Un total de 24 entitats d’arreu d’Europa han posat en marxa una campanya conjunta contra la segregació escolar en vista a les eleccions al Parlament europeu d’aquesta setmana i han signat un manifest a favor de la cohesió social.
“La segregació escolar és una amenaça per al teixit mateix de les nostres societats. Els nens i nenes de diferents orígens socioeconòmics creixen separats els uns dels altres a tota la UE perquè van a escoles segregades i això és el major combustible de la fractura social i l’extremisme“, alerten.
Es tracta d’entitats vinculades amb l’educació, la infància i la igualtat d’oportunitats d’Àustria, Bèlgica, Catalunya, Dinamarca, Espanya, França, Itàlia, el País Basc i els Països Baixos.
“Els infants neixen sense prejudicis. Són els adults els que trien ser intolerants. Per aquest motiu, les escoles són el millor lloc per construir un futur compartit”, consideren, i remarquen que la Unió Europea es troba en un punt d’inflexió a causa dels canvis demogràfics i l’augment de la diversitat social. Davant això proposen: “Abracem realment els valors democràtics i promovem el respecte als drets humans o retrocedim en idees discriminatòries davant d’aquestes transformacions?”.
Les signants reclamen a les administracions europees i als europarlamentaris que prioritzin mesures contra la dessegregació com a part de les polítiques per a l’èxit escolar en el marc de l’agenda de l’Espai Europeu d’Educació.
Cap a l’èxit escolar
El novembre de 2022, el Consell de la UE va adoptar la Recomanació del Consell sobre camins cap a l’èxit escolar, un document que animava els estats membres a promoure activitats polítiques en contra de la segregació. De fet, les recomanacions establien que de cara al 2025 els Estats han d’haver desenvolupat “estratègies integrades i globals cap a l’èxit escolar” per minimitzar els efectes de l’estatus socioeconòmic en els resultats de l’educació i la formació.
“La diversitat social a les escoles és positiva i és possible, mitjançant la implementació d’accions legals i la implicació de tota la societat“, concloem. “Fem-ho realitat”, reclamem els signants del manifest.
També reclamen aprofitar els fons europeus per garantir recursos suficients, promoure la conscienciació a favor de la cohesió, la inclusió i la diversitat, marcs normatius per aplicar mesures efectives i sostenibles contra la segregació i promoure coalicions i acords socials que involucrin la societat civil i la comunitat educativa.
Signants
El debat sobre la segregació escolar entesa com una problemàtica social que cal resoldre sorgeix eminentment de Catalunya, on són 10 les entitats que donen suport a la iniciativa: l’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya), el Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació, CCOO-Educació, Escoltes Catalans, European Cities Against School Segregation (ECASS), la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB), la Fundació Bofill, la Empieza por Educar (ExE), la Fundació Secretariado Gitano i la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCat).
A aquestes entitats s’hi suma la principal federació d’AFAs de França, la Fédération des Conseils de Parents d’Élèves (FCPE) -amb més de 140.000 adherits-, i les entitats Collectif Apprendre Ensemble, No Ghetto i La Fabrique du Nous. D’aquesta manera, França esdevé un altre dels territoris amb més sensibilitat per la problemàtica, conjuntament amb Bèlgica. Concretament, les belgues Appel pour une école démocratique / Oproep voor een democratische school, Centres d’Entraînement aux Méthodes d’Éducation Active, Changements pour l’égalité (CGé) i School in zicht també es troben entre les impulsores del manifest.
De la mateixa manera, veuen la segregació escolar com un fenomen preocupant les entitats neerlandeses Kenniscentrum Gemengde Scholen i Welkom in mijn Wijk, així com la basca Euskal Eskola Publikoaz Harro topagunea, l’austríaca Chance für jedes Kind, la danesa Brug Folkeskolen i la italiana Controvento Società Cooperativa Sociale Onlus.