La Universitat Rovira i Virgili ha posat en marxa un curs pioner que vol potenciar les habilitats en intel·ligència artificial entre els docents en el qual participen 280 professors i professores d’educació primària i secundària d’11 centres de la demarcació de Tarragona.
Es tracta de l’AI Skills Lab, un laboratori experimental que treballa per la transformació digital dels centres i que vol dotar el professorat de coneixements necessaris per utilitzar la IA de manera efectiva.
El projecte està desenvolupat per Mar Camacho, doctora i professora titular a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia – URV, que destaca que es tracta d’un projecte “molt pensat i articulat, en un moment en què el professorat està molt aclaparat per totes les propostes formatives que rep”.
Camacho destaca l’èxit de la iniciativa en comptar amb 300 persones, de les quals 20 són tècniques i personal del projecte, i la resta són docents. “Han decidit participar en un tipus de projecte que és molt diferent d’altres propostes, amb una temàtica molt desconeguda, i estem veient un alt grau d’interès. Això demostra que quan al professorat se li presenten accions una mica diferents i motivadores, s’activa”.
Al professorat que participa en l’AI Skills Lab se li certifica el nivell B2 de competència digital docent i se’l capacita per desenvolupar habilitats en IA amb eines que tenen al seu abast, com l’aprenentatge adaptatiu, els xatbots educatius o l’analítica de l’aprenentatge.
El projecte s’allargarà fins al 31 de març del 2024 i fins llavors hi haurà sessions formatives virtuals, masterclass i workshops en què també hi haurà la presència d’experts internacionals, i els participants hauran de documentar les evidències de projecte a fi de poder acreditar les competències adquirides.
“Hem de tenir en compte que tot i que fa molts anys que existeix la intel·ligència artificial a les nostres vides, hi ha un punt d’inflexió el 30 de novembre del 2022 amb el llançament del XatGPT. Com a doctora en tecnologia educativa, ja havia fet formació en intel·ligència artificial per a docents, i calia treballar en el XatGPT perquè la competència digital és una competència clau que han d’adquirir els docents”, resumeix Camacho.
“El coneixement de les eines vinculades a la intel·ligència artificial forma part de la formació del professorat, des de l’educació infantil fins a la universitat i, amb aquest ànim, vam començar el projecte”, afegeix.
Veure la tecnologia com una aliada
La idea que es vol traslladar és que “la intel·ligència artificial ha de ser una aliada per al professorat”, de manera que cal conèixer com funcionen les eines per potenciar les habilitats. “No és una formació a l’ús”, afirma la doctora, sinó que hi ha propostes d’implementació a l’aula i una visió holística.
Així, el laboratori incideix en com pot ajudar la IA en el disseny de les activitats per a l’aprenentatge, tenint en compte els riscos i les qüestions ètiques que poden comportar, però veient les noves tecnologies com a aliades i no com a amenaces a la tasca diària docent.
Camacho reconeix que hi ha un debat “encès” sobre si s’ha d’incorporar la tecnologia a l’aula, i es mostra favorable a fer-ho “amb assessorament i informació, perquè ho puguem fer servir amb totes les garanties”. “És una tecnologia que avança cada dia. Prohibir això, per a mi, no és la solució. Cal que el docent conegui com pot ajudar l’alumnat, com pot generar situacions d’aprenentatge i explorar la creativitat”, remarca.
El curs incideix en la capacitació del professorat, no tant en com cercar la millora dels resultats acadèmics. “El que fa és sensibilitzar i donar a conèixer les eines per posar-les al seu servei a nivell de gestió de l’aula i del disseny d’activitats. Això és molt valorat perquè els treus feina i temps. Si saps donar les indicacions correctes a la màquina, aquesta interacció esdevé un procés de coconstrucció”.
Cada centre disposarà d’un ordinador de tecnologia avançada i llicències d’eines d’IA. “Ens agrada treballar no només amb el professorat de manera individual, sinó amb el centre. Cada centre compte amb assessors, es recullen evidències i hi ha una auditoria que acompanya el projecte”. La iniciativa compte amb el finançament del Departament d’Educació de la Generalitat i del Ministeri d’Educació.