El titular d’Educació ha anunciat la publicació del mapa de recursos de l’educació inclusiva durant la inauguració del 1r Congrés Internacional ‘La qualitat educativa en els processos de transformació: per a la inclusió, la sostenibilitat i l’ètica formativa’ de la Societat Catalana de Pedagogia, aquest matí a la Universitat de Lleida.
La publicació del mapa és un dels requeriments del Decret 150/2017, d’educació inclusiva. Disposa d’informació centre a centre, amb l’objectiu principal que pugui servir a les famílies d’alumnes amb algun tipus de necessitat específica de suport educatiu (NESE), per definir els seus itineraris formatius. Per exemple, podran trobar quins són els suports dels quals disposa cada centre i també informació detallada sobre els equipaments que ofereixen suports addicionals.
A banda, també vol ser una eina útil pels orientadors dels centres educatius que fan acompanyament a l’alumnat i les famílies, perquè puguin mostrar millor les opcions disponibles a l’alumnat NESE; i també a la resta de personal dels serveis educatius i Serveis Territorials, en les seves tasques de planificació.
El mapa s’ha publicat aquest divendres en versió provisional, i s’hi poden fer aportacions, propostes de millora i esmenes. Es pretén que es pugui actualitzar periòdicament i que, finalment, s’integri al mapa escolar amb tots els centres i estudis, amb la idea que tots els recursos educatius estiguin integrats en un únic mapa.
Es pot consultar a l’enllaç https://educacio.gencat.cat/ca/departament/linies-estrategiques/educacio-inclusiva/
Compliment del decret d’inclusiva
Gonzàlez-Cambray ha reafirmat el compromís del Govern amb un servei educatiu inclusiu i ha detallat el desplegament del decret: s’està fent una avaluació externa sobre la implementació d’aquesta normativa amb l’objectiu que contribueixi a planificar els propers passos; i el passat octubre es va presentar la Taula de participació per a un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI), formada per famílies, entitats, administracions públiques, alumnat, professorat i experts, per fer avançar la cultura de la inclusió en tot el sistema educatiu.
A banda, a partir del mes de gener s’incorporen uns 200 professionals d’educació especial, destinats únicament a la detecció i intervenció precoç de l’alumnat amb dificultats de parla. Per últim, el conseller ha citat que s’està estudiant una proposta unificada de criteris que suposarà un canvi en el model de repartiment del recurs de monitors de suport per tal de garantir una millor cobertura de l’alumnat amb més necessitat d’acompanyament.
La publicació del mapa de recursos es venia anunciant pràcticament des del moment que, fa cinc anys, es va aprovar el decret 150/2017, i ha estat des d’aleshores una de les principals demandes formulades al Departament per entitats com la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya.