Ben aviat, arriba el Carnestoltes i, amb ell, el temps de les disfresses. Algunes persones viuen amb molt d’èmfasi aquestes dates, i d’altres, en canvi, compten els dies que falten perquè arribi el dimecres de cendra. Disfressar-se és sinònim de canvi d’identitat i, per tant, de poder escollir en què o en qui desitgem convertir-nos durant una estona.
Quan parlem de la primera infància hem de tenir una especial sensibilitat amb aquest tema, ja que podem provocar situacions que l’infant no pot contextualitzar perquè són incapaços de comprendre la imatge que estan veient de si mateixos.
La directora de l’Escola Bressol Municipal Marinada gestionada per Cavall de Cartró a Cabrera de Mar, la Gemma Jarque, explica que “quan parlem de nens i nenes tan petits, hem de recordar que és en aquesta etapa, dels 0 als 3 anys, quan estan construint la seva pròpia identitat i establint relacions entre els seus iguals i amb els adults. Això vol dir que no podem avançar-nos als seus processos naturals d’aprenentatge i, per tant, no podem forçar situacions que estan encara lluny de la seva comprensió”.
Cada infant és un ésser únic que ha de ser escoltat i respectat, tant si es vol disfressar com si decideix no fer-ho
Incorporar aquesta festivitat a l’escola ha d’anar acompanyat d’una profunda reflexió per part de l’equip educatiu. Alhora, és necessari tenir molta cura amb com la presentem, per tal de prioritzar el benestar dels infants i respectar en tot moment allò que ens transmeten i necessiten, fent-nos les següents preguntes: És necessari? Hi ha una altra manera de celebrar el Carnestoltes? Com es pot fer?
Els nens i nenes tenen la necessitat de viure la seva vida quotidiana des de la serenitat, per realitzar així els seus propis projectes en el moviment i en el descobriment del món que els envolta. Per afavorir aquestes necessitats, sense alterar el seu dia a dia, podem incorporar a les estances un espai permanent amb diferents robes, teles, barrets, bosses o sabates que permetrà que aquells que vulguin s’hi puguin acostar lliurament i decidir si volen posar-se, o no, els diferents complements que els hi hem deixat al seu abast. A través de l’observació, i gràcies a una acurada tria de materials, farem que aquest racó esdevingui una proposta habitual més, de la que puguin gaudir plenament.
Cada infant és un ésser únic que ha de ser escoltat i respectat, tant si es vol disfressar com si decideix no fer-ho.