El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) ha fet balanç del curs 2022-23 i ha alertat que han quedat sense cobrir un total de 22.882 places del professorat així com de Professionals d’Atenció Educativa (PAE), format per personal d’integració social, educació infantil i educació especial.
La situació és pitjor a secundària i formació professional. En el primer cas, les substitucions més difícils són les de matemàtiques, física i química, llengües i informàtica. En FP, el més complicat és trobar algú en química i fabricació mecànica.
El MUCE ha centrat la roda de premsa en tres eixos: reforçar el cos docent i d’atenció educativa amb més estabilitat a les plantilles, impulsar uns centres educatius sostenibles davant les onades de calor i dotar de més places públiques el sistema educatiu.
Els representants de la plataforma han remarcat que la falta de milers de substitucions tensa i degrada l’atenció eductiva, i han considerat imprescindible dignificar la professió a les escoles i instituts tot reforçant el cos docent i d’atenció educativa.
Davant els diferents episodis d’altes temperatures a les aules a causa de l’emergència climàtica, el MUCE demana que els centres educatius siguin sostenibles, per a la qual cosa exigeixen més inversió.
Les entitats han defensat l’existència d’una xarxa pública educativa, inclusiva i de qualitat. Davant la baixada de la natalitat dels últims anys, reclama que hi hagi ràtios més baixes que permetin un tractament més personalitzat de cara a l’alumnat.
Substitucions d’un any
Des d’UGT, Jesús Martín, responsable d’FP del sindicat, ha indicat que la manca de docents s’ha posat en evidència amb l’entrada de 3.500 nous professionals el mes de gener. Ha plantejat que les substitucions de les especialitats on és més complicat cobrir les places sigui “com a mínim d’un any”, ja que difícilment una persona deixarà un lloc de feina estable per una substitució de “15 dies”.
Altres propostes passen perquè el màster de secundària i formació pedagògic sigui gratuït a les universitats públiques i perquè hi hagi un pacte d’estabilitat per als interins que es quedin sense feina estable després del concurs de mèrits que ja es va fer al març i de les oposicions de finals d’aquesta setmana.
Ingrid Chavarria, de CGT, ha posat èmfasi en la manca de professorat perquè “degrada l’atenció educativa d’infants i joves”. Segons el seu parer, les vagues i mobilitzacions del curs són una mostra del “desencant” de la professió i del “desprestigi” per part de l’administració. Com a exemples, ha dit que hi ha més retallades, un augment de la pobresa i una segregació escolar cada cop més evident.
D’altra banda, Gabino Martínez (CCOO) ha considerat insuficient la inversió del Departament d’Educació per fer front a la calor i ha destacat que hi ha un miler d’aules prefabricades des del 2009.
El MUCE està format per Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC), Associació d’Estudiants Progressistes (AEP), Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC), Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS), Catalunya Laica – Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES).
També l’intebren la Federació d’Educació de CCOO (CCOO Educació), la Federació d’Ensenyament de la CGT, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), UGT Serveis Publics Educació (UGT Educació), Front d’Estudiants (FdE), Intersindical-CSC Educació, Sindicat d’Estudiants (SE), Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) i USTEC-STEs (IAC).