Arreglar els pestells, posar paper i escombretes a totes les cabines, garantir l’accés als productes menstruals i treballar per uns banys inclusius pel que fa a la identitat de gènere i la diversitat funcional són algunes de les propostes que l’alumnat de quart, cinquè i sisè de primària de l’escola l’Olivera han fet en el marc del projecte Banys Coeducatius. Així s’ha presentat a la festa de la primavera, on s’ha aprofitat per iniciar una de les mesures: la instal·lació de cartells informatius amb lemes per tenir cura de l’espai.
El projecte de Banys Coeducatius neix de les cooperatives santcugatenques la Ciranda i Arqbag, reconegudes al darrer concurs d’emprenedoria i economia social i solidària per aquesta iniciativa que pretén impulsar un procés de reflexió de tota la comunitat educativa (alumnat, equip docent, de monitoratge, personal de neteja i famílies) per detectar mancances i oportunitats dels banys en base a la neteja, la seguretat, la comoditat, la inclusió i la sostenibilitat. L’experiència de l’Olivera, amb el suport econòmic de l’Ajuntament i la participació de la cooperativa de comunicació la Sembra i el mitjà local elCugatenc, ha estat la primera materialització de Banys Coeducatius, esdevenint una iniciativa sota el paraigua de la Politja, l’ecosistema cooperatiu de Sant Cugat, en el context de la transició ecosocial.
El procés de participació també està resumit en un vídeo en què l’alumnat participant –grups motors de quart, cinquè i sisè que traslladaven el treball a fer al seu grup-classe– expliquen la feina feta. Al vídeo també participa el personal de neteja, indispensable en el procés, ja que és qui es troba de primera mà les conseqüències dels mals usos, i la brutícia als lavabos.
La festa de la primavera també ha servit per crear un mural col·lectiu en què les famílies i infants de l’escola han pogut posar propostes i dibuixos per enriquir encara més el projecte. Aquest cop amb una mirada lúdica, la recollida d’idees dels infants ha estat clau en tot el procés, ja que durant les sessions del projecte han plantejat mancances i propostes amb pòsits després de visitar els banys.
El treball a l’escola va començar el mes de març partint de “la necessitat i de la mirada de l’Olivera” respecte a e¡les inquietuds de l’alumnat, va explicar llavors Mauri Rayo, coordinador de la xarxa ecosocial i sostenibilitat de l’escola.
Júlia Sánchez, sòcia fundadora de la Ciranda, una de les cooperatives impulsores del projecte, fa anys que treballa fent tallers sobre educació afectiva i sexual a les escoles del municipi de Sant Cugat. Explica que és als banys on es detecten més situacions de malestar i de falta de respecte a la intimitat, una realitat que ara coincideix amb la iniciativa de moltes escoles per fer banys mixtos, de vegades sense la reflexió prèvia que permeti fer viable aquesta transformació.
La unió de l’expertesa de la Ciranda en aquesta matèria se suma a la d’Arqbag, que com a cooperativa d’arquitectura aporta valor pel que fa a l’habitabilitat dels espais. La Sembra i elCugatenc han permès posar l’accent en la comunicació, tant interna, entre la comunitat educativa, com externa, amb la visibilització del projecte més enllà de l’escola.
Article publicat originalment a elCugatenc