Quins aspectes del sistema actual d’orientació educativa considereu que convindria millorar? Quins elements de caràcter personal o material creieu que caldria disposar per oferir un sistema d’orientació educativa de qualitat? Considera que s’ha descrit adequadament la problemàtica relacionada amb l’orientació educativa als centres educatius? Hi ha aspectes que no s’han tingut en compte i que haurien de ser valorats per l’Administració Educativa de la Generalitat de Catalunya?
Aquestes són algunes de les preguntes que es llancen en la consulta pública prèvia a l’elaboració del Decret d’Orientació educativa, oberta el passat 20 de desembre i en la qual es pot participar fins al 21 de març. Una consulta que s’adreça a qualsevol ciutadà, si bé ho fa sobretot “a la comunitat educativa i amb especial referència als professionals de l’orientació educativa”.
De moment, doncs, és una recollida d’idees; no hi ha, que se sàpiga, cap esborrany redactat, ni cap calendari sobre la seva tramitació. El que hi ha a la web d’Educació és una diligència adreçada al Departament de Presidència en la qual s’explica i es justifica el sentit de la consulta i del futur decret. En aquest document és reconeix que actualment l’orientació educativa és un campi qui pugui, ja que ni estan definides les funcions orientadores dels professionals de l’educació (direccions, tutors, docents…), ni els recursos amb els quals han de comptar, ni quina ha de ser la participació dels diferents agents del sistema educatiu en aquesta tasca.
A qui interpel·larà la norma
Aquesta indefinició –paradoxal tenint en compte la importància que se li vol donar a la orientació, sobretot com a eina per reduir l’abandonament escolar prematur– té com a conseqüència que cada centre fa el que pot. D’aquí neix la necessitat de desplegar aquest marc normatiu avui inexistent, ja que les accions que ha endegat el Departament al llarg del temps, que no han estat de caràcter normatiu (cita, per exemple, cursos de formació o un repositori de recursos d’orientació a la plataforma XTEC), “no han pogut modificar la realitat, justament perquè no disposaven d’un marc conceptual i normatiu clar”.
Segons el document, el futur decret ha d’interpel·lar en primera instància “als professionals orientadors del centre, els tutors, els docents del centre i les direccions”; en un segon nivell, “tindrà efectes en les actuacions d’inspectors, equips d’assessorament i orientació pedagògica, centres de recursos pedagògics i, en definitiva, en els diferents serveis educatius”, i per últim, de manera indirecta, “també farà referència –no normativa– a la necessària coordinació entre els recursos educatius del Departament d’Educació i els que posen a disposició de la ciutadania les administracions locals i altres establiments educatius, organitzacions i entitats”.