Tothom té clar que els infants han d’aprendre ciència a les escoles, i n’aprenen. Aprenen les lleis del moviment i la composició molecular de diferents substàncies, i des de ja fa uns anys, també aprenen a fer ciència. Molts centres educatius i cooperatives especialitzades en educació com la nostra tenen clar que per aprendre ciència, cal fer ciència, i promouen la participació de l’alumnat en projectes i activitats que els ensenyin a pensar d’una manera científica, observant el seu entorn i fent-se les preguntes adequades per entendre millor com funciona. Però, n’hi ha prou amb això? No hauríem d’oferir-los també la possibilitat de comprendre bé què són la ciència i la tecnologia?
Des d’Eduxarxa ens sembla molt important aquesta qüestió. Creiem que tothom que aprèn una disciplina hauria d’aturar-se primer a intentar definir-la i a reflexionar sobre el seu origen i la seva evolució històrica. Per què? Doncs perquè el context en què es desenvolupen les interpretacions i coneixements sobre el món que genera una disciplina influencia enormement aquestes interpretacions i coneixements, de manera que és important conèixer-lo i veure si respon al que considerem que és l’essència d’aquella disciplina. I més en el cas de la ciència i la tecnologia, que són dues de les activitats humanes que més han contribuït a construir coneixement en la societat en què vivim.
D’on sorgeix el coneixement científic i tecnològic a la nostra societat?
Si contemplem la ciència i la tecnologia com a disciplines que ens permeten explicar-nos els fets que observem al nostre entorn i buscar solucions per millorar el nostre dia a dia, tal com veiem que ha passat al llarg de la història, de seguida ens adonarem que ambdues disciplines compleixen el seu objectiu d’una manera incompleta. Tant la ciència com la tecnologia han estat i estan encara en mans d’un sector privilegiat de la població, i això comporta un biaix que produeix discriminacions en molts col·lectius. Un bon exemple d’això és el dels símptomes de l’atac de cor, que són diferents en una dona que en un home, cosa que no es va saber fins als anys vuitanta del segle passat.
Per aquest motiu pensem que és fonamental que els i les estudiants de ciència i tecnologia de les nostres aules puguin treballar sobre la visió que tenen d’aquestes disciplines des d’una perspectiva més social, i estem col·laborant i posant en marxa diversos projectes per implicar l’alumnat en la correcció d’aquests biaixos i en la construcció d’una comunitat cientificotecnològica més diversa.
Promovem la creació d’un coneixement més ampli, universal i inclusiu
Una d’aquestes iniciatives és el Temple Project, un dels projectes guanyadors de la Convocatòria d’Ajuts Joan Oró 2022-2023 promoguda per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Inspirades en la figura de la Temple Grandin, que va construir una màquina de fer abraçades per calmar les persones autistes, hem creat un recurs educatiu disponible de manera totalment gratuïta per tots els centres educatius de secundària de Catalunya, que permet acostar-se a la ciència i a la tecnologia des d’aquesta nova perspectiva més àmplia.
El material didàctic consta de 4 càpsules educatives formades per un vídeo divulgatiu i una proposta d’activitat d’aula. Els vídeos del projecte treballen diferents conceptes al voltant d’aquesta visió de la ciència i la tecnologia, com per exemple la diversitat de mirades i solucions amb què podem abordar un mateix problema, o la dimensió històrica de la construcció del coneixement científic, destacant el fet que aquest sempre avança de manera acumulativa i evolutiva. Les activitats d’aula plantegen a l’alumnat diversos reptes, propostes d’experimentació i resolució de problemes del seu entorn des d’una perspectiva inclusiva. La idea és que els i les alumnes treballin en casos pràctics i en equip per tal de fomentar la cooperació i millorar l’autopercepció en relació amb les seves capacitats científiques i tecnològiques.
El projecte busca fomentar vocacions científiques i tecnològiques a partir del trencament d’estereotips relacionats amb característiques identitàries (gènere, identitat sexual, ètnia, diversitat funcional, etc.). Volem que els i les estudiants que hi participin adquireixin una mirada crítica davant del coneixement científic i tecnològic, que passin a veure la ciència i la tecnologia com a béns al servei de les persones i s’impliquin en la creació de solucions més universals, que responguin a les necessitats de totes.
Qualsevol docent interessat/da pot descarregar el material didàctic de manera gratuïta i sense compromís al web del projecte: https://eduxarxa.coop/temple-project/