Informació
El Grup Impulsor de Millores Educatives presenta les seves recomanacions a la consellera Anna Simó: un document de 128 pàgines amb 154 mesures concretes, de les quals 18 prioritàries, i una proposta d’acord de país per a la seva aplicació progressiva.
La redacció d’una alumna sobre com millorar l’educació. Per Redacció
Fa uns dies, un professor de filosofia de l’institut Joan Mercader d’Igualada, Òscar Sánchez, ens va fer arribar un escrit d’una alumna de qui deia que tenia “molt potencial”. Es tracta de l’activitat final dins de la matèria de Cultura i Valors Ètics de 4rt d’ESO, en què van treballar el dret a l’educació i van tractar sobre diferents sistemes en funció del moment històric i del lloc geogràfic.
Dilluns 9 de setembre, inici del curs escolar 2024-25. Per Redacció
El 12 de setembre iniciaran les classes l’alumnat de batxillerat i els cicles de grau mitjà d’FP, mentre que els de grau superior ho faran el dia 19.
L’aprenentatge de la lectoescriptura, un deute del sistema educatiu. Per Pablo Gutiérrez de Álamo
La competència lectora és la pedra angular de l’aprenentatge de qualsevol matèria o qüestió. Però l’ensenyament de la lectoescriptura, malgrat les evidències, no sembla dur una direcció clara i unívoca.
L’aprenentatge de la lectoescriptura, un deute del sistema educatiu
Josep Mª Esquirol: “La vertadera pau brolla de la no indiferència als altres”. Per Ana Basanta
Josep Mª Esquirol és catedràtic de filosofia de la Universitat de Barcelona. Ha publicat una dotzena de llibres, l’últim dels quals és L’escola de l’ànima (Quaderns Crema/Acantilado), un assaig en què posa de manifest la importància de l’educació al llarg de la vida com un procés de maduració personal i en què tracta d’aspectes com l’orientació, la cura i el privilegi de poder anar a l’escola i tornar a casa.
Josep Mª Esquirol: “La vertadera pau brolla de la no indiferència als altres”
Articles d’opinió
El menyspreu al professorat. Per Rosa Cañadell
Si partim de la base que a l’aula qui cuida i ensenya els infants i adolescents és el professorat, que aquest estigui cansat i empipat és la pitjor cosa que li pot passar a l’educació.
El Marc de les oposicions docents. Per Jordi Rodon Cuixart
Sembla evident que no hi ha hagut prou coordinació i transparència pel que fa als criteris i indicadors d’avaluació que han utilitzat els tribunals.
El prestigi dels docents i el teorema de Thomas. Per Ricard Aymerich i Víctor Saura
La idea que la docència està socialment desprestigiada ha anat quallant entre mestres i professors, fins al punt que el Departament d’Educació ha anunciat accions destinades a revertir aquesta situació. Potser caldria que aquesta tasca l’assumís el conjunt de la comunitat educativa, i per això abans hauríem de tenir clar quin és el grau de realitat que acompanya aquest funest diagnòstic sobre l’estat de salut de la professió docent.
Benvinguts i benvingudes al caos digital. Per Jaume Funes
El debat no és el control dels mòbils, sinó el de construir educació i escola en els temps digitals.
Prendre apunts, una estratègia educativa en desús. Per Francesc Juan Roig
L’alumnat no pren apunts, és incapaç de diferenciar allò que és important del que no ho és tant, i l’únic que desitja són els documents preparats pel docent responsable de l’assignatura.