Les famílies dels centres escolars d’entorns més empobrits, els que reben el nom administratiu de ‘màxima complexitat’, reclamen més recursos i una política “valenta” contra la segregació per capgirar la seva situació. “Estem posant en perill la cohesió social en el futur”, ha denunciat Maria José Morillas, mare d’una escola de Granollers i una de les portaveus de la comissió que s’ha creat aquest any dins la FaPaC per agrupar les veus de les famílies d’aquestes escoles i instituts.
Actualment hi ha a Catalunya 335 centres de màxima complexitat, segons els comptes del departament d’Ensenyament, als quals cal sumar-n’hi 200 d’alta complexitat, aquests últims amb menys problemàtiques que els primers. En total, prop de 200.000 nens i nenes catalans que s’escolaritzen en centres amb un alta concentració de famílies que estan a l’atur, que reben la renda mínima o que són nouvingudes. “Massa sovint les famílies d’aquests centres no tenim veu, i aquesta realitat queda oculta a l’opinió pública”, ha denunciat Morillas.
La FaPaC considera que la via per millorar aquestes escoles més desfavorides és acabar amb la segregació escolar. “El model actual d’escoles segregades per raons socioeconòmiques és el que contribueix a bloquejar el conjunt del sistema”, ha afirmat David Mallafré, un altre dels pares presents a l’acte de FaPaC. És per això que reclamen obrir un “debat públic” per avançar cap a un sistema educatiu eviti que hi hagi determinades escoles que concentrin l’alumnat amb més problemàtiques.
“Com que fem pressió, hi ha ciutats que ja s’hi han posat”, expressa Morillas –en referència a municipis que han engegat polítiques contra la segregació com Olot, Mataró o Manlleu–, però el que demana la FaPaC és que sigui l’Administració educativa, és a dir, Ensenyament, qui treballi en aquest sentit. Precisament la conselleria va arribar a un acord al gener amb el Síndic de Greuges per desenvolupar mesures contra la segregació, però la seva concreció i aplicació es va deixar per a la preinscripció que es farà el curs vinent de cara al 2017-2018.
Mentres no se soluciona la segregació, però, des de FaPaC reclamen que es destinin “molts més recursos” als centres de màxima complexitat.
En aquest sentit, des d’Ensenyament afirmen que ja s’estan destinan més recursos, tant diners com dotacions de personal, a aquests centres. Entre el curs actual i el vinent, asseguren que el gruix d’aquests centres comptarà amb 750 docents més. També recorden que es poden acollir a reduccions de ràtio tant a Primària (de 25 a 22 alumnes) com a Secundària (de 30 a 27).