El nombre de persones matriculades en estudis de màster en les universitats públiques catalanes ha augmentat un 22% en els darrers cinc cursos acadèmics, tot passant de les 33.610 del 2017-18 a les 41.128 del 2021-22.
Pel que fa als graus, aquest període també s’ha caracteritzat per un increment sostingut en el nombre d’alumnat, que ha crescut de 163.690 a 178.132, amb un creixement del 9%.
Globalment, de les més de 219.000 persones que estudiaven graus o màsters a les universitats públiques catalanes el 2021-22, el 56% són dones, i les matriculacions es concentren en ensenyaments de ciències socials i enginyeries.
Aquestes són algunes de les conclusions del nou informe ‘Indicadors de formació i docència de les universitats públiques catalanes’ que elabora l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i que ha presentat aquest divendres el seu president i rector de la UPC, Daniel Crespo, juntament amb la directora general d’Universitats de la Generalitat, M. Victòria Girona, i la vicerectora d’Estudis i Innovació Docent de la UAB, María Valdés, que ha desglossat els aspectes més destacats del monogràfic.
Segons l’informe, l’augment demogràfic de la població catalana, que ha crescut un 3% en el període estudiat, ha generat una demanda creixent per als programes educatius. Així, les places en titulacions de màsters universitaris han crescut un 26%, sobretot en els àmbits d’enginyeria i arquitectura, juntament amb ciències socials i jurídiques.
Aquest creixement indica una adaptació a les tendències i necessitats del mercat laboral i dels interessos de l’alumnat i la societat. En contrast, l’oferta de places de grau s’ha estabilitzat i només ha crescut un 0,6%, essent enginyeria i arquitectura els sectors amb més increment.
L’oferta formativa s’ha anat internacionalitzant a través de la diversificació de les llengües d’impartició, i en l’actualitat un 67% dels màsters s’imparteixen totalment o parcialment en anglès, amb l’objectiu d’atraure alumnat i professorat internacionals.
Perfil de l’alumnat
Per raó de sexe, les dones són les més nombroses en gairebé tots els àmbits, sobretot en ensenyaments de ciències de la salut, en què 8 de cada 10 estudiants són dones, amb l’excepció de les enginyeries, en què s’inverteix la proporció i 7 de cada 10 estudiants són homes.
En els estudis de grau, la mitjana d’edat d’accés del nou alumnat és de 19 anys, el 57% són dones, la principal via d’accés és la selectivitat i gairebé 9 de cada 10 estudiants provenen de Barcelona.
En el cas de l’alumnat a distància de la UOC, tenen 30 anys de mitjana, el 53% són dones, predominen les persones amb estudis universitaris començats i les titulades en altres estudis, i el 56% procedeix de Catalunya, mentre que el 36% correspon a la resta de l’Estat.
Pel que fa als màsters, accedeixen als 26 anys de mitjana, el 55% són dones i hi ha una presència important d’estudiants de l’estranger (30%), si bé més de la meitat procedeix de Catalunya.
A la UOC, la mitjana d’edat és de 32 anys, el 61% són dones i la majoria d’estudiants són d’Espanya.
L’informe destaca que l’oferta de places de grau respecte a la població té una distribució equitativa en el territori català. Així, Lleida presenta una oferta de 5,65 places per miler d’habitants, seguida de la província de Barcelona amb 4,92, la de Girona amb 4,70 i la de Tarragona amb 4,28, mentre que en la UOC és de 3,08.
Professorat
El nombre de personal docent i investigador (PDI) s’ha incrementat en 1.547 persones al llarg del període 2018-22, el que suposa un 8,85%, si bé en termes efectius equivalent a temps complet, l’increment és de 558 persones (+5,17%). Del total de 19.023 PDI del 2022, el 44% són dones, el 60% són doctors i el 5,5% són de nacionalitat estrangera, especialment d’Europa.
Pel que fa als estudis de doctorat, l’oferta s’ha mantingut molt estable en els darrers cursos i destaca l’augment d’internacionals: un 40% del total de l’alumnat del curs acadèmic 2021-22 prové d’universitats estrangeres. D’altra banda, el nombre d’estudiants amb subvenció representa un 42% del total d’alumnes que participen en programes de doctorat.