Després de 40 dies sense ingerir aliments, Jaume Sastre abandona la vaga de fam. El docent balear Jaume Sastre havia entrat “en situació d’alt risc per la seva salut”, segons l’equip mèdic que l’até a la Casa Llarga, i aquesta tarda ha anunciat que abandona la seva protesta. Sastre portava des del 9 de maig sense ingerir aliments, tot demanant al Govern del PP que establís diàleg amb la comunitat educativa per retirar el polèmic decret de llengües TIL, però malgrat la seva protesta no ha aconseguit ni un sol gest per part del Govern de José Ramon Bauzà.
La decisió sobre mantenir la vaga o no l’ha pres el propi Sastre, després d’atendre a la demanda del seu entorn més proper, preocupat perquè la seva vida començava a córrer perill. Tal és la delicadesa de l’estat de salut de Sastre que no ha estat present en el moment d’anunciar-se el punt i final a la vaga, sinó que ho ha fet el grup de suport amb què comptava, en una roda de premsa a Sa Casa Llarga.
Sastre va iniciar aquesta reivindicació pacífica com a mostra de rebuig al TIL, el decret que incorpora el trilingüisme als centres educatius balears i que acaba amb el model d’escola en català. Sastre considerava que la lluita dels docents balears s’havia diluït, després d’un inici de curs molt combatiu, amb una inèdita vaga de mestres de tres setmanes i múltiples protestes multitudinàries als carrers.
En suport de Sastre s’han convocat nombroses concentracions. I, sense anar més lluny, la massiva concentració a Barcelona en defensa del model d’immersió lingüística va estar plena de missatges de suport al vaguista. Per altra banda, ja són més de vuitanta els centres educatius que han deixat constància del seu recolzament a Sastre, a més d’entitats i associacions del món educatiu i de defensa de la llengua.
L’aplicació del TIL, un “caos”
La protesta de Jaume Sastre i tots els docents que s’oposen a la imposició del TIL van rebre la setmana passada una empenta per part dels inspectors, que van assegurar per primera vegada que el projecte de trilingüisme no s’està aplicant bé en general a les escoles, sinó que depèn de cada centre, fet que provoca que el panorama sigui bastant “caòtic”.
Així ho va assegurar l’associació d’inspectors ADIDE, que considera que “per regla general” no hi ha recursos suficients com per incorporar l’anglès com a llengua vehicular, i en molts casos no passa. Les declaracions dels inspectors anaven en consonància amb un petit estudi elaborat per la pròpia Assemblea de Docents, que denunciava que en molts centres no havien rebut suficients docents amb nivell d’anglès.