El Lifelong Learning Lab- National Training for Education Stakeholders (LLLAB) és un esdeveniment anual de formació organitzat per la Lifelong Learning Platform – European Civil Society for Education (LLLP) que té com a objectiu desenvolupar la capacitat de les parts interessades en l’educació i la formació (com ara professors, educadors, estudiants, centres d’FP, escoles, universitats, etc.) i la societat civil per connectar-se i cooperar per participar millor en els europeus formulació de polítiques nacionals, regionals o locals.
L’edició d’enguany de l’LLLAB es va organitzar anticipant-se a la Presidència espanyola al Consell de la UE amb el tema “Competències clau per al futur d’Europa” dins de l’Any Europeu de les Competències. Motivat per un context canviant i accelerat, l’Any Europeu de les Aptituds respon al desajust entre les necessitats d’ocupació i els sectors educatius. Amb LLLAB, LLLP tenia com a objectiu aportar un enfocament d’aprenentatge permanent a l’any mitjançant la comprensió de les habilitats des d’una perspectiva més àmplia on les competències clau com el pensament crític, la resolució de problemes, les habilitats digitals, etc. tant per al desenvolupament personal com professional ajudaran a tots els estudiants a afrontar els reptes socials actuals.
La Universitat de Girona i l’Ajuntament de Girona van acollir l’edició del 2023 durant dues mitges jornades: el 26 de juny centrat en l’agenda europea i els processos de presa de decisions en educació i formació i el 27 de juny sobre Assoliment de l’agenda espanyola d’aprenentatge permanent.
Dia 1: Agenda europea i processos de presa de decisions en educació i formació
Abans d’explorar els vincles entre la Unió Europea i el context nacional, els participants van ser rebuts a les instal·lacions de l’Oficina Municipal d’Ocupació de Girona per fer una visita d’estudi. El primer dia va connectar les iniciatives de la UE a gran escala amb el context a Espanya a través de sessions plenàries que van incloure les intervencions del Dr. Josep Calbó, vicerector de Projectes Estratègics i Internacionalització, Universitat de Girona, Stefan Olsson, subdirector general de la Direcció General d’Educació de la Comissió Europea, una introducció a la participació de les parts interessades en la revisió a mitjà termini de l’Espai Europeu d’Educació, un intercanvi d’opinions entre els responsables polítics i les organitzacions de la societat civil i un discurs principal de The Good Lobby.
També els participants van poder intercanviar pràctiques a través dels laboratoris -tallers- que van tractar diferents temes relacionats amb l’educació i la formació a escala de la UE. Els laboratoris van ser l’espai on els participants van discutir els reptes als quals s’enfronta el camp i van cocrear solucions.
Dia 2: Assoliment de l’agenda espanyola de formació permanent
El segon dia va començar amb una conferència magistral pronunciada per la directora de projectes i polítiques de LLLP, Pauline Boivin, que encapçala el treball sobre estratègies nacionals d’aprenentatge permanent. També va incloure un intercanvi d’opinions entre els responsables polítics i les organitzacions de la societat civil centrat en l’agenda espanyola en educació i formació i el paper de les parts interessades en l’educació i la societat civil.
La segona jornada va seguir el mateix model pel que fa a la implementació de laboratoris –tallers–, tot i que ara es van centrar en l’àmbit nacional, en contraposició a l’europeu. Després d’una rica discussió de 60 minuts, els participants es van reunir de nou en ple per compartir els resultats.
De Girona a Europa
Giuseppina Tucci, expresidenta de LLLP, va tancar el LLLAB discutint la necessitat d’incorporar l’aprenentatge permanent, promovent la visió que LLLP ha estat defensant durant gairebé 20 anys. Un veritable canvi només es pot aconseguir amb una participació significativa de la societat civil. Tucci va insistir que qualsevol participació de la societat civil requereix un finançament adequat per a això i un impuls constant per assegurar-se que els canvis polítics no debiliten el sistema d’aprenentatge permanent o la cocreació de polítiques.
El LLLAB va ser una gran oportunitat per descobrir i connectar amb experts d’Espanya i de tota la Unió Europea, així com amb actors clau de l’aprenentatge permanent a través d’activitats participatives que contribuiran a construir noves xarxes de cooperació i cocrear solucions innovadores als reptes educatius.
Tots els plats forts del LLLAB 2023 es van recollir en un informe al qual es pot accedir en línia. La pròxima edició del LLLAB serà el 2024 a Brussel les.