La Revista Per què? editada en PDF pel Diari de l’Educació es converteix ara en un nou mitjà de comunicació, la Revista XQ, un portal web dirigit, especialment, a estudiants de 12 i 16 anys. És una iniciativa de la Fundació Periodisme Plural que té com a objectiu oferir les claus de l’actualitat als estudiants. Està pensada per ser un instrument pedagògic per als i les mestres, però també per arribar als adolescents a partir de les seves famílies.
La Fundació Periodisme Plural pretén “en el fons i en la forma, oferir als docents i a les mares i pares una eina eficaç per explicar l’actualitat als seus alumnes o als seus fills. Des del periodisme, la Revista XQ vol contribuir al coneixement del jovent, fomentar la lectura entre els adolescents, despertar el plaer de comprendre a partir de la lletra impresa”. La revista està especialment destinada a alumnes adolescents, però també a totes les persones que, per qualsevol motiu, necessitin una informació més accessible, de més fàcil comprensió.
La Revista XQ també neix amb la vocació de contribuir a l’educació permanent. A la necessitat de formar-se al llarg de tota la vida. Per això, encara que el principal objectiu sigui arribar als més joves, la Fundació Periodisme Plural (editora també del Diari de l’Educació) pretén crear “una eina útil a totes les persones que vegin en el periodisme una porta d’entrada a nous coneixements. En aquest sentit, la Revista XQ ofereix idees, propostes, lectures i activitats per aprofundir en els temes que tracta”.
A la declaració de principis del nou mitjà, la Fundació Periodisme Plural afirma que la Revista XQ “vol ser una illa de credibilitat per als estudiants, perquè quanta més informació hi ha, més necessària és la funció mediadora del periodista. La funció de verificar. La funció d’interpretar i analitzar aquest cabal immens d’informació per donar-li un sentit, que serveixi per conèixer i comprendre la realitat. Per trobar els per què. I, sobretot, per descobrir, entre els oceans d’informació, què és allò realment important, rellevant, transcendent”.
Inclusió des del periodisme
El propòsit del nou mitjà és complementar la formació dels estudiants adolescents perquè siguin capaços de comprendre l’allau d’informació de forma tutelada per un equip d’experts en periodisme i pedagogia. L’objectiu és dotar l’alumnat d’eines per comprendre l’actualitat i el món en què viuen; millorar la comprensió lectora, amb continguts per a tots els nivells; ajudar a mestres i famílies en l’educació. “I transmetre valors de ciutadania, comunitat i solidaritat a través d’una interpretació acurada i responsable de les notícies”, segons la Fundació.
És un projecte plenament inclusiu. Els continguts de la Revista XQ s’adapten a la capacitat de comprensió dels estudiants, ja que les informacions s’acompanyen del seu context i d’altres eines que permeten la seva fàcil assimilació. Les notícies porten una barra d’eines mitjançant les quals l’usuari podrà triar quina lectura desitja: ‘estàndard’ o ‘fàcil’. A més, cada contingut porta aparellada una sèrie de preguntes tipus test per avaluar la comprensió de la notícia.
E-learning
El mitjà neix en el context de l’anomenat e-learning, que abasta una enorme diversitat de pràctiques educatives i d’aprenentatge que impliquen l’ús d’Internet o algun tipus de tecnologia en xarxa. Es pot utilitzar com un complement de la docència a l’aula, a més d’ajudar a pares i mares en la formació dels seus fills.
L’objectiu de Revista XQ és dotar els alumnes d’eines per comprendre l’actualitat i el món en què viuen; millorar la comprensió lectora, amb continguts per a tots els nivells; ajudar a mestres, mestres, pares i mares a l’educació. I transmetre valors de ciutadania, comunitat i solidaritat a través d’una interpretació tutelada de les notícies.
La Revista XQ es construeix al voltant d’una pàgina web optimitzada per a mòbils de format blog. La pàgina web s’articula com el canal primari en el qual es relaciona la comunitat i ofereixen espais de participació. Les notícies es categoritzen de la forma més adequada perquè tant els facilitadors o educadors (professors, mares i pares) com els estudiants puguin accedir als continguts que més els interessin.
Els continguts de la Revista XQ també s’editen en versió PDF (optimitzat per a la seva impressió en paper A4). Una vegada al mes, XQ es publica en format revista de paper per si es vol imprimir. Així, pot convertir-se en material escolar per, des del periodisme, contribuir a fomentar la lectura entre les nenes i els nens, despertar el plaer de comprendre a partir de la lletra impresa. Existirà també una versió newsletter que s’enviarà setmanalment per correu electrònic a totes les persones subscrites al butlletí, per compartir i treballar amb els alumnes o fills.