Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La manca de recursos econòmics i de formació del professorat són alguns dels motius pels quals el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), que suma actors educatius catalans com els sindicats, els estudiants o les AMPA, ha rebutjat aquest dimarts el projecte de Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest nou marc normatiu, que ha de regular el futur model d’escola inclusiva a les aules catalanes, s’hauria d’aprovar per part del Govern com a molt tard el proper mes de novembre, segons fonts del departament d’Ensenyament.
Jaume Aguilar, portaveu de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), ha explicat que estan “d’acord amb la filosofia del decret”, que camina cap a la inclusió plena dels alumnes amb necessitats educatives especials als centres ordinaris, però dubten que es pugui implementar ara ja que, entre d’altres, “la formació del professorat està sota mínims”.
També han afirmat que la previsió econòmica de 142 milions en quatre anys pot fer que el decret quedi en “un brindis al sol”. Segons la memòria econòmica que l’acompanya, el decret preveu que des d’ara fins al curs 2020-2021 s’incorporin 1.345 professionals especialitzats a les aules.
Tot i així, Ramon Font, portaveu del sindicat USTEC, ha criticat que “moltes escoles ordinàries no es poden adaptar estructuralment” amb la inversió prevista i que “sense una baixada de les ràtios a les aules, la inclusió de l’alumnat és inviable”. Manel Pulido, de la Federació d’Educació de CCOO, ha afegit el decret “no aporta recursos nous als centres educatius”.
Una altra preocupació per als integrants del MUCE és que aquest decret “obvia” –en paraules de Carme Pinós (UGT– la franja de zero a tres anys, és a dir, l’escola bressol. “Cobreix només l’etapa obligatòria”, ha lamentat. Tot i això, alguns aspectes relacionats amb el decret ja s’han començat a implementar, com és el cas en la Formació Professional dels itineraris formatius específics.
Un dels aspectes més criticats ha estat “la poca transparència, diàleg i participació amb què s’ha treballat”. El Consell Escolar de Catalunya va emetre el passat mes de març un dictamen favorable –tot i que no vinculant– sobre decret. Segons Font, però, el text “va ser molt crític i, en canvi, el Departament d’Ensenyament l’ha considerat un aval”.