“Agafeu paper i llapis i apunteu”. Cada vegada és menys habitual escoltar aquesta frase de la boca d’una mestra i encara menys habitual que aquests estris esdevinguin element indispensable dins les aules. Hi són, sí; hi segueixen tenint el seu espai, però més que no pas ells els autèntics companys de viatge dels infants a les escoles, ara, són les TIC (Tecnologies de la Informació i de la Comunicació): ordinadors, tauletes, telèfons intel·ligents…
A l’escola Vedruna de Ripoll ja fa 5 anys que els nens comencen a familiaritzar-se amb aquest tipus de material digital: “La metodologia de treball en col·laboració amb dispositius mòbils l’hem anat implementant gradualment amb un full de ruta que ha inclòs actuacions a tots nivells: des de la formació del professorat, fins a la incorporació d’aquestes tecnologies a totes les etapes”, explica la directora pedagògica de l’escola, Joana Murgou. Les tauletes s’utilitzen des de P3, i a partir de primària els Chromebooks (semblants als ordinadors portàtils) esdevenen vitals en el desenvolupament d’una classe.
Metodologia educativa mSchools
Aquest interès per integrar les TIC a les aules els va portar a les jornades de co-creació Edu_Hack, obertes a tots els docents interessats en la innovació a l’aula a través de les noves tecnologies. Des de llavors, participen del programa educatiu mSchools (promogut Mobile World Capital i amb la col·laboració de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA), que fomenta el treball a les escoles amb tecnologia i dispositius mòbils.
“Aquesta metodologia educativa, s’adapta molt bé als objectius del centre, ja que, a part d’integrar la tecnologia a l’aula, ajuda a fer que els alumnes esdevinguin generadors de contingut i en puguin fer difusió”, apunta Montse Jiménez, docent i responsable d’Innovació de l’escola.
Un dels projectes que els ha permès treballar aquests aspectes ha estat l’MHM, una aplicació i plataforma web de geolocalització per generar continguts: “Els alumnes han pogut fer un treball en xarxa i crear contingut, per exemple, sobre el Monestir de Santa Maria de Ripoll o treballar aspectes de la Catalunya del segle XX com l’arribada del tren al Ripollès o el desenvolupament del tèxtil”, exposa la mestra.
Es tracta de projectes que van més enllà de l’aula i que aprofiten l’entorn, la comunitat educativa i la comunitat local, entre d’altres, per crear coneixement i afavorir l’aprenentatge. Com asseguren Murgou i Jiménez, l’escola està fent un canvi d’enfocament i cal donar-hi resposta amb iniciatives com aquesta: “Impulsem un estil educatiu basat en models pedagògics que afavoreixin l’aplicació de la tecnologia digital com a recurs d’aula, l’aprenentatge entre iguals, el treball cooperatiu, la inclusió i, sobretot, la connexió entre el que aprenen a l’escola i l’entorn”.
Un repte per a alumnes i professors
Les necessitats dels alumnes (nens i joves) estan mutant i per això els centres educatius viuen un canvi constant que suposa un repte, també, pels mateixos mestres. Han de “desaprendre per tornar a aprendre” i ensenyar d’una manera molt diferent de com ho havien fet fins ara. El paper del mestre, en aquest punt, és el d’acompanyant en un procés on l’alumne esdevé el protagonista, no només un receptor d’informació: “Ells ja tenen eines -els recursos digitals- que els donen el contingut. A nosaltres en toca guiar-los i acompanyar-los en la presa de decisions, en la cerca de solucions, en la projecció del que aprenen i en connectar-ho tot plegat amb la societat”, diu Jiménez.
L’escola Vedruna de Ripoll ha adoptat la metodologia proposada per mSchools amb l’objectiu bàsic de dotar els alumnes de les competències digitals del segle XXI, potenciar les seves habilitats en l’entorn digital i despertar la vocació científico-tècnica dels alumnes. A més, és un model que permet personalitzar l’aprenentatge i fer que l’alumne s’apoderi de la seva pròpia absorció de coneixement, cosa que l’ajuda a millorar el seu rendiment acadèmic.
Preparant els alumnes per al present i el futur
“Les habilitats digitals i tècniques són importants per als alumnes, d’entrada, perquè estan directament vinculades a tot el que avui en dia els envolta. Són destreses que en algun moment els tocarà desenvolupar i, fins i tot, dissenyar o aplicar”, explica Murgou. Justament per donar resposta a aquesta necessitat, l’escola de Ripoll ha adaptat un altre projecte de la iniciativa mSchools. Es tracta de l’App Education, una proposta didàctica centrada en el disseny d’aplicacions i el desenvolupament de prototips que imparteixen dins l’assignatura d’informàtica els últims anys d’ESO. “A 4t d’ESO, els alumnes estan fent la matèria de Mobilitzem la informàtica, que els permet dissenyar i crear aplicacions que tinguin algun tipus de repercussió social”, explica Jiménez.
A les aules de l’escola Vedruna de Ripoll també hi tenen espai el material de robòtica (Beebot, Lego Wedo, Mindstorm, Dash&Dot), les impressores 3D i les ulleres cartonglass. Tot plegat, i segons asseguren les docents, aquestes i altres són eines digitals que potencien aspectes com la creativitat i la resolució de problemes; augmenten les interaccions entre professor i alumne i la motivació cap a l’aprenentatge; facilita la relació entre els continguts curriculars i la realitat, i introdueixen la flexibilitat a l’aula.
La tecnologia a les aules no és un objectiu com a tal, sinó una eina més a l’abast de mestres i alumnes que permet sumar i millorar en l’aprenentatge. Com descriu la mestra Montse Jiménez: “Es tracta de posar cor a la tecnologia. És un recurs que ens ha de servir per seguir treballant tot allò que a la vida acaba essent essencial: volem que els alumnes siguin tolerants, empàtics, autònoms i resilients. Els tocarà viure molts canvis i han d’estar preparats”.