El joc és una de les activitats més importants que fan els infants de 0 a 3 anys. Jugant, els nens i les nenes es descobreixen a si mateixos i el món que els envolta, aprenen, es desenvolupen i busquen nous reptes i possibilitats. Aleshores, ara que s’acosta el Nadal, és determinant tenir un bon coneixement dels tipus de joc que existeixen, segons l’edat, abans de comprar els regals d’aquestes festes.
Durant els primers mesos de vida, el joc ajuda als nens i nenes a descobrir el seu propi cos. Més tard, de l’1 als 2 anys, apareix la necessitat de moviment i l’exploració d’objectes i materials. Finalment, dels 2 als 3 anys, gràcies al desenvolupament de la creativitat i la imaginació, arriba el joc simbòlic, que consisteix a reproduir activitats de la vida quotidiana dels adults. Així, sobretot en aquesta última franja, els hi podem oferir joguines que permetin aquest joc imitatiu, com per exemple cotxes, nines, cuinetes, tallers, perruqueries o supermercats, tot evitant els estereotips de gènere i els rols sexistes.
Escollir una joguina adequada ha de ser una decisió basada en el coneixement que tenim de cada infant i del seu moment evolutiu. És molt important la selecció d’aquest material, ja que la finalitat és estimular i enriquir el joc. Així, des de Cavall de Cartró us oferim un seguit de recomanacions diferenciades per etapes.
Escollir una joguina adequada ha de ser una decisió basada en el coneixement que tenim de cada infant i del seu moment evolutiu
Durant els primers mesos de desenvolupament fins a l’any de vida és molt rellevant que els infants explorin i experimentin tant amb el seu cos com amb els materials, les textures o fins i tot els espais. Amb la seva mirada segueixen el moviment de les persones i ja són capaços d’agafar objectes per arrossegar-los, explorar-los o buscar-los si estan amagats. D’aquesta manera proposem:
- Materials que produeixin sons.
- Elements que rodin.
- Materials de diferents textures i colors.
- Panera dels tresors: com el seu nom indica és un recipient no massa fons en el qual hi podem posar diferents materials sensorials pensats perquè els nens i nenes puguin experimentar lliurement. Hi podem posar elements naturals, objectes de metall, cuir, roba o cartró com per exemple:
- Anelles, cubs, pilotes de roba, per exemple.
- Culleres, coladors o instruments d’aquest estil.
- Miralls, raspalls i pintes petites.
- Castanyoles i xiulets.
- Carabasses seques i pinyes sense pinyons.
A partir d’1 fins als 2 anys comença l’etapa del moviment, on tiren i recullen objectes, comencen a utilitzar les paraules i a comprendre-les, descobreixen l’entorn i estableixen les primeres relacions entre iguals. El joc funcional encara és majoritari, però cada vegada és més complex. Comença la imitació, però no la imaginació i, per tant, encara no apareix el joc simbòlic. En aquesta franja podem decantar-nos per construccions i cubs per poder encaixar o apilar. Així, tindrem:
- Blocs per apilar i tirar.
- Jocs i joguines de construcció i d’arrossegament.
- Jocs de formes.
- Jocs d’enfilar.
- Trencaclosques de poques peces i grans.
Finalment dels 2 als 3 anys apareix el joc simbòlic que, com hem explicat, és la imitació de les activitats quotidianes de la vida dels adults. Reproduir el món adult propicia el desenvolupament del pensament creatiu, l’expressió de les emocions i la resolució de conflictes. Per poder desenvolupar aquesta realitat podem recrear:
- Un racó de les disfresses amb robes, vestits i
- Una cuineta amb utensilis típics de la cuina.
- Un espai de contes de diferents textures, mides i colors.
- Un racó dels cotxes amb garatges, vehicles diversos, vies de trens, etc.
- Un espai amb nines amb carros, llits, roba, etc.
- Un espai de perruqueria amb les pintes, raspalls , miralls, etc.
- Un espai reproduint un taller.
Paral·lelament, també és important cobrir la necessitat de moviment amb elements com trencaclosques, materials per fer classificacions i seriacions o instruments musicals. Per tant, hem d’oferir als infants les joguines o els objectes que més afavoreixin el seu joc i que més despertin la seva capacitat d’autonomia, d’imaginació, de creativitat i d’exploració.