L’Escola Octavio Paz es troba en el quart any del seu procés de transformació que es fonamenta en les relacions humanes, la cohesió de la comunitat educativa, l’actualització de la línia pedagògica, l’establiment d’aliances, la formació de l’equip de mestres i el canvi de mirada sobre l’avaluació.
És gairebé la bitàcola d’una expedició alpinista on més que un cim per conquerir, l’important és reunir un equip, sumar tots els esforços i recursos, enriquir l’experiència i trobar en el dia a dia el feedback positiu de fer una escola i una pedagogia que ajuda infants i la resta de la comunitat a ser part activa i capacitada per afrontar els reptes i les oportunitats de la societat actual.
Els inicis de la nostra experiència els trobem al curs 2015-16, amb l’arribada d’una nova direcció que es proposa analitzar la situació, escoltar tots els sectors, aprofitar les bones pràctiques anteriors i donar visibilitat al centre amb els primers canvis: implementar el projecte de recerca conjunt de tota l’escola, dinamitzar activitats de team-building per acabar i començar el curs, iniciar una formació setmanal conjunta de tot el claustre a mans d’experts, crear instal·lacions artístiques en relació al projecte de recerca, editar un nou model de revista d’escola amb l’objectiu de recollir les evidències més significatives del curs, la creació de noves aliances, potenciar la cohesió de grup amb la representació d’una obra de teatre amb la participació de mestres i personal de serveis i promoure la implicació de les famílies amb el projecte educatiu.
És en aquest mateix any quan s’inicia l’Escola Nova 21, moviment que l’escola troba encisador, si bé que valora i decideix no adherir-s’hi donat que el procés de transformació del centre coincideix amb l’inici del programa.
Passada aquesta fase d’anàlisi, el nou projecte de direcció de l’escola és presentat, aprovat i es dóna continuïtat i s’aprofundeix en els canvis engegats. En el segon any és on es continua desenvolupant la línia pedagògica amb els ambients d’aprenentatge a educació infantil i la creació dels espais competencials que combinen llengua i matemàtiques a primària. Prenen molta importància les aliances de col·laboració amb institucions educatives de prestigi com són l’ESAD Llotja per a l’elaboració de la revista o el conveni subscrit pel Consorci d’Educació de Barcelona amb el Grup Planeta. També s’incorpora al programa Xarxes pel Canvi amb l’objectiu de compartir i aprendre de les escoles i instituts de la ciutat.
La transformació avança gradualment substituint els horaris fragmentats en àrees estanques per franges de treball globalitzat, introduint el consell d’infants per recollir les necessitats, inquietuds i les veus de tots els nens i nenes, l’assemblea del grup de referència a l’inici del dia que serveix com a punt de trobada i com a espai d’escolta del grup de les necessitats emocionals de cadascú. S’introdueixen també els laboratoris de llenguatges, espais on es desenvolupen eines d’expressió i d’investigació: robòtica, expressió plàstica, ciència. I augmenten el nombre d’aliances externes que acompanyen el desenvolupament del projecte d’escola: Institut Català de Ciències Cardiovasculars, Cor Vivace…
Les noves pràctiques demanaven una transformació també de les funcions dels espais d’aprenentatge, d’ampliació dels recursos tecnològics i del mobiliari creant dins de cada grup de referència quatre espais de treball: d’assemblea, de lectura i documentació, de creació i de debat.
Les famílies també s’anaven empoderant del projecte, amb la refundació de l’AFA i el Café en famílies, espai de reflexió pedagògica de l’equip humà amb les famílies, cada vegada més es consolidaven els vincles conjunts per seguir.
Arribant en aquest punt, el programa Escola Nova 21 s’interessa pel projecte de transformació de l’escola, ens visita i ens proposa formar part de la família d’escoles referents, amb algunes de les quals l’escola s’havia emmirallat, i així entra a formar part del grup d’escoles de referència. Se’ns valora el canvi de mirada que pot fer una escola pública, amb recursos limitats i amb moltes ganes d’aprendre, i que pot servir de model per altres escoles que han o volen iniciar un procés de transformació i que estan en les mateixes condicions que la nostra.
Així doncs, a finals del curs 2017-18 l’escola s’incorpora al programa d’Escola Nova 21 amb l’objectiu d’aprendre i de compartir amb altres centres del país. A dia d’avui ja portem més de 175 centres que ens han visitat i amb els quals hem pogut aprendre els uns dels altres. A més, és en aquest curs que s’arriba amb les capses de treball globalitzat i donant valor a la competència digital amb les STEAM a la culminació d’una mirada globalitzada de la línia pedagògica.
Les estades en residència, el treball en xarxa, les conferències, les xerrades i els debats en mans d’experts, les jornades de reflexió, o la rúbrica de canvi són eines que han estat importants en la transformació de la nostra escola. Alhora, són una font d’aprenentatge i un estímul per aprofundir en els canvis, per fer de la nova realitat de l’escola una fórmula realista i sostenible que pugui ser inspiradora d’altres escoles.
Com en les expedicions alpinistes, és molt important no sentir-se sol, saber que tens un equip de cordada que puja amb tu com és el programa de prestigi en l’àmbit educatiu Escola Nova 21.
Aquest, des de la il·lusió, el rigor, el treball sistemàtic i la voluntat de servei que creu que el canvi educatiu és possible, i que posa a l’abast dels educadors les eines perquè els infants tinguin una experiència educativa enriquidora i rellevant ens ha permès un ple desenvolupament personal, professional i social.
Premi Ensenyament 2019
Ahir es va lliurar el Premi Ensenyament 2019, una distinció que arriba a la seva XII edició i que és fruit de la col·laboració entre la Fundació Cercle d’Economia i EduCaixa. L’acte d’entrega del premi va comptar amb la participació del conseller d’Educació, Josep Bargalló; el president de la Fundació del Cercle d’Economia, Antón Costas; la directora general adjunta de la Fundació Bancària “la Caixa”, Elisa Durán. El primer premi, atorgat a l’Escola Octavio Paz (Barcelona), té una dotació de 15.000€ i el segon premi, atorgat a l’Escola Mossèn Joan Batlle (Blanes), de 8.000€. Els centres educatius finalistes van ser l’Escola Montserrat de Cornellà de Llobregat i l’Institut Quatre Cantons de Barcelona. En total el premi va rebre 30 candidatures.
Pel que fa a l’Escola Octavio Paz, el Jurat li va atorgar el primer premi perquè han impulsat un nou projecte educatiu de centre pensat per a millorar íntegrament el seu àmbit pedagògic i organitzatiu. El procés de transformació es compromet amb les necessitats actuals dels infants, garantint el seu acompanyament personalitzat; de les famílies, implicant-les diàriament en la vida de l’escola; i del context, obrint l’escola a l’entorn proper i al llunyà amb programes internacionals. Els eixos vertebradors del canvi són l’actualització de la línia pedagògica, fonamentada en el marc curricular vigent i concretada en franges de treball globalitzat i interdisciplinari; el redisseny dels espais d’aprenentatge, a fi que siguin més humans i flexibles; el canvi de mirada de l’avaluació, entesa com a eina de millora i de progrés; així com la formació setmanal de qualitat de l’equip de mestres, element clau per desaprendre i aprendre de nou. Alhora, les aliances de col·laboració amb institucions de prestigi i el treball de les competències digitals i lingüístiques complementen el nou escenari.