Aquest és un article publicat a eldiario.es
Les matemàtiques es poden ensenyar amb números de circ. Els jocs malabars poden servir per desenvolupar tècniques pedagògiques. El sentit del ritme es pot exercitar a través de la música circense i l’equilibrisme ajudar a la concentració del professor. Són exemples dels continguts que els alumnes de la Universitat de Còrdova poden aprendre a partir d’ara a Circuni, l’Escola de Circ a la Universitat que acaba d’arrencar a la Facultat de Ciències de l’Educació.
Els futurs mestres -encara que també està obert a qualsevol altre estudiant de la universitat cordobesa- tindran l’oportunitat d’aprendre tècniques del món del circ per utilitzar-les després com a eines pedagògiques a les aules. Els seus professors són pallassos professionals, els Germans Moreno –Pepe Ciclo i Guili-, que porten dècades com a professionals del circ i ara són els docents d’aquests universitaris.
S’obre així una iniciativa pionera al món universitari on, de moment, ja hi ha una quarantena d’alumnes que han començat els tallers de Circuni a primers d’aquest mes de març i desenvoluparan el seu aprenentatge fins a finals de maig. “El nostre plantejament és donar als alumnes eines pedagògiques que com a professorat puguin aplicar després a les aules”, explica Pepe Ciclo, un dels docents.
“Es tracta de poder desenvolupar una educació diferent, més lúdica per als petits, on les tècniques del circ serviran tant a nivell cognitiu com motriu i com a element socialitzador”. I així, els estudiants universitaris aprendran “com desenvolupar des del punt de vista pedagògic” els jocs malabars i amb el diàbolo, l’equilibri a través de monocicles i xanques, jocs aeris i acrobàcies.
“Tot això servirà per buscar un àmbit cooperatiu i socialitzador entre els estudiants”, cosa que poden utilitzar com a eina de treball aquests futurs mestres. “Des del joc, tots aquests ensenyaments es poden aplicar a diferents aspectes en una aula, des de les matemàtiques al sentit del ritme o les pròpies tècniques pedagògiques”, assenyala aquest pallasso docent.
Unió d’arts escèniques i activitat física
El circ es postula així com una eina d’aprenentatge per a futurs docents, a partir del que els professionals anomenen “circ nou”, una tendència en la qual més enllà de “la imatge del circ tradicional que la majoria tenim en ment com un art que passa de pares a fills”, ara es reuneixen diferents arts escèniques com la música, la dansa o el teatre amb el món de l’activitat física -gimnàstica esportiva, gimnàstica rítmica, etc.-, formant un tot”.
I és amb aquesta última tendència circense amb què “s’obren les portes al món educatiu”. Pepe Ciclo explica que “a nosaltres ens interessa la inserció del circ a l’escola dins de l’educació física”, com una forma d’unificar diferents blocs de continguts en una sola unitat didàctica que uneixi les habilitats motrius, l’expressió corporal, jocs, esports, oci i esbarjo.
És una cosa nova a la Universitat al nostre país però no en el nostre entorn. “Aquí en molts àmbits s’entén el circ com una cosa de segon lloc dins de la cultura i no se li dóna la rellevància que sí que té en altres països com a França o Alemanya on hi ha carreres i diplomatures universitàries”, explica Pepe Ciclo.
La seva obstinació, ara, és aconseguir que en els tallers d’aquesta Escola de Circ a la Universitat de Còrdova es desenvolupi “un ensenyament integrat i global” a través dels números circenses que “suposen un desenvolupament personal per a l’alumne en tots els àmbits: afectiu, social, motor i cognitiu, doncs, en opinió d’aquest professional, “no es tracta només d’aprendre diferents tècniques, sinó que a més aquest aprenentatge suposa una millora en diferents aspectes personals com l’expressió corporal, el treball de la cooperació, el desenvolupament de la creativitat, la millora de l’autosuperació, la constància en les diferents tasques, el coneixement del propi cos i la millora de l’autoestima”.
I és que a partir d’ara, a la Universitat de Còrdova, pilotes, diàbolos, plats xinesos, monocicles, xanques, els pallassos o la globoflèxia han deixat la carpa del circ per treure-li el màxim partit a les aules.