La música és, segons la seva definició tradicional, l’art de combinar els sons successivament i simultàniament, amb ordre i equilibri, dins un temps determinat. És un element que trobem present al llarg de la nostra vida, formant part de la nostra cultura i de la nostra societat. Vivim envoltada d’ella i hem de gaudir-la, però també l’hem d’aprendre a utilitzar amb l’objectiu d’extreure benefici de tot allò que ens pot aportar, no tan sols a nivell intel·lectual sinó també a nivell emocional. La música incideix d’una manera natural en els aspectes cognitius, motrius i emocionals de les persones i és per això que aquesta esdevé molt important en el desenvolupament dels infants.
Els estudis sobre l’escolta musical confirmen que els infants, entre les 24 i les 30 setmanes de gestació, ja escolten i senten les vibracions sonores de l’interior i l’exterior del cos de la seva mare, i evidencien que durant el primer any de vida analitzen els estímuls sonors, i se senten atrets pels canvis de les estructures harmòniques i rítmiques, predisposant-se a aprendre-les. En general, els estudis destaquen que els estímuls musicals constitueixen un aliment per al cervell, i que la sensibilitat que desenvolupen els nens i les nenes té efectes positius sobre la concentració, l’atenció i la memòria.
La música l’entenem com un llenguatge i, per tant, serveix per comunicar-nos i per expressar-nos. Posar totes les eines que tinguem a l’abast és fonamental perquè els infants se submergeixin en aquest llenguatge d’una forma natural i perquè ho facin des de vessants ben diverses, des d’una actitud d’escolta, d’observació, de provocació, d’entusiasme i d’emoció. Per fomentar-ho, l’audició musical ha de formar part de la quotidianitat de l’escola bressol. Per això és molt important tenir cura dels materials i les propostes que oferim i que han de permetre escoltar música diversa, en diferents moments i amb múltiples finalitats. D’aquesta manera ens pot ajudar a crear moments de calma i de relaxació, per trencar el ritme d’una activitat a una altra, però també ens ha d’ajudar a afavorir molts moments d’atenció i aprenentatge. Amb la música podem aprendre, podem descobrir i podem créixer. Perquè això passi, hem de deixar que els nens i les nenes juguin, explorin i experimentin amb aquest llenguatge i l’adult haurà d’estar al seu costat per acompanyar-los.
L’audició musical ha de formar part de la quotidianitat de l’escola bressol; ens pot ajudar a crear moments de calma i de relaxació, però també a afavorir moments d’atenció i aprenentatge
Actualment, els seus beneficis s’utilitzen també com a teràpia per tractar dificultats de diversos tipus, relacionades amb els aspectes motor i comunicatiu. L’ambient sonor-musical constitueix una part important en l’afavoriment del desenvolupament i l’equilibri de les persones. Mitjançant l’aplicació de diferents tècniques, les teràpies musicals procuren l’estimulació mitjançant l’enriquiment de l’ambient sonor que ens envolta.
En conclusió, podem dir que la música forma part de nosaltres, fins i tot abans de néixer i, per tant, és essencial introduir-la durant els primers anys de vida, ja que és una eina que potencia el creixement cognitiu, social, motriu, emocional i del llenguatge.