La Unió Europea aposta per crear un diploma universitari europeu per tal de convertir-se en pol d’atracció d’ensenyament superior i en un destí per a persones de tercers països que vulguin estudiar a la universitat.
Així ho ha explicat el vicepresident de la Comissió Europea, Margaritis Schinas, en el marc del segon Fòrum d’Aliances d’Universitats Europees que se celebra a Barcelona els dies 14 i 15 de setembre.
Schinas ha afirmat en roda de premsa que aquesta iniciativa forma part d’un “procés de transformació del nostre sistema europeu d’educació superior” i que trobades com el fòrum d’aliances s’engloben en la construcció d’”un espai comú a través dels currículums, de la mobilitat, de l’enteniment i de l’esperit europeu”.
Així mateix, ha mostrat les seves esperances en aquesta proposta de crear un diploma universitari europeu que “contribuirà a reflectir la realitat europea i convertirà d’aquí a uns anys Europa en un destí per als que vulguin estudiar a les universitats”.
El mandatari europeu no s’ha aventurat a tancar una data per fer possible aquest projecte, però si ha explicat que hi ha en marxa sis estudis que s’estan debatent per tal de concretar una proposta abans del juny del 2024, quan se celebren les eleccions europees. “Volem crear les condicions per tal que, a través d’aquestes aliances, hi hagi una espècie de diploma europeu que sigui una atracció de tercers països”, ha afegit.
No es tracta, ha dit, d’una iniciativa que imposi un model de diploma als estats membres, sinó que serà una opció voluntària i complementària als sistemes nacionals, però ha assegurat que té “la certesa que serà una opció tan atractiva que molts la voldran assumir”. “El nostre objectiu és deixar aquestes idees sobre la taula i això permetrà debatre-ho amb els estats membres i el parlament europeu a partir de l’any vinent. No és un projecte madur, però tampoc no està verd”.
L’Erasmus, la “joia de la corona”
Des de l’antiguitat, ha subratllat el vicepresident de la CE, les universitats eren i són “llocs de coneixement i debat de problemes socials” i l’objectiu actual dels mandataris europeus és optimitzar aquest procés tot emfatitzant en valors com, ha dit, la democràcia, la igualtat, la inclusió, els drets humans o la protecció de dades.
En aquest sentit, ha mencionat el programa d’intercanvi universitari Erasmus com “la joia de la corona de la integració europea, la història de més èxit de construir aquesta mentalitat de coexistència i entesa entre els joves. Hem aconseguit fins al 2027 un paquet financer de 27.000 milions d’euros per a l’Erasmus, mai havíem tingut tant”.
Schinas ha estat acompanyat pel ministre d’Universitats en funcions, Joan Subirats, i el subsecretari d’Universitats, Markus González. Subirats ha posat èmfasi en l’aliança de les universitats europees, que té el programa Erasmus com a proposta més “eficient”, per tal de reforçar la unió entre les universitats, així com el seu talent i la capacitat d’internacionalitzar-ho.
El ministre en funcions també ha mencionat que “no tot són bones paraules, també hi ha problemes” per posar-se d’acord, i és que “les competències educatives són dels estats membres, no de la Unió Europea. Cada universitat respon a criteris normatius diferents. Treballar en aquesta aliança també inclou treballar en pautes comunes, la qual cosa no és senzilla”.
En l’actualitat, existeixen 50 aliances universitàries europees, i Espanya és un dels països amb més representació, juntament amb França i Alemanya.