest temps de vacances per tenir estones de conversa, propiciar trobades amb amics que durant el curs potser no es poden donar tant i buscar moments conjunts. Els adults en sou referents, també, per a ells i elles, com més expliquem i expressem, més aprendran a fer-ho. La comunicació ens ajuda a conèixer-nos millor, a entendre sovint per què fem les coses com les fem, a acompanyar-nos i a enfortir els lligams familiars. La família, o el nucli principal de convivència, ha de tenir espais de compartir i fer pinya, perquè els infants i joves, i també els adults, sentim que formem part d’un sistema que ens impulsa i a la vegada ens orienta.
Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya estem segurs/es que les famílies posareu en marxa algunes de les propostes que us hem fet, valorem molt la vostra tasca com a principals responsables del temps educatiu dels vostres fill i filles, tasca que durant el curs compartiu amb els/les professionals de l’educació. L’estiu és a les vostres mans i fer d’aquest un temps d’aprenentatge i de creixement és fonamental. Us animem, doncs, a acompanyar i a ser partícips, en primera persona, de les activitats, del temps i de les emocions dels infants i joves com l’Andreu, la Marta o la Irina, cadascun/a des de la vostra realitat. Reduir el temps de pantalles i guanyar en temps de família, de sol, d’aire lliure, d’amics i de VIDA en majúscules.
Quins deures més importants, doncs, tenim tots i totes per a aquest estiu?