Enviar fotos que s’eliminen un cop els amics l’han vista, selfies retocables amb un sol click, famosos que es graben fent tonteries, desenes de notificacions per minut… ¿Què té Snapchat que s’està convertint en l’aplicació favorita dels adolescents? Als Estats Units –a Espanya no hi ha dades encara– un de cada tres adolescents de 16 anys ja considera Snapchat la seva xarxa social preferida, per sobre dels gegants com Facebook, Twitter o Instagram. Per primer cop el volum de joves d’entre 12 i 24 anys que utilitzen amb freqüència Snapchat (78%) supera el de Facebook (68%), cosa que inquieta molts adults, que veuen com els seus fills –o germans petits– es comuniquen a través d’un canal que respon a uns codis esbojarrats i complexos que els són impossibles de desxifrar.
Que sigui un món totalment incomprensible pels adults és, de fet, un dels elements que fa atractiva aquesta xarxa per a molts joves. “A Facebook molts se senten controlats, amb els pares demanant-los amistat i mirant les seves fotos”, una situació de la que qualsevol adolescent fuig, explica Mireia Montaña, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la UOC.
Ho explica amb les seves paraules un adolescent de 15 anys, Ishan Haque, en un article a Business Insider. “Si vas a un festival o a qualsevol altre esdeveniment i ho vols compartir instantàniament, tens diferents opcions”, exposa. ¿Facebook? “A no ser que tingui alguna cosa a veure amb la meva família, o que vulgui quedar com un bon samarità, ni de conya…”, diu. ¿Instagram? “Abans solia penjar-hi totes les fotos, però ara és diferent”, exposa. Massa feina: ha de fer diverses fotos i seleccionar-les bé perquè quedaran penjades per sempre. “Estic a un festival i l’únic que vull és obrir la càmera, fer un parell de fotos i enviar-les a gent per privat al moment!”.
Per a això serveix Snapchat, una aplicació que de la fugacitat dels continguts que s’hi pengen en fa la seva major virtud. Els joves no s’hi han de parar a pensar massa en el que envien als seus amics, o en els vídeos que pengen, perquè hi ha l’opció que quedin eliminats un cop es visualitzen. “No hi ha pressió social, ni likes, ni comentaris, només visualitzacions que només pots veure tu”, exposa Haque. Segons els analistes, hi ha altres característiques, a més de la immediatesa, que atrauen més els nous usuaris: entre ells, la centralitat de la imatge per sobre del text o la capacitat d’editar i col·locar efectes sobre fotos i vídeos sense cap mena de complicació.
També ajuda a entendre el laberint d’imatges que suposa Snapchat una conversa hilarant publicada a Buzzfeed entre un jove que vol entendre l’aplicació i la seva germana petita adolescent, experta en el tema. “¿Què diu el pare quan et veu fent això?”, li pregunta a la germana, un cop ella li ha explicat que cada matí, en llevar-se, té una mitjana de 40 snaps i que els contesta tots només fent-se selfies, quasi sense ni tan sols mirar què li diuen. “Els pares no ho entenen. Es tracta d’estar allà a l’instant. Capturar el moment quan ets amb els teus amics, o amb les teves expressions”, s’explica.
En aquest sentit, es podria dir que la comunicació a Snapchat té moltes similituds amb les aplicacions de missatgeria instantània, com Whatsapp, exposa Montaña, ja que el que els usuaris publiquen ho fan en el seu entorn privat, generalment. “És com si parlessin cara a cara”, resumeix Montaña, “per això la comunicació és molt més espontània i menys cuidada”, sosté. Però alerta també que això comporta alguns riscos: “Es pot pensar que com que la imatge despareixerà, pots enviar fotos més sensibles o compromeses, però el receptor en pot fer una captura de pantalla i guardar-s’ho per reenviar-ho a més gent”, apunta. Ja se n’han donat casos.
Per entendre l’auge d’Snapchat no només cal tenir en compte que és la primera preferència dels més joves, sinó també el creixement en usuaris: en només un any ha duplicat els seus usuaris, passant de 74 milions a 110 milions d’usuaris, una xifra encara lluny dels 1.600 milions que ostenta Facebook, però que fa que sigui un negoci valorat en 20 mil milions de dòlars, i que Mark Zuckerberg ja l’hagi intentat comprar. I és que si fa dos anys el 80% dels joves nord-americans d’entre 12 i 24 anys utilitzaven sovint Facebook, ara ha caigut al 68%. Les dades d’imatges i vídeos que transiten aquesta app, atesa la seva immediatesa, també espanten: s’hi creen i difonen 10 mil milions de vídeos cada dia, mentre que la xarxa social Facebook només 4.