Aquest és un article publicat a eldiario.es
Un de cada cinc alumnes de la Universitat de Jaén que es va matricular a primer curs de qualsevol dels 35 graus oferts en el curs 2011-2012 no va tornar a la mateixa titulació el curs següent. Aquesta dada, per a la institució acadèmica, resulta preocupant. Així que han fet un estudi sobre les raons d’aquest elevat abandonament, un aspecte sobre el qual “no hi ha estudis o, si n’hi ha, no són públics, així que no podem comparar”, ha explicat el rector, Manuel Parras.
La Universitat de Jaén ha fet una enquesta -sense precedents- que li ha donat un perfil exacte del tipus d’alumne que abandona i les raons per les quals ho fa, el que li permetrà dissenyar estratègies per frenar aquesta fugida dels estudis superiors. Qui se’n va respon al perfil d’un home d’uns 19 anys, de nacionalitat espanyola, que no estudia i treballa simultàniament, que depèn dels seus pares, viu amb ells i aquests no tenen formació superior.
En xifres absolutes, van abandonar 691 estudiants durant un curs en el qual se n’havien matriculat 3.327. El director del Secretariat de Pràctiques d’Empresa, Ocupació i Emprenedors, Juan Luis Lillo, ha explicat que han localitzat 512 dels 691 alumnes que van abandonar. D’aquest grup, no arriba al 15% els que donen per finalitzada la seva etapa universitària. Una mica més del 48% simplement ha canviat de titulació, d’universitat o les dues coses.
Hi ha un percentatge proper al 37% que assenyala que només ha abandonat temporalment. És en aquest col·lectiu on la universitat vol centrar-se. En general, la primera causa d’abandonament (34,4%) és no haver aprovat el mínim de crèdits (12, l’equivalent a dues assignatures). Però dins d’aquest grup, la primera raó per deixar la carrera és econòmica (el 43%). Encara que hi ha gairebé un 20% també atribuïble a aquest aspecte: poder compaginar estudis i treball.
L’any passat, a propòsit de la proposta del Govern per rebaixar els fons destinats a beques, eldiario.es entrevistar al professor Juan Hernández, de la Universitat de Jaén i coautor de l’informe sobre el projecte governamental. Llavors, Hernández explicava que “per cada alumne que abandona, llancem 9.000 euros. Tenint en compte que 60.000 abandonen cada any, a raó de 9.000 euros, estalviaríem 540 milions d’euros. Més del que s’estalviaran amb les beques, on la retallada del decret estalviarà uns 300″, deia.
Raons econòmiques
En termes econòmics, durant el curs 2011/2012, 691 alumnes de la Universitat de Jaén van malgastar una mica més de 6 milions d’euros, dels 540. Llavors, el professor Hernández proposava una eina de control inexistent: el seguiment i orientació de l’alumnat durant el primer any de carrera que és quan es produeix el 75% dels abandonaments, perquè no hi havia dades sobre les raons per les quals penjaven els llibres o simplement canviaven de titulació.
Precisament la seva universitat ha estat la primera a avançar en aquest aspecte. Entre les conclusions hi ha que les raons econòmiques solen dominar la majoria d’abandonaments, un aspecte que, segons el rector, “és previsible” que pugui continuar donat “l’enduriment de la política de beques i si la situació econòmica no millora”.
Però també apareixen altres aspectes, per exemple que abandonen més els alumnes d’Enginyeria (32%) i menys els Ciències de la Salut (9%). Que per al 52% l’elecció no va ser vocacional, que més d’un terç, el 34,4%, no van aconseguir aprovar els 12 crèdits mínims (2 assignatures) que la universitat estableix com a mínims per continuar o que més de la meitat dels alumnes que canvien de carrera es matriculen en un grau de Socials i Jurídiques.
Ja ha començat la següent fase d’aquesta enquesta. En primer lloc permetrà conèixer als alumnes que van abandonar en el curs 2013-2013. En segon, veure si algun dels que va prometre tornar, ho ha fet. Perquè, això sí el 93% dels entrevistats recomanaria la Universitat de Jaén i el 87% dels que van abandonar temporalment assegura que hi tornaria.