Aquest 2024, a Catalunya 168.982 joves cursen batxillerat o un cicle de formació professional de grau mitjà, però quants d’ells se’n sortiran amb èxit? Durant el 2023, el 16% del jovent català de 18 a 24 anys no tenia cap titulació més enllà de l’ESO i declarava que no estava estudiant. El fracàs escolar va més enllà de la falta de motivació pels estudis, el rendiment econòmic, el nivell educatiu dels pares i mares, l’entorn familiar i la situació econòmica són predictors davant del fracàs escolar.
Què passa amb el jovent que no té una xarxa de suport que l’animi a continuar estudiant i l’ajudi en el dia a dia? En el cas del jovent tutelat, les estadístiques indiquen que l’abandonament escolar és el triple respecte a la població tutelada. Quin futur espera a aquells que no poden comptar amb ajuda a fer els deures, entendre els conceptes que s’estudien, recursos per llibres o suport davant de nous desafiaments culturals i lingüístics?
La família és un dels principals elements des d’on parteix la desigualtat, l’experiència transmesa pels pares i familiars, suma’t a la classe econòmica, generen un punt de partida diferent per cada alumne. La falta de referents va més enllà de la família, el jovent tutelat i extutelat també té dificultats per introduir-se en la comunitat i crear una xarxa de suport sòlida que els pugui donar suport.
La falta de referents va més enllà de la família, el jovent tutelat i extutelat també té dificultats per introduir-se en la comunitat
En aquest context, la mentoria social és una empenta per fer que aquest jovent continuï estudiant, ja que promou l’efecte Pigmalió. El jovent millora positivament la seva autopercepció gràcies a l’acompanyament de les persones voluntàries i això genera millors processos educatius. Tothom necessita una persona que cregui en ella, algú en qui confiar quan sentim inseguretat davant d’un repte.
Des de Punt de Referència, impulsem el projecte Atenea des del 2016, que a part de ser un projecte d’acompanyament educatiu basat en la mentoria social, també millora competències transversals tan importants com la comunicació, la perseverança, la consciència emocional, l’autonomia i la iniciativa.
Durant el 2022, aquestes van ser les dades del projecte Atenea, els números parlen per si sols: el 85% del jovent tutelat i extutelat que ha rebut acompanyament i reforç educatiu per una persona voluntària es planteja continuar estudiant; El 95% del jovent afirma que, gràcies a la mentoria, han mantingut la motivació pels estudis; El 100% afirma que ha après a treure millors notes en els treballs i exàmens.
Durant el 2020, l’Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats va atendre més de 4.000 joves. Com a societat tenim el deure de garantir que aquests 4.000 joves puguin accedir a una educació postobligatòria, ja que l’educació és un deure però sobretot un dret. El jovent tutelat i extutelat ha de tenir clar que té oportunitats i capacitats per aconseguir allò que es proposin, però també necessiten saber que hi ha algú al costat per acompanyar-los.