El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), té entre les seves funcions la de vetllar pels ensenyaments artístics i per la presència de les arts en l’educació. Ja fa temps que des de la institució i des de diferents sectors es defensa que les arts són imprescindibles en l’educació integral de les persones: des de l’educació obligatòria a la formació en totes les edats, sense exclusions condicionades per raons econòmiques o socials.
És per això que, amb la voluntat de servir a la comunitat educativa i als diversos sectors de la cultura, el CoNCA va organitzar el Fòrum de les Arts a l’Educació, l’1 i 2 d’abril de 2022 en el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona de la mà dels Departaments de Cultura, Educació i Recerca i Universitats, així com les quatre diputacions, les dues associacions municipalistes (FMC i ACM), l’Associació de Micropobles de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i les fundacions que treballen en aquest camp, tots ells aplegats sota el Consell Rector del Fòrum.
La finalitat de la creació d’aquest Fòrum és promoure la incorporació de les arts en l’educació obligatòria com a via per assolir un nivell suficient d’alfabetització artística de la ciutadania, de manera que se’n pugui garantir la capacitat d’accés crític a les arts, així com la capacitat de practicar les arts i expressar-se creativament. I així generar un espai on compartir experiències i formular propostes concretes per avançar en les polítiques educatives sobre les arts. D’aquest Fòrum va sorgir la Carta de les Arts a l’Educació, amb recomanacions dirigides a les administracions i compromisos adquirits per part d’aquestes, així com la voluntat de constituir un espai permanent de reflexió i seguiment amb els agents implicats.
Un pas més en l’impuls
Així, seguint amb aquesta tasca, el CoNCA convoca el 2n Fòrum de les Arts a l’Educació, amb l’objectiu principal d’incidir novament en la necessitat de donar més presència a les arts en el sistema educatiu, amb la implantació de polítiques efectives que facilitin aquest propòsit comptant amb la participació activa i consensuada de la xarxa de professionals de diferents perfils que hi treballen.
En aquesta edició es farà un balanç sobre l’estat de les recomanacions i els compromisos expressats a la Carta de les Arts a l’Educació i es presentarà una taula de debat sobre experiències de sistemes educatius de països veïns com són Portugal i França, en els quals la cultura i l’art tenen un tractament i reconeixement significatius. Amb l’objectiu de fer un pas més en l’impuls de polítiques adequades, el Fòrum programarà grups de reflexió de caràcter participatiu per abordar amb més concreció eixos formulats a la Carta de les Arts a l’Educació que fonamentin els paràmetres inspiradors d’un futur Pla Nacional de les Arts a l’Educació.
Programa de la jornada
Dimecres al matí s’iniciarà la trobada amb una obertura institucional i sessió plenària a l’Auditori de la Universitat Pompeu Fabra. Aquesta posarà en situació a tots els assistents amb un balanç del bienni 2022-2024, fent un seguiment de les recomanacions de la Carta de les Arts a l’Educació. A continuació hi haurà el debat sobre sistemes educatius internacionals -Portugal i França-, moderat per Lucía Casani, directora de la Fundación Daniel y Nina Carasso.
Després de dinar, es donarà pas a diferents grups de treball simultanis sota el lema: de les experiències esparses al planejament nacional català de les arts a l’educació. Espais de reflexió i elaboració dels principals criteris i paràmetres que han d’inspirar un pla nacional de les arts a l’educació. Els participants es dividiran en sis grups de treball (que han pogut triar amb la inscripció prèvia). Aquests grups seran:
Grup 1 – El desplegament territorial de les escoles locals d’art
Definició de les funcions bàsiques i els models de cooperació per al desplegament de les escoles de les arts.
Coordina: Ester Bonal, professora de música.
Grup 2 – Equipaments culturals i aliances educatives
Plantejament de fórmules estables de vinculació entre equipaments culturals i centres educatius.
Coordina: Susana Arias, cap de Mediació del CCCB.
Grup 3 – Formació de formadors en educació artística
Proposta de continguts i desenvolupament de l’oferta de formació en mediació artística i comunitària.
Coordina: Senén Roy, responsable del programa de mediació cultural de Roca Umbert. Fàbrica de les Arts, Granollers.
Grup 4 – Formació inicial i superior de mestres i professorat en educació artística
Replantejament del paper de les arts en la formació de mestres i professorat d’acord amb els nous reptes educatius.
Coordina: Dimas Fàbregas, assessor en processos de transformació educativa a partir dels llenguatges artístics.
Grup 5 – Programes públics d’innovació educativa a través de les arts
Avaluació del funcionament dels programes actuals i planificar el seu desplegament territorial.
Coordina: Lluís Vallvé, mestre d’Educació Visual i Plàstica
Grup 6 – Projectes artístics educatius del sector privat i associatiu
Definició d’estratègies de coordinació, sostenibilitat i replicabilitat que garanteixin la qualitat de les iniciatives privades i associatives.
Coordina: Mireia Tresserras, cofundadora d’educArt
La jornada acabarà amb una cloenda institucional a l’Auditori de la Universitat.
Tots aquells professionals del sector educatiu i de les arts que hi estigueu interessats, podeu fer la vostra inscripció aquí abans del 23 d’octubre. Les sessions plenàries que tindran lloc a l’Auditori es podran seguir també en línia a través del canal de YouTube del CoNCA.