L’Iker és alumne de l’Institut Bernat el Ferrer de Molins de Rei (Barcelona) i està fent un suport per al mòbil amb forma de planta piranya. Per a això, ha escollit una imatge de Google, l’ha adaptada una mica canviant la forma de les fulles, ha calculat la mida i el pes apropiats i ha fet la creació en 3D. Ara només queda imprimir-ho.
L’Iker està en un taller de fabricació digital impulsat pel programa FAIG del Departament d’Educació i per Educaixa en què un total d’onze estudiants del Massachusetts Insitut of Technology (MIT) fan de professors en centres de secundària de Barcelona i l’àrea metropolitana. L’objectiu de la iniciativa és fomentar la metodologia maker, la innovació educativa i la passió per les matèries STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
L’Angelica Castro Salazar és una de les estudiants del MIT i és l’encarregada d’acompanyar el grup de joves que està fent els suports per a mòbils. Ha ajudat l’Iker a modificar el dibuix original perquè el mòbil s’aguantés entre les fulles de la planta piranya sense trontollar. Ell ja tenia alguns conceptes clars perquè gràcies a l’assignatura de Projectes: “M’agrada la informàtica i el 3E i crec que això em pot ajudar a la vida quotidiana. També m’agrada pel gust de fer-ho”, explica l’Iker.
El seu company Conrad, del mateix institut, ha fet motlles per galetes, i el procés ha estat el mateix: buscar el disseny, obtenir les dimensions i el pes adequats i canviar la idea original per adaptar-la a la seva creació. “A mi m’agrada la tecnologia, i crec que aquests motlles poden servir per fer galetes o també com a decoració”, assenyala.
Per tallar les formes tenen un plòter de tall, que és com una màquina amb cúter que talla amb molta precisió el disseny que ve de l’ordinador. Per fer-la servir, compten amb l’’Ursus, que és professor de Tecnologia i treballa al CESIRE (Centre de recursos pedagògics específics de suport a la innovació i la recerca educativa), l’espai on s’estan fent els tallers.
“Es pot utilitzar per coses útils”
Són molt diversos els objectes que estan fent. A la taula del costat del taller de suport per a mòbils o motlles per a galetes, el Sebastian, que estudia a l’Institut 9 de Santa Coloma de Gramenet, ha fet un llum per a l’habitació. “Primer he escollit la imatge, l’he guardat en PNG, he tret el fons, he fet servir l’aplicació Silhouette Studio i, com que l’ordinador està connectat a la màquina, l’he imprès”, il·lustra, amb el llum de paper a la mà.
En Sebastian ha manipulat la plantilla i ha decidit que les tres parets tinguin un dibuix d’un personatge de la sèrie Jujutsu Kaisen per on surt la llum i que hi hagi tres bases de paper amb forma de triangle perquè no caigui. “Poden ajuntar-se les tres, o bé es poden separar”, indica, mentre mostra de quines dues maneres pot col·locar l’aparell.
A la seva taula hi ha l’Unai, del Bernat el Ferrer, a qui la tecnologia li sembla “molt divertida” i ha fet un llum amb un dibuix del bou de la marca de begudes Red Bull. Per part seva, l’Eloi, de l’Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà ha fet la silueta d’un gat i li regalarà el llum a la seva cosina de 10 anys perquè li agraden molt els gats. “Per a mi, el que fem, té una aplicació real i, a un nivell superior es pot utilitzar per coses útils”, diu l’Eloi.
L’Irma Ceco, del MIR, ha ajudat aquest grup a fer els fanalets i destaca l’objectiu de les pràctiques a Barcelona: “Volem contagiar la passió per la creació i per les enginyeries, i intentem transmetre la idea que tot el que imaginen, ho poden fer. Donem les eines perquè aprenguin”.
Poques noies
A la classe del costat estan fent imants per a la nevera. Dissenyen, tallen i graven sobre diferents materials, com ara cartró compactat. La Irene i l’Anna són amigues i alumnes dels Jesuïtes Bellvitge. Treballen juntes per fer dos imants, un per cadascuna, de l’abraçada dels futbolistes Pedri i Gavi, que també són molt amics i molt culers, com elles.
La Irene i l’Anna són de les poques noies que es veuen en aquest FabLab, i confessen que a la classe de Robòtica del col·legi passa el mateix. “Ens agrada treballar en equip perquè soles és avorrit. Aquí aprenem coses noves i, a més, ens emportem un record. No sé per què no hi ha més noies”, afirma la Irene. “M’agrada fer coses i aprendre fent”, remarca la seva companya.
En aquesta trobada del FabLab del CESIRE han coincidit docents i alumnes de diferents escoles. Hi ha uns 25 alumnes de tercer i quart d’ESO i de Batxillerat, però el programa és més extens i, en total, en aquesta jornada hi ha uns 75 estudiants repartits en tres seus on han tingut lloc els tallers.
La directora del CESIRE, Elisabet Aznar, subratlla que el programa FAIG té com a propòsit “impulsar l’aprenentatge amb sentit a les aules”, tot posant l’alumnat al centre, per tal que “infants i joves creïn solucions innovadores que tinguin impacte en la seva comunitat i el seu entorn”.
El programa FAIG, liderat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament de la Generalitat, té previst formar 3.600 docents de 150 centres públics de Catalunya en l’aprenentatge dels projectes ‘maker’, així com formar 120 docents que faran de formadors durant i després de la finalització del programa, que té una durada de quatre anys.
Per part seva, Educaixa ha estat l’encarregada de finançar l’estada dels estudiants del MIT. La majoria dels centres que han participat en els tallers amb estudiants del MIT són públics i tenen alumnat en situació de vulnerabilitat.