Aquesta tarda comença l’edició de 2014 del Fòrum Econòmic Mundial a Davos, una trobada que reuneix anualment algunes de les persones més riques del món per debatre qüestions d’actualitat. Per acompanyar aquest debat publiquen cada any un informe sobre riscos globals i enguany un dels seus tres temes principals és “la generació perduda”.
“En molts països, un atur dramàticament alt està frustrant els esforços de la gent jove per guanyar diners, generar estalvi, guanyar experiència professional i construir carreres”, assegura l’informe en relació a la generació que l’any passat tenia entre 13 i 23 anys. Explica que les persones joves que entren avui al mercat de treball tenen un alt risc d’atur o precarietat, i que aquesta situació és especialment greu a l’Orient Mitjà i les economies avançades, entre les que remarca el cas de Grècia i Espanya.
Pel que fa als països en desenvolupament, el text assegura que “prop de dos terços dels joves no el seu potencial econòmic total, el que reté aquestes economies”. Amb una població creixent, defensen que “serà necessari generar suficients oportunitats econòmiques per absorbir aquesta força de treball creixent i cada cop millor educada”.
El paper de l’educació superior
Com fa Oxfam Internacional en l’informe que presentarà a Davos, el mateix fòrum també remarca el paper de l’educació superior. Remarca que, amb la pressió sobre les finances públiques, els costos creixents de l’educació superior recauen cada cop més sobre els estudiants. “Molts graduats en països desenvolupats deixen la universitat no només altament formats, sinó també altament endeutats”, rebla l’informe.
Als poders econòmics reunits a Davos els preocupa aquest endeutament estudiantil, perquè els afectats “seran més reacis a prendre un major risc financer per reeducar-se o invertir en startups, el que podria reduir el dinamisme de les economies”.
Si la situació del mercat laboral fa que el retorn econòmic de la inversió en educació superior no sigui clar, és a dir, si es percep com una inversió de risc, només la faran els estudiants que comptin amb el suport financer de les seves famílies, assegura l’informe. “L’educació superior tradicionalment ha estat una forma de reduir la disparitat en els ingressos permetent a les persones pujar en l’ascensor social, però ara en canvi podria estar començar a estancar aquesta disparitat, amb greus conseqüències per a la cohesió social”, conclouen des del Fòrum Econòmic Mundial.