El 27 d’abril, el Consell Rector d’AlumnesCoop ha presentat l’informe de gestió d’aquest curs, la situació actual, les necessitats que han detectat i els objectius que vol assolir la federació. Aquest informe, l’han ratificat en votació, en Assemblea general ordinària, davant de més de 130 infants i joves, representants de 34 cooperatives d’alumnes, de les 90 federades a AlumnesCoop.
“Funcionant de la mateixa manera com ho fan les cooperatives formades per persones adultes, és la millor manera d’aprendre a organitzar-se amb un model cooperatiu i en un entorn d’economia social i solidària”, comenta Marta Rebollar, presidenta d’EscolesCoop, la federació que el 2016 va impulsar AlumnesCoop com a rèplica del món dels adults que poden experimentar els infants i joves.
Com a tota assemblea de cooperativa, les presidentes d’AlumnesCoop, de l’escola cooperativa Sant Gervasi, han presentat l’informe de gestió i han repassat les accions desenvolupades durant l’últim any. Destaquen el mapa en línia, que geolocalitza de cooperatives d’alumnes, i la formació per a la creació de cooperatives d’alumnes a l’aula, que han fet ja més de noranta mestres.
Tot seguit, altres membres del Consell Rector han explicat el procés per consensuar les línies estratègiques en les set reunions que han fet fins ara i destaquen: “AlumnesCoop és una oportunitat per generar coneixement compartit, intercanviar idees i donar més visibilitat a què significa per a nosaltres ser cooperativa. Tenim l’oportunitat de funcionar com a altaveu d’aquest pensament i manera de fer i, alhora, fer créixer el nombre de cooperatives d’alumnes a tot el territori”.
Per tal de desenvolupar aquestes idees, han mostrat els resultats de l’enquesta que varen passar a totes les cooperatives d’alumnes i el procés de com les han prioritzat.
Finalment, tota l’assemblea ha participat d’un espai de dinàmiques que han funcionat com quatre comissions de treball independents, per les que ha passat tot l’alumnat, per torns i on s’han treballat els quatre eixos del pla estratègic que desplegaran els propers mesos:”Fer un vídeo col·lectiu”, “oferir idees per posar-les en un compte d’Instagram”, “construir projectes plegats” i “conèixer-nos més entre cooperatives”.
Les cooperatives d’alumnes, projectes educatius de caràcter transversal
Les escoles cooperatives foren les primeres a impulsar les cooperatives d’alumnes com a estratègia pedagògica òptima per acostar l’alumnat a la realitat de l’economia social i solidària, i fer-los viure’n l’experiència en primera persona. S’organitzen al voltant d’una activitat econòmica i en trobem de ben diverses: fer pastissos per cobrir el cost del viatge de final curs; gestionar un hort urbà; realitzar els continguts audiovisuals de festes i esdeveniments; organitzar un servei d’atenció de la gent gran al barri; redissenyar mobiliari de l’escola o tot el pati per fer un entorn més sostenible, etc.
Però l’important no és definir a què es dedicarà la cooperativa d’alumnes, sinó com es desenvolupa el projecte, el camí cap a l’autogestió i l’autoorganització. De manera col·lectiva, transformen la mirada per fer una economia alternativa, més justa, equitativa i amb impacte social. Són projectes vivencials i holístics, als que s’hi poden vincular tant aspectes curriculars com les competències transversals o habilitats toves: la comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació, la convicció…
D’altra banda, segons Marta Rebollar, presidenta d’EscolesCoop, “les cooperatives d’alumnes serveixen per aprendre des de la pràctica i treballar l’economia social i solidària. És tot un procés d’aprenentatge quan descobreixen aspectes de caràcter organitzacional, ja que es treballa des de la constitució de la cooperativa, passant pel funcionament, la tria de l’activitat, la presa de decisions, l’avaluació, l’impacte i el retorn social”.
Com totes les cooperatives, es basen en models que parteixen de tres eixos transformadors: la gestió democràtica i participativa, l’orientació a les necessitats humanes i el compromís amb la comunitat.