https://youtu.be/OLj4TV0_wQU
Quasi una trentena de nens i nens de tercer de primària de l’escola Barrufet no van anar a classe el dilluns 25 d’abril durant el matí. La intenció dels pares, que van acompanyar-los al parc, era boicotejar les proves externes que es realitzen durant aquests dies als centres de primària per avaluar les seves competències bàsiques de matemàtiques i llengües.
No és d’estranyar que els pares de l’escola Barrufet s’oposin a aquestes proves: en aquest centre no s’hi fan exàmens, sinó que les avaluacions es realitzen a través dels mateixos alumnes i amb l’elaboració de projectes, qüestionaris, exposicions i treballs conjunts, en definitiva, des d’una altra perspectiva, més centrada en l’aplicació de coneixements en lloc de la memorització. “No té sentit que una escola que té una metodologia basada en projectes, basada en la participació i experimentació, en la descoberta i sobretot en la curiositat de l’infant, vinguin unes proves que avaluen bàsicament continguts acadèmics i memorístics”, expressava Sara Torres, mare d’un dels alumnes de tercer durant el boicot.
“Aquestes proves no avaluen com estan aprenent els nostres fills ni avaluen com estan ensenyant els nostres mestres”, expressava per la seva banda Olga Ruiz, una altra mare. Una de les preocupacions de les famílies és que aquestes proves donin lloc a l’elaboració de rànquings de centres. “Ens oposem a la llei que utilitza aquestes proves com una manera d’avaluar i catalogar els nostres fills”, expressava en aquest sentit l’Eulàlia Roca, una altra de les mares.
El boicot es va dur a terme en forma de protesta, a traves de la qual les famílies es reunien al parc del costat de l’escola per dur a terme diverses activitats paral·leles, sostenint pancartes i amb samarretes reivindicatives en defensa del dret a l’educació i en oposició a la LOMCE. Les proves de tercer han durat tota la setmana, i les famílies que han tingut l’oportunitat no han dut els seus fills a l’escola cap dels dies. Segons informa una de les mares d’aquest centre, una mica més de la meitat de les famílies amb fills a tercer de primària, al voltant de 25, s’hauria sumat al boicot del dilluns.
La Xarxa d’Escoles Insubmises crida al boicot també a Sisè
Aquest és el segon any que famílies d’arreu de Catalunya decideixen boicotejar les proves de competències bàsiques de Tercer de Primària, que s’han realitzat als centres catalans entre els dies 18 i 29 d’abril. El curs passat van ser uns 1.000 alumnes, segons els càlculs de la Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI), els que van esquivar aquesta avaluació externa. La novetat d’enguany és que aquest col·lectiu crida també al boicot a les proves de Sisè de Primària, atès que aquest curs la LOMCE preveu ja proves externes al final d’aquesta etapa.
Les famílies que secunden el boicot argumenten que amb la LOMCE, en vigor des dels últims dos cursos, aquestes proves poden obrir la porta a l’elaboració de rànquings d’escoles en funció dels resultats que obtinguin els seus alumnes. Des del Departament d’Ensenyament, tanmateix, no només asseguren que no es faran rànquings sinó que el model de les proves no canvia amb l’anomenada llei Wert, sinó que es manté el tipus d’avaluacions externes que s’han fet a Catalunya des del 2008.
“No estem en contra de les proves en general, però sí del seu ús”, expressa Belén Tascón, portaveu de la XEI. “Les proves estandaritzades tenen inconvenients, no poden ser el diagnòstic al voltant del qual s’avalua un centre educatiu, perquè a Catalunya les escoles tenen casuístiques molt diferents”, defensa aquesta mare. A això se li suma, segons Tascón, que les proves posen el focus tan sols en quatre competències, i deixen al marge l’educació emocional o l’artística.